اطلاعات نوشت: احمد طاهری در گفتگو با خبرنگارما در باره مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش رنج مردم به خاطر آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مطالبات ملی گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این زمینه به طور جدی وارد عمل شده است و یکی از مهمترین محورها برای کاهش آلودگی هوا، اسقاط ناوگان فرسوده است. دولت چهاردهم از ابتدای فعالیت خود با تشکیل جلسات پی در پی توانست برخی از موانع اجرایی در این زمینه را ر فع کند.
وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شدبه گونه ای که در طول همه سالهای گذشته این تعداد خودرو فرسوده از رده خارج نشده بود. ضمن آنکه در مورد اسقاط خودرو های دیزلی هم قرار است تسهیلاتی برای این منظور از محل گواهی صرفه جویی در نظر گرفته شود که آیین نامه مربوطه در روزهای آتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارسال می شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد :پیرامون معاینه فنی در محورهای ارتقای نظارت بر ناوگان حمل و نقل و افزایش کیفیت معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی، نواقص آیین نامه اجرایی موجود توسط سازمان حفاظت محیط زیست برطرف خواهد شد.
با بیان این که اولویت بعدی، برقی سازی ناوگان حمل و نقل کشور است، ادامه داد: علاوه بر برنامه ریزی ها و سیاستگذاری هزینه کرد منابع موجود در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته واردات وزارت صمت حاصل از واریز منابع اسقاط؛ برقی سازی ناوگان حمل و نقل با تاکسی های برقی در شهر تهران آغاز شد که بخشی وارد ناوگان شده است.
البته تفاهمنامه ای هم بین دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برای ورود ۲۰ هزار موتورسیکلت برای تهران منعقد شده که این موضوع پیر و همان مصوبه ای است که شورای اقتصاد برای ورود ۳۰۰ هزار موتور سیکلت برقی برای کل کشور در نظر دارد. البته این نکته را هم ذکر کنم که هدفگذاری ما برقی سازی کل موتورسیکلت هایی است که اصطلاحا موتورسیکلت های کار هستند. یعنی فقط به منظور جابجایی محدود مورد بهره برداری قرار نمی گیرند.
وی با اشاره به مساله سوخت به عنوان موضوع مهم دیگر در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: مساله سوخت را در ناوگان حمل و نقل، صنایع شاخص و نیروگاهها می بینیم. در سال گذشته برای اولین بار در کل کشور سوخت مازوت کم گوگرد در نیروگاه «شازند» مورد استفاده قرارگرفت که سبب کاهش روزهای آلوده با شاخص گوگرد از ۲۲ روز به ۵ روز شد. برای امسال هم برنامه داریم که بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر مازوت کم گوگرد را برای نیروگاههایی که در مجاورت کلانشهرها قرار دارند، استفاده کنیم.
طاهری در مورد وضع سوخت نیروگاههای اطراف تهران هم گفت: در مورد تهران حتی اجازه استفاده از مازوت کم گوگرد را هم به نیروگاههای اطراف پایتخت نمی دهیم.
وی با تاکید بر ارتقای کیفیت گازوییل مصرفی در نیروگاههای سیکل ترکیبی افزود: در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مقرر شد توزیع نفت گاز مطابق با استانداردهای ملی در نیروگاههای سیکل ترکیبی در مجاورت کلانشهرها انجام شود. همچنین پیرامون آلودگی کلانشهرها که متاثر از صنایع شاخص هستند مانند اصفهان، در کارگروه ملی آلودگی هوا تدابیر لازم اخذ شد. البته در مورد تهران که از دغدغه های مردم پایتخت است، مساله اصلی در آلودگی هوا همان حمل و نقل است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد تا تمامی بنزین و نفت گاز توزیعی برای ناوگان حمل و نقل در کلانشهرهای آلوده، با استاندارد ملی یورو ۴ انجام شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر این که آلودگی هوا مساله امسال و سال گذشته نیست و سابقه ای طولانی دارد ، گفت: عوامل زیادی از تصمیمات انسانی و شرایط جوی در این مورد سهیم هستند. به طور مثال سال ۹۷ را ببینید که به دلیل شرایط جوی، دارای کمترین میزان آلودگی هوا هستیم. حتی در نظر داشته باشید امکان دارد با کاهش شدید دما، مصرف گاز خانگی افزایش شدید ناگهانی داشته باشدو همین مساله موجب مصرف مازوت در نیروگاهها شود؛ ولی امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، شاهد بهتر شدن وضع باشیم.
