به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، نشست علمی کانون علمی اخلاق مدرسه علمیه آیتالله نمازی خوی، امروز با حضور حجتالاسلام حجت ذبیحیفر و با مشارکت فعال طلاب تشکیل شد.
در این نشست علمی که با استقبال چشمگیر طلاب همراه بود، مقاله «معناداری زندگی در آینه توحید: مطالعه تطبیقی مفاهیم غایت، رنج و تکلیف در اسلام، مسیحیت و یهودیت» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام ذبیحیفر، استاد راهنمای این پژوهش، در آغاز جلسه با اشاره به بحران معنای زندگی در عصر حاضر اظهار داشت: بحران معنای زندگی از ژرفترین چالشهای انسان معاصر است و در جامعهای که گفتمان حاکم، روایت واحد مذهبی را به حاشیه رانده، پرسش از چرایی زندگی با شدتی بیسابقه طنینانداز شده است.
استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی تأکید کرد: در چنین فضایی، بازخوانی پاسخهای کهن و رجوع به میراث عظیم ادیان توحیدی، میتواند چراغی فراراه انسان حیران امروز باشد.
بر اساس این گزارش، این پژوهش به بررسی تطبیقی معناداری زندگی در سه دین توحیدی اسلام، مسیحیت و یهودیت پرداخته و یافتههای آن نشان میدهد این ادیان، با وجود تفاوتهای الهیاتی، در ارائه ساختاری یکپارچه برای معنابخشی به زندگی مشترک هستند.
مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از: در محور غایت و هدف نهایی زندگی؛ اسلام: هدف اصلی زندگی، «عبودیت» و «قرب به خدا»؛ مسیحیت: غایت زندگی، «نجات» از گناه اولیه و بازگشت به ملکوت خدا؛ یهودیت: هدف زندگی، انجام «میصووت» و مشارکت در «تیکون اولام».
همچنین در محور تبیین رنج و شرور؛ در اسلام: رنج به عنوان «آزمایش»، «تزکیه نفس» و «بیدارباش»، در مسیحیت: رنج با «رنج مسیح» پیوند خورده و به عنوان مشارکت در امر نجات معنا مییابد و یهودیت: رنج میتواند «تأدیب الهی»، «عدالت» یا بخشی از «اسرار خداوند» باشد.
در محور تکلیف و مسئولیت انسان هم، از دیدگاه اسلام انسان «خلیفه الله» و حامل «امانت الهی»، از نگاه مسحیت انسان «نمک و نور جهان» و مسئول «محبت عملی» و از دیدگاه یهودیت:انسان «شریک خدا در آفرینش» است.
حجتالاسلام ذبیحیفر در نتیجهگیری اظهار کرد: ادیان توحیدی با ارائه سهضلعی هدف، تبیین رنج و تکلیف، پاسخی جامع به پرسش از معنای زندگی ارائه میدهند و این نگاه یکپارچه، زندگی را از حصار مادیگرایی و پوچی رهانیده و به انسان نقشی فعال و متعالی در جهان میبخشد.
انتهای خبر. /