شناسهٔ خبر: 75493847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار یونیسف درباره «نسل گمشده» در غزه با فروپاشی سیستم آموزشی

مدیر منطقه‌ای یونیسف با هشدار درباره نابودی سیستم آموزشی غزه و محرومیت دانش‌آموزان از ابتدایی‌ترین امکانات تحصیل، اعلام کرد که کودکان غزه از مدت طولانی از حضور در مدرسه محروم بوده‌اند و اسرائیل اجازه ورود مصالح برای بازسازی مدارس را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی ادامه هشدارهای بین‌المللی در مورد فاجعه انسانی غزه در سطوح مختلف و بی‌عدالتی جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نسبت به خطر از دست رفتن کامل یک نسل در نوار غزه و فروپاشی سیستم آموزشی این باریکه هشدار داد.

نسل گمشده در غزه با نابودی سیستم آموزشی

ادوارد بیگبدر، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای خاورمیانه و شمال آفریقا، بعد از انجام سفری به اراضی فلسطین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: این سومین سال بدون مدرسه برای کودکان غزه است و ما اگر نتوانیم در فوریه آینده شرایطی برای بازگشت این کودکان به مدارس فراهم کنیم، وارد چهارمین سالی می‌شویم که آنها مدرسه را نمی‌بینند و بعد از آن می‌توانیم در مورد یک نسل گمشده فلسطینی حرف بزنیم.

وی افزود: با شروع آتش بس در 10 اکتبر 2025 در نوار غزه، یونیسف و شرکای آموزشی آن توانستند حدود یک ششم کودکانی را که قرار بود در مدرسه باشند، به فضاهای آموزشی موقت بازگردانند. اما 85 درصد مدارس غزه ویران یا غیر قابل استفاده شده‌اند و بسیاری از مدارس باقیمانده به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شوند.

شرایط غم انگیز دانش آموزان و معلمان فلسطینی

این مسئول یونیسف تاکید کرد: همچنین مشکل بزرگی در حمل و نقل برای معلمان و دانش آموزان وجود دارد و علاوه بر آن، اکثر معلمان که همانند سایر مردم غزه آسیب‌های فراوانی از جنگیده‌اند، برای کمک به خانواده‌های خود تلاش می‌کنند و در حال حاضر بزرگترین دغدغه آنها تهیه آب و غذاست.

مدیر منطقه‌ای یونیسف اظهار داشت که پیش از این هم وضعیت آموزشی دانش آموزان فلسطینی در همه مناطق بسیار وخیم بود. مراکز آموزشی موقت در مدارس یا در نزدیکی اردوگاه‌های آوارگان و داخل چادرها برپا می‌شوند، از جعبه‌های چوبی به عنوان میز استفاده می‌شود و من هرگز ندیده‌ام که معلمان و دانش آموزان راحت بنشینند و بسیاری از کودکان روی زمین سرد می‌نشینند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: آموزش وسیله‌ای برای بازگرداندن انسجام اجتماعی به کودکانی است که تقریباً همه آنها از آسیب‌های روانی رنج می‌برند و به حمایت نیاز دارند. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما ورود مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت مدارس موقت و همچنین لوازم آموزشی است که اسرائیل اجازه ورود آنها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: واقعاً چگونه می‌توانیم کلاس‌های درس را بدون مصالح ساختمانی بسازیم. علاوه بر آن، دانش‌آموزان در غزه از ابتدایی‌ترین لوازم تحریر مانند کتاب، دفتر و سایر لوازم محرومند. در حال حاضر آب و غذا تبدیل به بزرگترین دغدغه برای مردم غزه شده، اما نباید اجازه دهیم در میان این فاجعه انسانی، مسئله آموزش که از حیاتی ترین موضوعات محسوب می‌شود، فراموش گردد.

این مسئول یونیسف در ادامه با اشاره به ویرانی‌های غیرقابل تصور در نوار غزه گفت: تصور اینکه 80 درصد نوار غزه تقریباً به طور کامل با خاک یکسان شده باشد، بسیار دشوار است.

طبق آمار رسمی دولت غزه، بیش از 95 درصد مدارس و دانشگاه‌ها یا تخریب شده‌اند و یا به مراکز اسکان موقت آوارگان تبدیل شده‌اند. هزاران دانش‌آموز و معلم هم به شهادت رسیدند و این موضوع خلأ بزرگی در نظام آموزشی غزه ایجاد کرده است.

جنگ نسل کشی رژیم اشغالگر علیه نوار غزه، حدود 650 هزار دانش‌آموز را از ادامه تحصیل محروم کرده و بیش از 19 هزار دانش‌آموز و 900 معلم و کارکنان آموزشی شهید، زخمی یا مفقود شده‌اند. همچنین، 160 مدرسه به طور کامل نابود شده‌اند و بازگشت به کلاس‌های درس با چالش‌های جدی مواجه شده است.

با پایان یافتن جنگ، معلمان و کادر آموزشی تلاش‌های فوری برای بازگرداندن زندگی به مدارس را آغاز کرده‌اند.از جمله این اقدامات، راه‌اندازی نقاط آموزشی در چادرهای اسکان موقت بوده است که ده‌ها هزار دانش‌آموز در آن شرکت کرده و با وجود شرایط دشوار، تحصیل خود را ادامه می دهند تا امید برای آینده از بین نرود.

انتهای پیام/