شناسهٔ خبر: 75515238 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اجبار روسای دانشگاه‌ها برای پیگیری دقیق حوادث خودآسیبی دانشجویان

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت از الزام روسای دانشگاه‌ها برای پیگیری دقیق هرگونه رفتار خودآسیب‌رسان خبر داد تا با تقویت تیم‌های تخصصی، اطمینان حاصل شود که هیچ دانشجوی آسیب‌پذیری بدون دریافت خدمات حمایتی رها نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا دیانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت سلامت روان دانشجویان گفت: ادارات مشاور سلامت روان، به‌عنوان بال علمی اداره کل دانشجویی، کار‌های پژوهشی و عملیاتی را انجام می‌دهند و امسال دو طرح کلیدی تحت عنوان «سیمای سبک زندگی دانشجویی» و «پیشگیری از مصرف مواد» در دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد

وی افزود: بر اساس این طرح‌ها، در هر دانشگاه گروه‌های سه نفره شامل یک روانشناس بالینی، یک روانپزشک و یک مددکار اجتماعی تشکیل شده و با همکاری وزارت کشور، به بررسی و کنترل شایع‌ترین مشکلات روانی دانشجویان می‌پردازند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اضطراب، افسردگی، خشم و وسواس‌های عملی در رتبه‌های اول تا چهارم اختلالات رایج قرار دارند.

دیانی همچنین به اقدامات اخیر اداره کل دانشجویی در حوزه دستیاری اشاره و گفت: وضعیت بیمه و شغل دستیاری پس از سال‌ها بهبود یافته و شورای صنفی دستیاری مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. حذف ضمانت دستیاری نیز از دیگر اقدامات مثبت سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: جذب نیرو‌های درمانی و بازبینی سیستم‌های درمانی دانشگاه‌ها، بسیاری از خلا‌ءهای موجود را پر کرده و زمینه را برای اجرای مؤثر برنامه‌های سلامت روان دانشجویان فراهم کرده است.

دیانی، با اشاره به اهمیت سلامت روان دانشجویان گفت: بر اساس گزارش‌های دانشگاه‌ها، معاونت درمان حداقل ۶۰ درصد نیرو‌های طرحی دانشگاه‌ها را تحت پوشش قرار داده و تعامل با دانشجویان آسیب‌پذیر تقویت شده است. روسای دانشگاه‌ها موظف شده‌اند که پیگیری دقیق خودکشی و رفتار‌های خود آسیب‌رسان را انجام دهند تا حداقل چنین حوادثی رخ ندهد.

وی افزود: امسال برای اولین بار طرح غربالگری سلامت روان به صورت سراسری اجرا می‌شود. این طرح شامل ارزیابی اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی است. در فاز اول بیش از ۱۵ هزار دانشجو و دستیار مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و در فاز دوم، مصاحبه بالینی برای تشخیص دقیق انجام می‌شود. دانشجویانی که نیاز به حمایت دارند، به خدمات مشاوره ارجاع می‌شوند و به صورت منظم پیگیری می‌شوند.

وی همچنین به برنامه‌های فرهنگی و مهارت‌های زندگی اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی برای دانشجویان برگزار می‌شود و دروس اختیاری یک واحدی با موضوع مهارت‌های زندگی در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شده است. هدف از این اقدامات، تقویت تاب‌آوری و سلامت روان دانشجویان است.

وی تأکید کرد: حمایت کامل وزارت بهداشت و معاونت‌های آموزشی و دانشجویی دانشگاه‌ها پشت این طرح قرار دارد و برنامه‌های پیشگیرانه و حمایتی به صورت مستمر اجرا خواهد شد تا سلامت روان دانشجویان و دستیاران تضمین شود. تیم‌های تخصصی در دانشگاه‌های تیپ ۲ و دانشگاه‌های کوچک با جمعیت دانشجویی محدود پایه‌گذاری شده و اعضای این تیم‌ها آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه پیشگیری از خودکشی و مهارت‌های زندگی می‌بینند. دانشجویانی که سابقه افکار خودکشی، افسردگی یا رفتار‌های خودآسیب‌رسان در تاریخچه فردی یا خانوادگی دارند، در این تیم‌ها مورد ارزیابی و پیگیری قرار می‌گیرند.

دیانی ادامه داد: هدف اصلی آموزش‌ها، تقویت تاب‌آوری، مهارت‌های زندگی و رفتار کمک‌خواهانه دانشجویان است. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، یکی از چالش‌های فرهنگی در ایران این است که افراد اغلب انتظار دارند خودشان مشکلاتشان را حل کنند و در بسیاری از موارد وقتی به متخصص مراجعه می‌کنند که شرایط بحرانی شده است. این برنامه با تمرکز بر رفتار کمک‌خواهانه و آموزش روش‌های پیشگیری، سعی دارد دانشجویان را تشویق کند در مراحل اولیه به متخصصان مراجعه کنند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: این آموزش‌ها بر اساس شواهد علمی و تحقیقات جهانی طراحی شده و بخشی از استراتژی جامع وزارت بهداشت برای کاهش خودکشی و اختلالات روانی در دانشجویان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/