به گزارش خبرنگا خبرگزاری حوزه، احمد کامل جیهان، رئیس دانشگاه ارجیس ترکیه، در همایش بینالمللی «بازسازی میراث فرهنگی مشترک ایران و ترکیه در پرتو حکمت متعالیه»، با اشاره به دیدگاههای فلسفی صدرالمتألهین شیرازی درباره حقیقت علم، تصریح کرد: از منظر ملاصدرا، علم و کمالات تطبیقی ذاتی با خالق هستی دارند و راهی برای درک منظومه وجود به شمار میآیند.
وی در ارائه مقاله خود با عنوان «ماهیت علم در اسفار اربعه»، اظهارکرد: ملاصدرا در بحث اتحاد عاقل و معقول، مسئله ماهیت علم را محور قرار داده و آن را از سه بعد مورد مقایسه و بررسی دقیق قرار داده است. صدرالمتألهین علم را نه به عنوان مفهومی انتزاعی، بلکه بهمثابه «ماهیتی اساسی در نظام هستی» مطرح میسازد که همه موجودات از طریق آن قابل شناختاند.
رئیس دانشگاه ارجیس ترکیه افزود:از دیدگاه ملاصدرا، علم راهی برای وصول به وجود است، زیرا علم ابزار فهم منظومه هستی و تجلی حقیقت وجودی انسان است. او با تلفیق آرای ابن سینا و شیخ اشراق، تلاش کرد ماهیت علم را به صورتی نظاممند و در عین حال بیواسطه تبیین کند.
دکتر جیهان ادامه داد: به باور ملاصدرا، علم نه قابل تعریف است و نه وابسته به ماده، بلکه حقیقتی بسیط و تام است که خود را به واسطه وجود آشکار میکند. همه چیز با علم ظاهر میشود و چیزی بیرون از علم برای ظاهر ساختن آن وجود ندارد.
وی افزود: صدرالمتألهین علم را اصل و اساس شناخت میداند؛ همانگونه که عقل کل را محور ادراک هستی معرفی میکند. در این دیدگاه، علم از تشکیکات وجودی مصون است و نقش آن در هستی، پیوندبخش عالم خلقت با خالق متعال است.
این استاد دانشگاه ترکیه تأکید کرد: در نگاه ملاصدرا علم و کمالات به دلیل آنکه تطبیق ذاتی با خالق هستی دارند، هرگز از او جدا نیستند؛ بلکه صورت ظهور و تجلی او در مراتب آفرینشاند.