علی داداشزاده، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجانشرقی، شب گذشته در حاشیه همایش تجلیل از مواکب اربعین حسینی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به عملکرد مواکب استان در اربعین امسال اظهار داشت: در اربعین امسال، 51 موکب از استان آذربایجانشرقی در شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و همچنین در مسیر نجف تا کربلا و برخی مرزها به زائران حسینی در طول میانگین 12 روز خدمات ارائه دادند.
وی با قدردانی از حمایتهای مسئولان استانی افزود: جا دارد از فرماندار محترم تبریز آقای دکتر گرشاسبی، جانشین ستاد اربعین استان و معاون امنیتی و انتظامی استانداری که با وجود مشغله فراوان از نزدیک از مواکب بازدید کردند، تقدیر ویژه داشته باشم.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجانشرقی در تشریح جزئیات خدمات مواکب استان گفت: در بخش اسکان، مجموعاً بیش از 276 هزار و 900 هزار نفر از زائران حسینی در بخشهای خواهران و برادران اسکان داده شدند. همچنین 47 موکب خدماترسان فعال بودند که دو موکب در ارائه خدمات فرهنگی مشغول بودند و دو موکب نیز به ارائه خدمات درمانی اختصاص داشتند. در مجموع، بیش از 431 هزار و 100 نفر از خدمات درمانی بهرهمند شدند و حدود 924 مورد خدمات دندانپزشکی دریافت کردند . حدود 194 نفر از کادر درمانی استان در کنار مواکب به زائران خدمت کردند و در مجموع، بیش از 2800 خادم در این عرصه فعالیت داشتند.
داداشزاده با اشاره به برخی نقاط قوت ستاد اربعین استان تصریح کرد: برگزاری بهموقع جلسات ستاد اربعین بیش از دو ماه پیش از ایام اربعین، حضور فعال کمیتههای مختلف، تأمین نیازهای لجستیکی مانند خودروهای یخچالدار، قند، شکر، برنج و آرد از جمله محاسن امسال بود. همچنین صدور بهموقع مجوزهای گمرکی توسط گمرک استان و انتقال بیش از 171 خودرو حاوی حدود 1100 تن کالا به عراق از اقدامات مهم امسال بود.
وی افزود: برای نخستین بار در هر موکب یک مستندساز برای ثبت خدمات و پوشش رسانهای حضور داشت و همچنین گزارشهای روزانه مواکب بهصورت منظم به ستاد مرکزی ارسال میشد.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان در ادامه به برخی کاستیها نیز اشاره کرد و گفت: پراکندگی مواکب در سطح شهر کربلا و نبود هماهنگی در ارائه خدمات تخصصی از جمله مواردی بود که باعث کاهش کیفیت خدمات شد. همچنین به دلیل متمرکز بودن ارسال داروها از طریق هلال احمر، برخی مواکب در شهرهای مختلف با تأخیر در دریافت دارو مواجه شدند.
داداش زاده اضافه کرد: مشکل ارتباطی نیز از دیگر چالشها بود. به دلیل نبود اینترنت بینالملل در عراق، ارتباط مواکب با ستاد استان دشوار بود. پیشنهاد میشود کمیته فناوری اطلاعات استان مسئولیت برقراری ارتباطات بین ستاد و قرارگاههای مستقر در عراق را بر عهده بگیرد.
وی با قدردانی از نقش شهرداری تبریز نیز گفت: شهرداری تبریز امسال علاوه بر مسئولیت تنظیف بخشی از شهر کربلا، با راهاندازی کارخانه یخ در خدمت سایر مواکب بود که جای تشکر ویژه دارد.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان در پایان چند پیشنهاد برای بهبود خدمات در سالهای آینده مطرح کرد: تأمین تجهیزات اداری و رایانهای برای کمیته اسکان و تغذیه استان، خرید خودروهای یخچالدار به جای اجاره سالانه، اختصاص ردیف اعتباری ویژه اربعین در بودجه سالانه، و ایجاد زیرساختهای دائمی برای مواکب آذربایجانشرقی در شهرهای نجف و کربلا از جمله پیشنهادهای ماست.
داداش زاده در پایان خاطرنشان کرد: تمام این تلاشها در جهت اعتلای نام اسلام و خدمت به زائران امام حسین(ع) انجام میشود و امیدواریم با همدلی و برنامهریزی بهتر، خدمات سال آینده نیز در شأن زائران حسینی باشد.
انتهای پیام/