حجتالاسلام سیدحامد شریعتمداری، مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از واژه جهاد اینطور برداشت میشود که منظور یک تبلیغ معمولی و تبیین عادی نیست؛ بلکه یک حرکت اضطراری و فرهنگی با مقیاس جهانی در برابر دشمن فعال است که بهعنوان واجب عینی و فوری بر دوش روحانیت و آحاد مختلف جامعه قرار دارد.
وی با بیان اینکه جهاد تبیین نیازمند تلاش حداکثری و حرکت جهانی است، افزود: از این رو رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را فریضه فوری و قطعی دانستند که بتوان معارف انقلاب اسلامی را با سرعت عمل و روایتسازی صحیح همراه کرد تا واقعیتهای انقلاب اسلامی را از تحریف دشمن مصون نگه داشت.
استاد حوزه علمیه در ادامه با تفکیک تبلیغ از تبیین تأکید کرد: با صرف ترویج و تبلیغ، تبیین حاصل نمیشود و از جمله ویژگیهای تبیین این است که باید حقایق را با استدلال، منطق، صراحت، سادگی و بیان مستند همراه کرد و نقاط قوت و ضعف در کنار هم مطرح شوند تا مخاطب احساس عدالت و انصاف در بیان گوینده داشته باشد و آن را بپذیرد.
مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی معتقد است موضوعات اصلی جهاد تبیین شامل ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی و مبانی و چارچوب فکری همچون استکبارستیزی، استقلال، مردمسالاری دینی و عدالت، و دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصههای گوناگون پیشرفت کشور است که در جنگ روایتها باید با آگاهی از روایتسازیهای دشمن در ایجاد ناامیدی و تحریف تاریخ، روایت صحیح و هنرمندانه از حوادث مختلف انقلاب بهخصوص جریان مقاومت، فتنههای ایجاد شده در نظام، نقش شهدای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی 12روزه را به مخاطب منتقل کنیم.
وی با اشاره به مسئول جهاد تبیین در جامعه تصریح کرد: مخاطب فرمایش رهبر معظم انقلاب در امر جهاد تبیین فقط روحانیت یا نخبگان نیست؛ بلکه همه مردم این وظیفه را دارند، اما طبعیتا هر مخاطبی وظیفه ویژه خود را دارد و وظیفه و نقش بسیار کلیدی روحانیت در امر جهاد تبیین این است که ظرفیت نخبگان، روشنفکران، هنرمندان و دانشجویان را فعال کند تا آنان خود به کنشگران این عرصه تبدیل شوند.
حجتالاسلام شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود، به آسیبهای احتمالی در فهم و اجرای جهاد تبیین پرداخت و گوشزد کرد: شعارزدگی و کلیگویی به جای استفاده از مستندات صحیح و شواهد از جمله آسیبهایی است که در جهاد تبیین رخ میدهد. ما باید این احتمال را بدهیم که شاید مخاطب به مقدماتی که در ذهن ما هست اعتقادی نداشته باشد و با کلیگویی فقط مخاطب را از معارف دور کنیم.
وی با شمردن آسیبهای دیگر ادامه داد: از آسیبهای دیگر لحن آمرانه مُبلغ هست که باعث میشود باب گفتوگو بسته شود و مخاطبی که برای اقناع آمده بود، با گفتوگوی یکطرفه مواجه میشود و شبهه دیگری برای او به وجود میآید که روحانیت فقط حرف خودشان را میزنند. از طرفی نادیده گرفتن دغدغههای مخاطب، سفیدنمایی مطلق و سیاهنمایی کامل و کوچک انگاری دشمن از جمله اشتباهاتی است که باید از آن پرهیز کرد.
مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در توضیح چگونگی افزایش اعتماد و پذیرش عمومی توضیح داد: ما باید نقاط قابل بهبود خودمان را بپذیریم و حتی آنها را بیان کرده تا مخاطب را شریک خود در مطالبهگری کنیم و از آن طرف نیز باید برخی نقاط قوت دشمن را بیان کرد تا در مخاطب یک واقعگرایی نسبت به اتفاقات پیرامون خود شکل بگیرد. در واقع جهاد تبیین باید با مشارکت مخاطب، شنیدن دغدغههای او، ارائه راهکارهای واقعی و پذیرش اشکالات همراه باشد تا اعتماد و پذیرش عمومی افزایش یابد.
استاد حوزه علمیه همچنین استفاده از قالبهای جذاب، بومی و متناسب با نوع مخاطب را ضروری دانست و گفت: در جهاد تبیین مهم است که متناسب با مخاطب قالب مناسبی را انتخاب کنیم. مخاطب مسجدی، اداری، روستایی، شهری، نوجوان، میانسال با یکدیگر متفاوت هستند و بهعنوان مثال مخاطب کودک و نوجوان نیازمند قالبهای مشارکتی و بازیمحور است و نباید به متنهای خشک و سخنرانیهای طولانی بسنده کرد.
حجتالاسلام شریعتمداری در پایان با اولویتبندی مخاطبان جهاد تبیین خاطرنشان کرد: اقشار نخبگانی چون هنرمندان، اساتید دانشگاه و دانشجویان به دلیل ضریب نفوذ بالا، در اولویت هستند و پس از آن، نوجوانان و جوانان بهعنوان مخاطبان اصلی جنگ روایتها و بهعنوان نسل آیندهساز باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و آنان را از وقایع انقلاب اسلامی مطلع کرد.
خبرنگار: سیداحمد ساعدی
انتهای پیام/