به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرهمندی از فضای معنوی سرزمین وحی و کسب معرفت و بصیرت، مهمترین هدف سفر زیارتی عمره مفرده و تشرف به این سرزمین است. در این راستا، خدماترسانی شایسته و مناسب به هموطنان عمرهگزار توسط دستاندرکاران حوزه اجرایی عمره و سازمان حج و زیارت، به عنوان پیشنیاز تحقق اهداف معنوی این سفر، دنبال میشود.
سفر زیارتی عمره مفرده پس از وقفهای حدود 10 ساله از سال گذشته از سر گرفته شد. سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در مسیر خدمترسانی مطلوب به معتمرین، تمامی تلاش خود را معطوف به رضایتمندی زائران و توجه به سلایق و اقشار مختلف بر اساس دستورالعملها کردند. در این راستا، برخی اقدامات اجرایی و نکات دانستنی به شرح زیر است:
خدمات مسکن و تغذیه:
دستاندرکاران حوزه عمره تلاش کردهاند تا با هدف رضایت زائران و فراهم کردن شرایط مناسب برای انجام مناسک، خدمات استانداردی در زمینه مسکن در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه و همچنین تغذیه ارائه دهند. در این راستا، بستههای سفر با گروههای قیمتی متفاوت و متناسب با نیازهای زائران در نظر گرفته شده است.
برنامهریزی سفر:
در مرحله برنامهریزی، خدمات متنوعی برای سفر 10 روزه عمره مفرده پیشبینی شده است؛ از جمله حداقل 30 وعده غذایی، بلیط هواپیما رفت و برگشت، انتقال ریلی بین مکه و مدینه، حمل و نقل درون شهری و به حرم، خدمات پزشکی، پوشش بیمهای، برنامههای فرهنگی و آموزشی قبل و حین سفر و زیارت دوره در مدینه و مکه. با مدیریت صحیح هزینهها، میانگین هزینه این سفر در حدود 63 میلیون تومان باقی مانده و همچنان کیفیت خدمات حفظ شده است.
اسکان و تنوع قیمتی:
اسکان زائران از بخشهای مهم خدمات عمره است و با توجه به تنوع سلایق، بستههای متنوع با گروههای قیمتی متفاوت ارائه میشود تا امکان بهرهمندی تمام اقشار فراهم شود.
خدمات تغذیه و حمل و نقل:
تغذیه زائران در این دوره با دقت و بازنگری در فرایند تأمین، موجبات رضایتمندی حداکثری را فراهم کرده است. همچنین خدمات حمل و نقل هوایی، درون شهری و ریلی به منظور کاهش خستگی سفر و تسهیل انجام مناسک، نسبت به دوره گذشته ارتقا یافته است. به عنوان نمونه، پروازها به دو شهر جده و مدینه انجام میشود و انتقال کلیه زائران بین مدینه منوره و مکه مکرمه با قطار سریعالسیر صورت میگیرد.
بهینهسازی نیرو و مدیریت هزینهها:
کاهش نیروهای ستادی بدون کاهش کیفیت خدمات و مدیریت بهینه هزینهها از دیگر دستاوردهای این دوره است. این اقدامات موجب افزایش رضایتمندی زائران شده است.
توجه به سلایق مختلف:
سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن تمامی سلایق و خواستههای اقشار مختلف، بستههای متنوعی طراحی کرده که عمده تفاوت آنها در هتل محل اقامت است. خدمات و امکانات صرفاً برای اقامت در مدینه منوره و مکه مکرمه ارائه شده و برنامههای فرهنگی با حضور روحانی کاروان برای همه زائران یکسان است.
هدف نهایی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، ایجاد آرامش روحی، انجام مناسک، زیارت، کسب فیض و ارتقای معنویت زائران است و روحانی کاروان، مدیر کاروان و سایر دستاندرکاران همواره در کنار معتمرین برای تحقق این هدف حضور دارند.
انتهای پیام/