شناسهٔ خبر: 75400483 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شبکه‌سازی فرهنگی اصناف؛ طرحی نو در تبلیغ دینی

دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه تبلیغ در حوزه‌های علمیه، از تدوین سند راهبردی جدیدی خبر داد که با هدف مردمی‌سازی تبلیغ و شبکه‌سازی فرهنگی میان أصناف طراحی شده اس

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رنجبر، دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به نگاه رایج حوزه علمیه به امر تبلیغ اظهار داشت: ما وقتی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور توجه می‌کنیم ایشان نگرانی خود را از امر تبلیغ در حوزه علمیه کاملا واضح بیان می‌کنند و می‌فرمایند که امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد. این بی‌توجهی به تبلیغ چه بسا منجر به استحاله فرهنگی در جامعه خواهد شد و برای همین ایشان می‌فرمایند که تبلیغ اولویت اول حوزه است.

وی در ادامه دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در امر تبلیغ را یادآور شد و افزود: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب گوشزد می‌کنند این است که حوزه‌های علمیه صرفا یک مؤسسه آموزشی نباید باشند؛ بلکه باید یک مجموعه گسترده از علم و تربیت و کارکردهای اجتماعی و سیاسی باشند، یعنی آن چیزی که ایشان از یک طلبه می‌خواهد، فعالیت علمی در کنار فعالیت‌های تربیتی و کارکردهای اجتماعی و انقلابی است نه اینکه فقط به فقه و أصول یا تحصیل بپردازد و از تبلیغ و حضور در اجتماع جا بماند و یا از آن امتناع کند که البته این نکته به حوزه علمیه برمی‌گردد که این زمینه را باید برای طلاب فراهم کند.

استاد حوزه علمیه، مردمی‌سازی تبلیغ را یکی دیگر از دغدغه‌های مهم رهبری در امر تبلیغ عنوان کرد و بیان داشت: یکی دیگر از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب فعال کردن مردم و ایجاد حلقه‌های میانی برای فعالیت‌های تبلیغی، دینی و فرهنگی است که در بیانات مختلف ایشان مشهود است. ما لازم است که در کنار تغییر اولویت حوزه، مردم را نیز به عنوان مکمل امر تبلیغ در این عرصه مشارکت دهیم، چرا که تبلیغ دین فقط کار روحانیون و مختص حوزه علمیه نیست؛ بلکه باید آحاد مختلف جامعه نیز در این امر کمک کنند و هرکس به اندازه توان خود در یک بخشی از این اتفاق بزرگ حضور داشته باشد و مشارکت کند.

وی مردمی که خود حافظ ارزش‌های دینی و ملی جامعه خویش باشند را ایمن از هرگونه آفات دانست و اظهار داشت: اصلا رهبر معظم انقلاب یکی از بهترین روش‌های انتقال معارف دینی به مردم را ایجاد شبکه‌های مردمی قوی می‌دانند و معتقد هستند که خود مردم باید حافظ ارزش‌های دینی و ملی خود باشند که اگر مردم در این زمینه فعال باشند هیچ قدرتی نمی‌تواند ارزش‌های موجود در جامعه را از بین ببرد؛ لذا وقتی حوزه علمیه بخواهد طرحی را ارائه کند لازم است تا به این نکات دقت کند، از همین رو ما در دوره جدید تشکل یک سند راهبردی را با همین ویژگی‌ها طراحی و تدوین کردیم.

حجت‌الاسلام رنجبر در توضیح سند جدید تدوین شده در تشکل گفت: ما در دوره جدید تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور یعنی دوره پنجم توانستیم یک سند راهبردی را طراحی و تدوین کنیم و در مهمترین نقطه عطف این سند یعنی همان مسأله مردمی‌سازی تبلیغ به طرحی رسیدیم که یکی از فازهای آن نیز توسط تعدادی از گروه‌های تبلیغی ما در کشور به اجرا درآمده است. این طرح درصدد شبکه‌سازی و پیوند فرهنگی میان اصناف است که بتواند معضلات و مسائل موجود در میان صنف‌های مختلف را نیز حل کند و با تعبیر شیخ الاصناف از آن یاد می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: در حقیقت این تعبیر از عنوان مشهور شیخ المعتادین الهام گرفته شده است که در آنجا طلبه فعال در حوزه اعتیاد، به دنبال حل مسائل و مشکلات معتادان یا حتی مسائل مراکز ترک اعتیاد بود و سپس ارتباطات لازم خود را به‌وجود می‌آورد تا شبکه‌سازی و فعالیت فرهنگی خود را رقم بزند، به همین شکل در این طرح نیز مبلغین برروی شبکه‌سازی فرهنگی اصناف فعالیت می‌کنند که در این بین مبلغین با فعال کردن ظرفیت مردمی و پای کار آوردن آنان علاوه بر تبلیغ سنتی، می‌توانند با شبکه شدن به هر صنف تخصصی یک حرکت نوآورانه و جدید در زمینه مختص آن صنف را هم رقم بزنند تا بتوانند یک حرکت خوبی در کشور به ثمر برسانند.

دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور در تشریح مراحل اجرایی این طرح ابراز داشت: ما در فاز اول با بیست و پنج گروه تبلیغی در دوازده استان شروع کردیم و به دوازده صنف وارد شدیم. در این مرحله هر گروه یک صنفی را شناسایی و آن را انتخاب می‌کردند مثلا آرایشگران، رانندگان، نانوایان و... سپس باید با حداقل 30 نفر از آن صنف ارتباط بگیرند و به مرور با ادبیات آن گروه، فرهنگ، مسائل و مشکلات‌شان آشنا بشوند و به حل مسائل آنان و خانواده‌های‌شان با پیگیری و گفت‌وگو و روش‌های مختلف بپردازند. در ادامه از این گروه 30 نفره، 7 نفر را به عنوان هسته اول انتخاب کرده و با آنان به حل مسائل و مشکلات آن صنف بپردازد.

وی معتقد است که با به دست گرفتن پرچم خدمت‌رسانی در ورود به حوزه اصناف می‌توان خبرهای خوبی را در آینده مشاهده کرد و فتوحات خوبی را در این بین برای مسائل فرهنگی و حتی برای مسائل اقتصادی را رقم زد و این پنج گام در فاز اول یعنی؛ شناسایی و ارتباط گیری، احصا مسائل فرهنگی و اجتماعی، احصا مشکلات صنف، پیگیری و حل مسأله، شبکه سازی و استمرار ارتباط، در ادامه این فعالیت‌ها و ورود به فاز دوم منجر به توسعه گروه اولیه از 30 نفر به تعداد بالاتر و تقویت هسته اول می‌شود که می‌توان گستره بیشتری از مشکلات را دربرگرفت و آنان را حل کرد.

خبرنگار: سیداحمد ساعدی

انتهای پیام/