به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در سایه محاصره دریایی تحمیل شده علیه رژیم صهیونیستی توسط یمن به فاصله کوتاهی از آغاز جنگ غزه در راستای حمایت یمنیها از مردم و مقاومت فلسطین، بندر ایلات اشغالی که اصلیترین شریان دریایی برای صادرات و واردات کالاهای رژیم صهیونیستی به شمار میرود، به طور کامل فلج شده است.
اسرائیل از ترس یمن این بار دست به دامن مصر شد
در این زمینه منابع صهیونیستی گزارش دادند که با وجود آتش بس در غزه، تهدیدات دریایی یمن علیه اسرائیل همچنان ادامه دارد و مقامات بندر ایلات را بر آن داشته تا از آمریکا و مصر برای پایان دادن به این وضعیت درخواست مداخله و کمک کنند.
روزنامه عبری کالکالیست که یک رسانه تخصصی اقتصادی است، در گزارشی اعلام کرد: مقامات بندر ایلات طی روزهای اخیر با سفارت آمریکا در تلآویو تماس گرفته و درخواست کردند که موضوع کانال سوئز و آزادی دریانوردی اسرائیل، در توافقنامههای امضا شده تحت نظارت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گنجانده شود.
یمن بندر ایلات را کاملا فلج کرده است
بر اساس این گزارش، اداره بندر ایلات همچنین از دولت مصر به عنوان مالک کانال سوئز خواست به یمنیها فشار بیاورد تا محاصره اعمال شده علیه کانال سوئز را لغو کنند. این تحول در بحبوحه کاهش شدید فعالیت بندر ایلات است و از نوامبر 2023 تقریباً کل ترافیک کشتیرانی به سمت ایلات متوقف شده که با کاهش 80 درصدی درآمد آن همراه بوده است.
اداره بندر ایلات اعلام کرد که وضعیت فعلی موجب شده تا علی رغم حمایت مالی محدود ارائه شده توسط کابینه اسرائیل از زمان آغاز بحران تاکنون، تداوم فعالیتهای بندر و پرداخت دستمزدها در هالهای از ابهام قرار بگیرد.
روزنامه کالکالیست در ادامه گزارش خود تاکید کرد که یمنیها با وجود آتش بس در نوار غزه، از تهدید کشتیهای تجاری که از دریای سرخ به سمت کانال سوئز عبور میکنند، دست نکشیدهاند و تهدید کردهاند به هر کشتی که برای اسرائیل کالا حمل میکند یا با آن تعامل دارد، حمله خواهند کرد.
طبق این گزارش، به دنبال این تهدیدات، کانال سوئز از ابتدای سال 2024 عملاً به روی کشتیهای غربی بسته مانده است، زیرا اکثر شرکتهای اروپایی و آمریکایی از عبور از آن خودداری کردهاند. فقط کشتیهای روسی و ایرانی به همراه برخی کشتیهای چینی اجازه عبور دارند.
این رسانه صهیونیستی تلاش کرد بحران بندر ایلات را به بحرانی که کانال سوئز مصر با آن مواجه است مرتبط کند و مدعی شد که این بحران نه تنها به اسرائیل آسیب میرساند، بلکه اقتصاد مصر را نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ زیرا کانال سوئز منبع اصلی ارز خارجی مصر است.
کالکالیست به آماری اشاره کرد که نشان میدهد درآمد کانال سوئزدر سال 2023 به حدود 10.25 میلیارد دلار رسیده بود، اما در سال 2024 به تنها 3.99 میلیارد دلار کاهش یافت که تقریباً 60 درصد ضرر است.
صندوق بین المللی پول این کاهش درآمد را تهدیدی بزرگ برای ثبات بودجه مصر دانسته و قاهره را وادار کرد تا اصلاحات مالی گستردهای از جمله کاهش یارانهها و بهبود جمعآوری مالیات را برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای خارجی اجرا کند.
روزنامه عبری کالکالیست در ادامه اعلام کرد که بحران کانال سوئز باری استراتژیک برای مصر به شمار میرود؛ زیرا تقریباً یک سوم بودجه این کشور به درآمد کانال سوئز بستگی دارد. در نتیجه مصر باید با اسرائیل برای بازگرداندن ترافیک عادی در دریا همکاری کند.
