شفقنا- راه آهن پر سرعت تهران – قم – اصفهان که تکمیل آن میتواند تهران را کمتر از دو ساعت به اصفهان متصل و در سال اول هشت میلیون مسافر جابه جا کند، بنابر گفته مجری پروژه، حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی آن انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است و اگر به موقع اعتبار شود تا پایان دولت چهاردهم به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش شفقنا از ایسنا، راهآهن سریعالسیر تهران – قم – اصفهان یکی از مهمترین پروژههای حملونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار می رود که احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از آن زمان تا کنون فراز و نشیبهای بسیاری را از سر گذرانده است.
این پروژه ۱۵ ساله به دلیل چالشهای بسیار در حوزه تامین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سالها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.
پروژهای که بنابر نظر کارشناسان تکمیل آن نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب دارد و میتواند در مدت زمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابهجا کند و همچنین نقش قابل توجهی در کاهش سفرهای جاده ای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.
در این راستا، علیرضا صلواتی – مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران _ قم_ اصفهان – در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد، گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید در یکی دو دهه اخیر در کشور اتفاق میافتاد.
وی افزود: در محور قم _ اصفهان مسیر بهینه دو خطی وجود نداشت، اما با اقدامات انجام شده در سالهای گذشته حدود ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم _اصفهان تکمیل شده است و بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.
مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان تصریح کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا ۸۰ درصدی دارد و در مجموع حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.
وی در ادامه گفت: بنابراین میتوان گفت که در حال حاضر ۳۰ درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم _ اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم های سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاههای عملیاتی و ایستگاههای مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.
صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در طی این سالها فراز و نشیب های زیادی داشته است، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.
وی افزود: با راهاندازی این قطار مسیر تهران _ قم و قم _ اصفهان هرکدام تقریبا یکساعته خواهد شد و مسیر تهران_قم_ اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.