به گزارش خبرگزاری تسنیم در خرمآباد، پروژه راهآهن دورود–خرمآباد از سال 1392 به عنوان یک طرح ملی و استراتژیک آغاز شد تا استان لرستان را از انزوای ارتباطی خارج کرده و گامی مؤثر در اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی سراسری کشور بردارد. هدف این پروژه فراهم کردن مسیر سریع، ایمن و پایدار برای جابجایی مسافر و بار، توسعه اقتصادی و ارتقای شاخصهای اجتماعی منطقه است. در سالهای نخست، روند پیشرفت پروژه به دلیل محدودیتهای مالی، مشکلات اجرایی و شرایط دشوار زمینشناسی لرستان کند بود و تا سال 1397 تنها 36 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شد. با این حال، با افزایش حمایتهای دولت و مدیریت استان، کارگاههای اجرایی فعالتر شدند و عملیات عمرانی با شدت و دقت بیشتری ادامه یافت.
پروژه راهآهن دورود–خرمآباد به طول 114 کیلومتر، شامل 17 تونل با مجموع 33 کیلومتر، پلها و سازههای خاص و پیچیده مهندسی است که عبور از بستر کوهستانی لرستان را ممکن میسازد. این شرایط فنی پیچیده، اجرای پروژه را به یکی از دشوارترین و تخصصیترین طرحهای عمرانی کشور تبدیل کرده و نیازمند بهکارگیری فناوریهای نوین، ماشینآلات پیشرفته و نیروهای متخصص بومی و ملی بوده است. حضور فعال بیش از 700 نفر نیروی انسانی، عمدتاً از بومیان منطقه، ضمن ایجاد اشتغال، به توسعه مهارتهای فنی و ارتقای توان مهندسی و اجرایی استان کمک شایانی کرده است.
پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون به 58 درصد رسیده و با تأمین اعتبار لازم و مدیریت مستمر، انتظار میرود طی 3 تا 4 سال آینده مسیر راهاندازی شود. این راهآهن، علاوه بر کاهش هزینه و زمان حملونقل، ظرفیت ترانزیت کالا بین بنادر جنوبی و شمال غرب کشور را افزایش میدهد و فرصتهای جدیدی برای صادرات محصولات و رونق اقتصادی منطقه ایجاد میکند. اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی پروژه از جمله ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه شهرهای مسیر و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان، اهمیت اجرای بهموقع و دقیق آن را دوچندان میکند.

پیشرفت قابل توجه در پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد
منصور حمیدی، سرپرست کارگاه پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد، در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خرمآباد اظهار کرد: پروژهای که در حال اجراست، بخشی از کریدور ریلی شمال به جنوب کشور به طول 114 کیلومتر است که از دورود آغاز میشود و به خرمآباد میرسد. این محور ادامهای از مسیر ریلی ورودی به اندیمشک محسوب میشود و مجموعاً در قالب طرح 360 کیلومتری راهآهن شمال ـ جنوب تعریف شده است.
وی افزود: در حال حاضر، مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان مجری این پروژه، فعالیت خود را در بیش از 30 جبهه کاری فعال دنبال میکند. یکی از ویژگیهای مهم این طرح، احداث 33 کیلومتر تونل در دل رشتهکوه زاگرس است که بخشی از آن شامل طولانیترین تونل ریلی خاورمیانه با طول چهار هزار و 700 متر میشود و عملیات اجرایی آن با سرعت مطلوب در حال انجام است.
حمیدی ادامه داد: در مسیر این پروژه همچنین پنج و نیم کیلومتر پل و تقاطع طراحی شده که سه و نیم کیلومتر آن شامل پلهای خاص و سنگینسازه است. در حال حاضر بیش از 700 نفر نیروی انسانی متخصص و 300 دستگاه ماشینآلات سنگین و سبک در این پروژه مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به جایگاه ملی این طرح گفت: پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد نقش مهمی در اتصال شمال به جنوب کشور دارد و بهدلیل فرسودگی ریل قدیمی، این خط جایگزین مسیر پیشین خواهد شد. این اقدام موجب افزایش ظرفیت حمل بار و ارتقای بهرهوری در شبکه ریلی کشور میشود و از طریق محور بروجرد به ملایر و همدان، ارتباط مرکز کشور را با غرب تسهیل میکند.
