به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حمیدرضا خانمحمدی در نشست بررسی طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی لردگان، خانمیرزا و فلارد، با تأکید بر لزوم حرکت در مسیر رویکرد دولت و رئیسجمهور افزود: آنچه رئیسجمهور در سفرهای استانی دنبال میکنند، یک الگوی نوین و متفاوت از اجرای پروژههاست و انتظار دارند همه دستگاهها بر اساس آن عمل کنند. متأسفانه در برخی استانها این الگو بهدرستی تبیین نشده و بعضاً انتظار بر این است که دولت تنها با توزیع اعتبارات مستقیم، مشکلات را حل کند، درحالیکه هدف نهضت مدرسهسازی مشارکت همهجانبه مردم و خیرین است.
خانمحمدی گفت: رئیسجمهور تأکید دارند که در این نهضت، نقش اصلی بر عهده مردم است و باید استانداران، فرمانداران، مدیران آموزش و پرورش و سایر مسئولان استانی بهعنوان محور اصلی این حرکت مردمی ایفای نقش کنند. اگر تصور کنیم که دولت بهتنهایی میتواند منابع لازم برای این طرح را تأمین کند، اشتباه است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در این مأموریت سنگین بهویژه در استانهایی با چالشهای زیرساختی جدی، نیازمند همت مضاعف است و همه مدیران باید بر اساس الگوی مردمی حرکت کنند.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: در برخی استانها، حدود 35 پروژه با 150 کلاس درس در قالب نهضت توسعه در حال اجراست. در استان چهارمحال و بختیاری فقط در این سه شهرستان، حدود 300 کلاس درس در دست اقدام است که باید هرچه سریعتر به سرانجام برسند.
وی بیان کرد: برخی پروژهها اگر از مسیر اداری و قانونی معمول پیش میرفت، هنوز در مراحل اولیه باقی میماندند، اما با پیگیریهای مستمر و استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهای حمایتی، روند کار تسریع شده است.
خانمحمدی با تأکید بر عدالت آموزشی گفت: در توزیع منابع و پروژهها باید عدالت رعایت شود. برخی فشارها برای تخصیص پروژهها به مناطق خاص وارد میشود، اما ملاک اصلی نیاز واقعی و شاخصهای تعیینشده است. راه پیشرفت، مشارکت مردمی است و همه باید پای کار بیایند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: هماکنون حدود 300 کلاس درس در سه شهرستان در حال ساخت است و باید اولویت با تکمیل همین پروژهها باشد. همچنین پروژه شهرک فجر و هنرستان فنی باید با جدیت دنبال شود تا تا مهر 1405 به بهرهبرداری برسند.
خانمحمدی ادامه داد: مشکلات و کمبودهای اعتباری وجود دارد، اما نباید این مسائل باعث ایجاد ناامیدی شود. وقتی مردم وارد عرصه میشوند، برکت حضورشان بسیاری از گرهها را باز میکند. اخیراً در زمینه تجهیزات هوشمندسازی نیز پایلوتهایی اجرا شده و با همکاری شرکتهای دانشبنیان از جمله شرکت مستقر در دانشگاه شریف، تجهیزات جدید در اختیار مدارس قرار گرفته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر الگوی مشارکتی افزود: رئیسجمهور شخصاً وقت میگذارند و معاونان خود را نیز درگیر این موضوع کردهاند. بخش خصوصی باید به میدان بیاید و این نگاه باید در همه استانها تقویت شود.
خانمحمدی با بیان اینکه فرمانداران باید در شهرستانها با مسئولان محلی و خیرین جلسات مستمر داشته باشند، تصریح کرد: من بهصورت تلفنی با بسیاری از مدیران در تماس هستم و از وضعیت پروژهها بهصورت روزانه اطلاع دارم. برخی پروژهها باید تعیین تکلیف شوند و فرمانداران باید پیگیر رفع موانع باشند.
وی افزود: در برخی مناطق خیرین از نقاط دیگر کشور برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کردهاند و باید از این ظرفیتها استفاده کنیم. همچنین بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ موظف شدهاند در مسئولیتهای اجتماعی خود، سهمی از منابع را برای ساخت مدارس اختصاص دهند.
خانمحمدی گفت: در چند روز گذشته تفاهمنامهای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای اجرای پروژههای مدرسهسازی در مناطق محروم امضا شد. مناطق عشایری از جمله اولویتهای اصلی در این تفاهمنامه هستند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه افزود: خیرین باید شناسایی و تکریم شوند. متأسفانه گاهی بیتوجهی به خیرین باعث دلسردی آنها میشود، درحالیکه بسیاری از آنان آمادگی دارند در استانهای مختلف مشارکت کنند. جشنوارههای تقدیر از خیرین میتواند فرصت مناسبی برای تشویق آنان باشد.
خانمحمدی اظهار کرد: در بازدید از مدارس دخترانه و هنرستانها، برخی پروژهها نیازمند تعمیرات اساسی و فوری هستند که باید از محل اعتبارات بهسازی مدارس تأمین شود. سقفها، سرویسهای بهداشتی و فضاهای غیراستاندارد باید سریع اصلاح شوند.
وی افزود: رئیسجمهور شخصاً روند پیشرفت پروژهها را در رصدخانه دولت پیگیری میکند و انتظار دارد مدیران استانی نیز با همان دقت وضعیت پروژهها را دنبال کنند. خوشبختانه امروز مردم در قالب پویش «بساز مدرسه» مشارکت فعال دارند و کمکهای مردمی از مبالغ کوچک تا مبالغ قابل توجه به حسابها واریز میشود.
وی اظهار داشت: رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش بهصورت ویژه پیگیر تحول آموزش و پرورش هستند و الگوی تدریس و مدرسهسازی باید با نگاه نو و مردمی پیش برود.
انتهای پیام/7540