به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، بخش پرجمعیت دیشموک کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل جادههای نامناسب به قتلگاه جوانان و نماد محرومیت تبدیل شده است، شاهد آغاز عملیات آسفالتریزی 17 کیلومتر از جادههای آنتنی با اعتبار 280 میلیارد ریال است، اقدامی که اگرچه 850 خانوار را از بنبست خارج میکند، اما سایه سنگین چالش اصلی یعنی جادههای اصلی و راهبردی منطقه، همچنان بر توسعه این پیوندگاه استراتژیک سه استان کشور سنگینی میکند.
دیشموک سالهای متمادی است که به عنوان نمادی از محرومیت عمیق این استان شناخته میشود و این منطقه استراتژیک علیرغم برخورداری از ظرفیتهای بیبدیل طبیعی، کشاورزی و منابع معدنی به دلیل فقدان زیرساختهای حیاتی به ویژه جادههای ارتباطی استاندارد، نه تنها از مسیر توسعه اقتصادی عقب مانده، بلکه متأسفانه به قتلگاهی برای جوانان خود تبدیل شده است.
بخش دیشموک به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد خود نقشی کلیدی در پیوند سه استان مهم کشور ایفا میکند و این بخش از شمال با شهرستان لردگان (چهارمحال و بختیاری)، از غرب با ایذه، باغملک و صیدون (خوزستان)، از جنوب با ارتفاعات کوهسیاه و شهرستان لنده و از شرق با شهرهای مارگون و قلعهرئیسی هممرز است و این هممرزی پتانسیل بالایی برای ترانزیت و مبادلات اقتصادی فراهم میآورد، اما متأسفانه این پتانسیل به دلیل وضعیت اسفناک راههای ارتباطی به چالشی امنیتی و اقتصادی بدل شده است.
گزارشها حاکی از آن است که دیشموک در راههای اصلی حدود 26 کیلومتر و در جادههای فرعی و روستایی نزدیک به 56 کیلومتر با راه ارتباطی نامناسب دست و پنجه نرم میکند؛ مشکلی که به عنوان اساسیترین مانع توسعه در این بخش پرجمعیت شناخته میشود.

گامی به سوی بهسازی؛ اجرای پروژه آسفالت آنتنها
در اقدامی که نشاندهنده تلاشی برای کاهش این معضل است، حمیدرضا پیمانجو، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد خبر از پیشرفت ملموس در زمینه بهبود زیرساختها داد و گفت: عملیات پروژه بهسازی و آسفالت جادههای آنتنی بخش دیشموک آغاز شده و این پروژه به طول 17 کیلومتر و با اعتبار 280 میلیارد ریال در حال اجرا است و تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود که با تکمیل این طرح راههای دسترسی 10 روستای مهم شامل درغک، اسفندان، تنگ کوشک، دهنو، شهولی، سردو علیا، ده قاضی، امیرآباد، رود ایوک و مازه فرج، که جمعیتی بالغ بر 850 خانوار را تحت پوشش قرار میدهند، بهسازی و آسفالت خواهد شد.
پیمانجو تأکید کرد که آسفالت این راههای روستایی مستقیماً موجب تسهیل تردد، کاهش هزینههای حملونقل، دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی و آموزشی و در نهایت ارتقای شاخصهای توسعه روستایی در منطقه دیشموک خواهد شد و بدین ترتیب، یکی از جدیترین مطالبات مردمی محقق میشود.
اجرای پروژه آسفالت جادههای آنتنی دیشموک بدون شک یک دستاورد مهم و گشایشی مثبت در زندگی روزمره 850 خانوار است و نشان میدهد که نگاه متولیان امر به این منطقه محروم معطوف شده است و این اقدام مصداق تحقق شعار توسعه راههای روستایی و ایمنسازی مسیرهای دسترسی است که مدیرکل راهداری بر جدیت پیگیری آن تأکید کرده است.

اما چالش اصلی همچنان پابرجاست تا جایی که این پروژه 17 کیلومتری در مقایسه با کل نیاز شبکه راههای روستایی (56 کیلومتر) و بخصوص معضل حیاتی جادههای اصلی (26 کیلومتر) که مستقیماً نقش شریانی در پیوند منطقهای دارند، تنها یک تسکین موضعی است.
تا زمانی که جادههای اصلی دیشموک که این منطقه را به چهارمحال و بختیاری و خوزستان متصل میکنند، به استانداردهای ملی ارتقا نیابند، پتانسیلهای اقتصادی منطقه (معادن و کشاورزی) به طور کامل شکوفا نخواهند شد و خطر تبدیل شدن جادهها به محل وقوع حوادث نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
به گزارش تسنیم، دولت باید با نگاهی جامعتر و با در نظر گرفتن اهمیت راهبردی دیشموک به عنوان گلوگاه ارتباطی سه استان، ضمن استمرار پروژههای روستایی، تخصیص منابع لازم برای بهسازی شریانهای اصلی منطقه را در دستور کار فوری خود قرار دهد تا منطقه دیشموک از نماد محرومیت به قطب توسعه تبدیل شود.


انتهای پیام/