شناسهٔ خبر: 75518528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

اثر ترانزیتی آزادراه ساوه – سلفچگان

دنیای اقتصاد: پروژه تعریض و بهسازی آزادراه ساوه- سلفچگان، که از محورهای اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل مسافری در دو استان قم و مرکزی است، با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این پروژه در صورت بهره‌برداری کامل به یکی از محورهای اصلی در تکمیل کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب بدل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ در مراسم آغاز عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه-سلفچگان، این پروژه را نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور توصیف کرد و گفت: این مسیر ۶۵ کیلومتری، از محورهای اصلی کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب کشور است و تأثیرات آن فراتر از دو استان قم و مرکزی، در سطح ملی و حتی بین‌المللی است.

صادق با اشاره به حجم بالای تردد در این آزادراه گفت: هیچ باری از شرق به غرب یا شمال به جنوب جابه‌جا نمی‌شود مگر این‌که از این محور عبور کند.

او این محور را شریان اصلی در تقویت تجارت در کریدورهای کشور خواند و افزود: این پروژه با کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل، کاهش تصادفات و صرفه‌جویی در سوخت، به توسعه اقتصادی مناطق کمتر برخوردار و تقویت تجارت بین‌المللی کمک می‌کند. تکمیل این آزادراه، بخشی از زنجیره ترانزیتی دریا به دریاست و نقش ملی و فرامنطقه‌ای دارد.

صادق در خصوص زمان تکمیل این مسیر گفت: پروژه تعریض و بهسازی آزادراه ساوه–سلفچگان در سال ۱۴۰۷ همزمان با پایان دولت چهاردهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت این آزادراه گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری کل ۱۲ هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. ۹۰ درصد از این مبلغ توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تنها ۱۰ درصد توسط دولت تأمین می‌شود. این همکاری بین بخش خصوصی و دولتی نمونه‌ای از مشارکت موفق در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است که می‌تواند الگویی برای پروژه‌های مشابه در آینده باشد.

وی با اشاره به اهمیت این محور در اتصال مناطق مختلف کشور افزود: این مسیر به دلیل حجم بالای تردد، دچار اشباع شده و بر همین اساس تصمیم گرفتیم با مشارکت بخش خصوصی، عملیات تعریض از چهار خط به شش خط و بهسازی کامل آن را آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: این پروژه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استانداردهای روز در بهسازی و تعریض، به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر است. او گفت: این آزادراه به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی، نقش مهمی در اتصال مناطق صنعتی، تجاری و کشاورزی کشور ایفا می‌کند. مشارکت بخش خصوصی در این پروژه، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بخش در پیشبرد طرح‌های ملی است.

بر اساس این گزارش، استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، محل عبور بیش از۹۹ درصد کالاهایی است که از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشور منتقل می‌شوند. عملیات تعریض و بهسازی آزادراه ساوه – سلفچگان با هدف ارتقای ایمنی، افزایش ظرفیت ترافیکی، کاهش زمان سفر و تسهیل حمل‌ونقل در یکی از مهمترین محورها به مرکز کشور آغاز شده است. این مسیر در صورت تکمیل به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استان‌های مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش می‌دهد.

در این طرح، عملیات اجرایی در طول۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام می‌شود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روان‌تر روزانه حدود ۴۲ هزار وسیله نقلیه و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است. این مسیر با حجم بالای تردد، رتبه اول یا دوم کشور را از نظر عبور خودروهای سنگین دارد و توسعه آن برای کاهش تلفات جاده‌ای و ارتقای زیرساخت‌های حمل ونقلی ضرورت دارد.

آزادراه ساوه-سلفچگان از انتهای آزادراه تهران- ساوه آغاز می‌شود و این مسیر را از طریق سلفچگان به آزادراه قم-اراک-سلفچگان و به محورهای چهارخطه قم-اراک و سلفچگان- اصفهان متصل می‌کند. این مسیر از سال ۱۳۸۳ به صورت چهارخطه در دست بهره‌برداری قرار دارد./