اطلاعات نوشت: احمد طاهری در گفتگو با خبرنگارما در باره مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش رنج مردم به خاطر آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مطالبات ملی گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این زمینه به طور جدی وارد عمل شده است و یکی از مهمترین محورها برای کاهش آلودگی هوا، اسقاط ناوگان فرسوده است. دولت چهاردهم از ابتدای فعالیت خود با تشکیل جلسات پی در پی توانست برخی از موانع اجرایی در این زمینه را ر فع کند.
وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شدبه گونه ای که در طول همه سالهای گذشته این تعداد خودرو فرسوده از رده خارج نشده بود. ضمن آنکه در مورد اسقاط خودرو های دیزلی هم قرار است تسهیلاتی برای این منظور از محل گواهی صرفه جویی در نظر گرفته شود که آیین نامه مربوطه در روزهای آتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارسال می شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد :پیرامون معاینه فنی در محورهای ارتقای نظارت بر ناوگان حمل و نقل و افزایش کیفیت معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی، نواقص آیین نامه اجرایی موجود توسط سازمان حفاظت محیط زیست برطرف خواهد شد.
با بیان این که اولویت بعدی، برقی سازی ناوگان حمل و نقل کشور است، ادامه داد: علاوه بر برنامه ریزی ها و سیاستگذاری هزینه کرد منابع موجود در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته واردات وزارت صمت حاصل از واریز منابع اسقاط؛ برقی سازی ناوگان حمل و نقل با تاکسی های برقی در شهر تهران آغاز شد که بخشی وارد ناوگان شده است.
البته تفاهمنامه ای هم بین دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برای ورود ۲۰ هزار موتورسیکلت برای تهران منعقد شده که این موضوع پیر و همان مصوبه ای است که شورای اقتصاد برای ورود ۳۰۰ هزار موتور سیکلت برقی برای کل کشور در نظر دارد. البته این نکته را هم ذکر کنم که هدفگذاری ما برقی سازی کل موتورسیکلت هایی است که اصطلاحا موتورسیکلت های کار هستند. یعنی فقط به منظور جابجایی محدود مورد بهره برداری قرار نمی گیرند.
وی با اشاره به مساله سوخت به عنوان موضوع مهم دیگر در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: مساله سوخت را در ناوگان حمل و نقل، صنایع شاخص و نیروگاهها می بینیم. در سال گذشته برای اولین بار در کل کشور سوخت مازوت کم گوگرد در نیروگاه «شازند» مورد استفاده قرارگرفت که سبب کاهش روزهای آلوده با شاخص گوگرد از ۲۲ روز به ۵ روز شد. برای امسال هم برنامه داریم که بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر مازوت کم گوگرد را برای نیروگاههایی که در مجاورت کلانشهرها قرار دارند، استفاده کنیم.
طاهری در مورد وضع سوخت نیروگاههای اطراف تهران هم گفت: در مورد تهران حتی اجازه استفاده از مازوت کم گوگرد را هم به نیروگاههای اطراف پایتخت نمی دهیم.
وی با تاکید بر ارتقای کیفیت گازوییل مصرفی در نیروگاههای سیکل ترکیبی افزود: در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مقرر شد توزیع نفت گاز مطابق با استانداردهای ملی در نیروگاههای سیکل ترکیبی در مجاورت کلانشهرها انجام شود. همچنین پیرامون آلودگی کلانشهرها که متاثر از صنایع شاخص هستند مانند اصفهان، در کارگروه ملی آلودگی هوا تدابیر لازم اخذ شد. البته در مورد تهران که از دغدغه های مردم پایتخت است، مساله اصلی در آلودگی هوا همان حمل و نقل است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد تا تمامی بنزین و نفت گاز توزیعی برای ناوگان حمل و نقل در کلانشهرهای آلوده، با استاندارد ملی یورو ۴ انجام شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر این که آلودگی هوا مساله امسال و سال گذشته نیست و سابقه ای طولانی دارد ، گفت: عوامل زیادی از تصمیمات انسانی و شرایط جوی در این مورد سهیم هستند. به طور مثال سال ۹۷ را ببینید که به دلیل شرایط جوی، دارای کمترین میزان آلودگی هوا هستیم. حتی در نظر داشته باشید امکان دارد با کاهش شدید دما، مصرف گاز خانگی افزایش شدید ناگهانی داشته باشدو همین مساله موجب مصرف مازوت در نیروگاهها شود؛ ولی امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، شاهد بهتر شدن وضع باشیم.