به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رونمایی از مجموعه انیمیشن «لینالونا» با حضور محمدصادق باطنی رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما، امیر کساوندی تهیهکننده، کلر ژوبرت نویسنده، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده و جمعی از هنرمندان در مرکز پویانمایی صبا برگزار شد.
باطنی در سخنان آغازین خود با تأکید بر ضرورت اقتباس از متون ادبی داخلی گفت: برای رسیدن به آثار ارزشمند، معمولاً نگاهمان به بیرون از مرزهاست، در حالی که نویسندگان ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارند. «لینالونا» تلاشی برای استفاده از همین ظرفیتهاست.
او به آثار کلر ژوبرت و محسن چینیفروشان بهعنوان دو منبع اصلی اقتباس این مجموعه اشاره کرد و تأکید کرد هدف تولید «لینالونا» خلق تجربهای تازه در حوزه پویانمایی کودک بوده است.
انتقادهای مصطفی رحماندوست؛ بخش مغفول تولیدات کودک
محور اصلی نشست اما سخنان مصطفی رحماندوست بود. او در انتقادی صریح گفت: سالها در شورای شعر و موسیقی شنیدم که موسیقی ایرانی برای کودک غمگین است و مناسب نیست. «لینالونا» نشان میدهد میتوان موسیقی ایرانی شاد و پرانرژی هم داشت.
رحماندوست در ادامه به یکی از آسیبهای جدّی حوزه کودک اشاره کرد: بخش عمدهای از تولیدات کودک در رسانه، از لالاییها گرفته تا بازیهای تلویزیونی، ریشه ایرانی ندارند. ما گنجینهای از فرهنگ و ادبیات بومی داریم که دستنخورده مانده است و باید از آنها بهره گرفت، همین اقتباسها میتوانند الهامبخش نویسندگان جوان شوند تا دست به قلم ببرند.
این سخنان در واقع نقدی جدّی به فضای تولیدات کودک در رسانه ملی است؛ فضایی که اگرچه در سالهای اخیر بهسمت تولید حرکت کرده، اما همچنان با وابستگی به الگوهای خارجی و غفلت از ظرفیتهای داخلی روبهروست.
پشتصحنه «لینالونا»
امیر کساوندی، تهیهکننده، درباره روند ساخت گفت: پیشنهاد اولیه اقتباس از یک کتاب کلر ژوبرت بود، اما ما این ایده را گسترش دادیم و در نهایت 6 جلد از آثار ژوبرت و یک جلد از آثار محسن چینیبروشان مبنای کار قرار گرفت، خروجی مجموعه، 18 قسمت 9دقیقهای است که برای کودکان ساخته شده است.
مهدی زارعی، آهنگساز مجموعه، نیز تأکید کرد: انیمیشن نباید تنها وسیله سرگرمی باشد؛ باید آموزش، فرهنگ و موسیقی اصیل هم در آن جریان داشته باشد، خوشحالم که در «لینالونا» این نگاه جدی گرفته شد.
پخش مجموعه «لینالونا» از آبانماه در شبکه کودک آغاز میشود، با این حال، آنچه بیش از خود انیمیشن اهمیت داشت، سخنان مصطفی رحماندوست بود؛ سخنانی که یادآوری میکند اگر قرار است کودکان ایرانی با رسانه ملی ارتباطی عمیق بگیرند، باید محتوای تولیدی بیش از هر چیز «ایرانی» باشد.
انتهای پیام/+