این رسانه صهیونیستی به نقل از مسئولان بندر ایلات گزارش داد که منافع مشترک ممکن است قاهره را به افزایش تماسهای خود با کشورهای عربی و آمریکا جهت فشار بر یمن برای توقف عملیاتهای دریایی آن سوق دهد. البته مصر هنوز به این درخواست اسرائیل واکنشی نداشته است.
خشم محافل صهیونیستی از کابینه در نتیجه بحران بزرگ ایلات
در ادامه این گزارش آمده است: کابینه اسرائیل تلاش کرده تا برای کاهش اثرات بحران گسترده بندر ایلات، 4 میلیون دلار به حمایت از این بندر اختصاص دهد که بخشی از آن برای بازپرداخت بدهیها و مالیاتهای شهری در ایلات بوده است.
اما مسئولان بندر ایلات تاکید کردند که این حمایتها اصلاً کافی و کارساز نیست و باید فعالیت تجاری به شکل کامل و سودآور به بندر ایلات برگردد، اما این غیر ممکن است؛ مگر اینکه محدودیتهای ناوبری در کانال سوئز برداشته شود.
از سوی دیگر، محافل عبری به شدت کابینه اسرائیل را به خاطر بحران شدید در بندر ایلات مورد انتقاد قرار داده و تاکید کردند که کابینه، این بحران بزرگ را در حاشیه قرار داده و ادامه وضعیت فعلی میتواند منجر به از دست رفتن صدها شغل شود و بار جدیدی را به اقتصاد اسرائیل که از قبل تحت تاثیر اثرات جنگ قرار دارد، اضافه کند.
اهمیت راهبردی بندر ایلات اشغالی برای صهیونیستها
طی یک دهه گذشته میزان کشتیها در بندر ایلات اشغالی افزایش چشمگیری داشته است و بندری که در ابتدا برای کشتیهای نسبتاً کوچک طراحی شده بود، به اندازهای گسترش پیدا کرد که کشتیهای حاوی 14 تا 20 هزار کانتینر را در خود جای میدهد.
بعد از آن کابینه رژیم صهیونیستی طرحی را برای توسعه بندر ایلات با اسکلهای به طول 400 متر برای کانتینرها تهیه کرد تا آن را به خط آهنی به سمت مناطق مرکزی و شمالی فلسطین اشغالی متصل کند، اما این پروژه به دلیل آغاز جنگ در غزه، به حالت تعلیق درآمد.
ایلات تنها بندر فلسطین اشغالی محسوب میشود که در سواحل دریای مدیترانه قرار ندارد و کشتیهایی که از جنوب و شرق به آن میآیند، نیازی به عبور از کانال سوئز ندارند. بنابراین بندر ایلات یک منطقه کاملاً استراتژیک و منحصر به فرد برای رژیم صهیونیستی محسوب میشود.
این بندر در درجه اول به وارد کنندگان خودرو خدمات میدهد؛ زیرا وسایل نقلیهای که از شرق آسیا میآیند؛ از آن عبور میکنند. بندر ایلات همچنین نقطه آغازی برای صادرات پتاس به خاور دور به ویژه هند و چین محسوب میشود. همچنین کشتیها و کانتینرهایی که حامل کالاهای مورد نیاز برای بازار رژیم صهیونیستی هستند، از جمله تجهیزات، ماشین آلات و مواد خام، مواد غذایی و مواد اولیه، کالاهای وارداتی مختلف و... وارد بندر ایلات میشوند.
بندر ایلات در سال 2013 خصوصی شد و بازرگانان یهودی، آن را با پول خود به مبلغ 122 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل با 33 میلیارد دلار خریدند. خصوصی شدن این بندر به عنوان بخشی از توافق تا سال 2028 میان بازرگانان مذکور با کابینه اسرائیل است و میتواند تمدید شود. در حال حاضر حدود 120 نفر تحت قراردادهای جمعی و حدود 70 نفر امنیتی به شکل مستقیم در این بندر کار میکنند.
دو سال قبل از آغاز جنگ غزه، بندر ایلات اشغالی شاهد دورهای از رونق قابل توجه بود و میزان کالاهای عبوری از این بندر به شکل چشمگیری افزایش یافت و این بندر اصلیترین نقطه ورود وسایل نقلیه به فلسطین اشغالی محسوب میشد.
انتهای پیام/