سرپرست کارگاه پروژه تصریح کرد: پیشرفت فنی و اجرایی این پروژه کاملاً وابسته به تأمین منابع مالی پایدار است. در صورت اختصاص بودجه مورد نیاز، قرارگاه خاتم میتواند در مدت زمان کوتاهی عملیات اجرایی را به پایان برساند.
وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل قطعه دورود ـ خرمآباد و توسعه محور بروجرد ـ ملایر، حدود پانزده هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با تحقق این منابع، این طرح بزرگ ملی میتواند در آیندهای نزدیک تقدیم مردم لرستان و کشور شود.

پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد با توان داخلی و در 30 جبهه فعال در حال اجراست
سردار نعمتالله باقری، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز اظهار کرد: حضور رسانهها در این بازدید دو هدف اصلی دارد؛ نخست، مشاهده میدانی زحمات نیروهای خدوم قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در این پروژه بزرگ ملی و دوم، آشنایی با دستاوردهای فنی و مهندسی متخصصان داخلی که بهطور کامل اجرای این طرح را بر عهده دارند.
وی با اشاره به نقش نیروهای بومی در اجرای پروژه افزود: تمام مراحل اجرای این پروژه از طراحی تا عملیات اجرایی، بهدست متخصصان ایرانی انجام میشود و خوشبختانه نیروهای جوان و توانمند استان لرستان نیز در این طرح حضور فعال دارند. بخشی از نیروهای اصلی این پروژه از جمله فرزندان استاندار لرستان هستند که در بخشهای زیرزمینی و عمرانی مسئولیتهای مهمی را بر عهده دارند.
فرمانده سپاه لرستان با انتقاد از برخی فضاسازیهای منفی در فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه در هفتههای اخیر برخی افراد بدون آگاهی، تلاش کردهاند با انتشار اخبار نادرست، این تصور را القا کنند که پروژه متوقف شده است، در حالی که خبرنگاران امروز بهصورت میدانی مشاهده کردند عملیات عمرانی در بیش از 30 نقطه در طول مسیر 114 کیلومتری دورود تا خرمآباد در حال انجام است.
باقری خاطرنشان کرد: فعال بودن دهها کارگاه عمرانی در این محور نشان میدهد که پروژه با قدرت و انگیزه بالا پیش میرود و هیچ توقفی در روند کار وجود ندارد. تنها انتظار ما از دولت، تسریع در تأمین بهموقع منابع مالی است تا این پروژه طبق برنامه چهارسالهای که برای آن پیشبینی شده، به نتیجه برسد.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای مهندسان، کارگران و نیروهای جهادی مجموعه خاتمالانبیا(ص) بیان کرد: این پروژه یکی از نمادهای افتخارآمیز خودکفایی مهندسی کشور است و بدون تردید با همت جوانان ایرانی و حمایت دولت، بهزودی به یکی از محورهای حیاتی حملونقل ریلی کشور تبدیل خواهد شد.
گفتنی است، پروژه راهآهن دورود–خرمآباد، فراتر از یک طرح عمرانی، تجلی عزم ملی برای شکستن مرزهای محرومیت و گشودن مسیر توسعه در لرستان است. عبور ریل از دل زاگرس نهتنها یک دستاورد مهندسی، بلکه نمادی از خودباوری نیروهای ایرانی در اجرای پروژههای پیچیده و زیربنایی است؛ مسیری که علاوه بر کاهش هزینههای حملونقل و افزایش ترانزیت کالا، امید را به زندگی مردم منطقه بازمیگرداند. راهآهن دورود–خرمآباد، اگر با همان شتاب فعلی پیش رود، میتواند در آیندهای نهچندان دور به عنوان یکی از افتخارات مهندسی کشور، لرستان را از حاشیه به متن توسعه ملی برساند.
انتهای پیام/