شناسهٔ خبر: 75493830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازتاب پیمان‌شکنی در زندگی انسان

آیت الله عابدی می‌گوید: کسی که می‌خواهد کاری را انجام دهد باید احکام خدا را بلد باشد و خیرخواهانه در آن کار وارد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، آیت الله احمد عابدی در درس اخلاق خود با اشاره به مفهوم برادری در مبانی دینی اظهار داشت: انسان به برادر خودش ظلم نمی‌کند تا چه رسد به اینکه به خودش ظلم کند، بعضی‌ها به خودشان ظلم می‌کنند.

وی افزود: طبق روایتی پیامبر اکرم(ص) فرمود سه چیز است که اگر آدم انجام بدهد به خودش بر می‌گردد؛ یکی مکر؛ هر کسی که کلاه سر کسی می‌گذارد، سر خودش کلاه می‌گذارد. دوم، بغی؛ هر شخصی به کسی ظلم می‌کند، به خودش ظلم می‌کند. سوم هم نکث و پیمان‌شکنی؛ قولی داد و عمل نکرد، این به خودش ظلم کرده است.

آیت الله عابدی در ادامه گفت: هر سه مورد هم در قرآن آمده است. قرآن کریم فرموده «وَلَا یَحِیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ؛ مکر سیِئ به خود آدم برمی‌گردد.» در مورد پیمان‌شکنی فرموده: «فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا یَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ». در مورد بغی هم فرموده «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُكُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ».

استاد عابدی با بیان اینکه کسی که می‌خواهد کاری را انجام دهد باید احکام خدا را بلد باشد و خیرخواهانه در آن کار وارد شود، گفت: علامه مجلسی در جایی فرموده «صاحب بن عباد» که وزیر آل بویه بود، افقه فقهای شیعه بود. زندگی این آدم خیلی عجیب است. بعضی گفتند اخلاقی که صاحب بن عباد داشت اگر پیامبران داشتند، آدم می‌گفت عجیب است، در حالی که او آدم معمولی بود. صاحب بن عباد در  تهران که بود، قاضی سنی گذاشته بود؛ یعنی آدمی بود که می‌دانست که این سنی به عدالت قضاوت می‌کند و شیعه‌ای هم که عادل باشد سراغ نداشت، قاضی سنی گذاشته بود.

وی ادامه داد: صاحب بن عباد وقتی در اصفهان بود طلب آب کرد، شخصی آب آورد، وقتی خواست آب را بخورد یکی گفت در این آب سم است، او هم شک کرد. شخصی گفت که بگویید این کسی که آب را آورده خودش بخورد اگر سم نداشت بعدا شما بخور! گفت این حرام است و این کار را نکرد. گفتند اگر به خودش نمی‌دهی به یک مرغ بدهید. گفت این کار هم حرام است؛ چون این مثله کردن مرغ است و پیامبر فرموده حیوانی را مثله نکنید. حتی حاضر نشد در دهان مرغ بریزد، آب را روی زمین ریخت و به این شخصی هم که آب را آورده بود گفت از اینجا برو و به اطرافیان خودش نیز گفت حقوق این شخص را قطع نکنید. قطع کردن حقوق دیگران به خاطر این طور کاری ذلت است. این ذلت است که چون کسی به من ظلم کرده ، نان او را قطع کنم.

آیت‌الله عابدی افزود: صاحب بن عباد هر وقت مسافرت می‌رفت سی شتر همراهش کتاب می‌آورد، دائما اهل مطالعه بود، وزیر بود، ولی همیشه اهل مطالعه بود وکتاب می‌خواند. فرض کنید من می‌خواهم بحثی را مطرح کنم، اگر احتمال بدهم که کتابی در این موضوع هست و مطلبی دارد و آن را نگاه نکنم، این ظلم به شما است که چیزی بگویم که همه جوانبش را فکر نکرده باشم. خیرخواهی برای مردم این است که همه جوانب هر چیزی را لحاظ کنیم. اگر این کار را نکردیم، خیرخواه مردم نبودیم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در غررالحکم می‌فرماید کسی که دنبال شهوت باشد این آدم عالم وحکیم نمی‌شود. حکیم کسی است که شهوت را کنار بگذارد. شهوت هم فقط جنسی نیست. شهوت عنوان، شهوت مقام و مطرح شدن و کسی که این‌طور شهوت‌ها را دارد عالم نمی‌شود.

خبرنگار: بابک شکورزاده

انتهای پیام/