شناسهٔ خبر: 75538396 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی دارای «ای نماد» شکایت کنیم؟

با گسترش خریدهای آنلاین، گزارش‌های مربوط به تخلف فروشگاه‌های اینترنتی نیز افزایش یافته است؛ اما کمتر کسی می‌داند که برای پیگیری این تخلفات، باید از طریق سامانه رسمی «ای نماد» اقدام کند.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، در سال‌های اخیر، خرید اینترنتی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است؛ اما همزمان با رشد فروشگاه‌های آنلاین، مواردی از کلاهبرداری، تأخیر در ارسال کالا یا فروش اجناس تقلبی نیز دیده می‌شود. کارشناسان تأکید می‌کنند که مهم‌ترین راه خرید امن در فضای مجازی، انتخاب فروشگاه‌هایی است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا همان «ای نماد» هستند.

ای نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت صادر می‌شود و نشان‌دهنده احراز هویت و صلاحیت کسب‌وکار است. فروشگاه‌های دارای این نماد، موظف‌اند آن را در وب‌سایت خود نمایش دهند و اعتبار آن دو ساله است. با کلیک روی نماد، کاربران می‌توانند اطلاعات و سوابق فروشگاه را مشاهده کرده و در صورت بروز تخلف، شکایت خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند.

برای ثبت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی دارای ای نماد، باید از طریق سامانه رسمی رسیدگی به شکایات در سایت enamad.ir اقدام کنید.

شرایط لازم برای ثبت شکایت عبارت‌اند از اینکه اولاً، فروشگاه باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. در غیر این صورت، شکایت باید از طریق پلیس فتا یا دفاتر خدمات قضائی پیگیری شود. دوماً، مستندات تراکنش الزامی است؛ شامل رسید خرید و کد رهگیری و سوما، موضوع شکایت باید مربوط به تخلفاتی نظیر عدم تحویل کالا، مغایرت محصول، تأخیر در ارسال، عدم بازگشت وجه، گران‌فروشی یا فروش کالای تقلبی باشد.-

مراحل ثبت شکایت در سامانه‌ای نماد: ورود به سایت enamad.ir و ثبت‌نام در سامانه، مراجعه به بخش «شکایت از کسب‌وکارها». انتخاب گزینه «اعطای دسترسی» و ورود به کارتابل شخصی، کلیک روی گزینه «ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی» ، تکمیل فرم شکایت و بارگذاری مستندات و در نهایت ثبت و تأیید نهایی شکایت.

علاوه بر سایت ای نماد، امکان ثبت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق سامانه “دولت من” نیز فراهم است.

پس از ثبت شکایت، موضوع از طریق مذاکره، داوری یا ارجاع به مراجع اداری بررسی می‌شود و در صورت عدم اجرای حکم توسط فروشنده، مشتری می‌تواند موضوع را به‌صورت قضائی پیگیری کند.

پیش از هر خرید اینترنتی، به نماد اعتماد الکترونیکی دقت کنید. این نشان، تنها راه اطمینان از اعتبار فروشگاه و مسیر قانونی برای پیگیری تخلفات احتمالی است.

منبع: مهر