اطلاعات نوشت: علیرضا کاظمی در بیست و هفتمین جشنواره تجلیل از خیران مدرسهساز اصفهان که در سالن همایشهای بینالمللی این استان برگزار شد، افزود: مدرسه، کانون اصلی تحول در جامعه است و آینده جامعه به میزان توجه ما به مدرسه، نظام تعلیم و تربیت، معلمان و نیازهای دانشآموزان بستگی دارد.
وی گفت: پارسال افزون بر ۲۴۰۰پروژه آموزشی در قالب طرح مدرسهسازی به بهرهبرداری رسید و این دستاورد نتیجه همت والای خیرین و مدیران متعهد بود. وجود خیرین، نعمتی الهی برای جامعه است و باید آنان را به دلیل ساختن فرهنگ و ایمان جامعه، بزرگ بشماریم. آموزش و پرورش وظیفه دارد خیرین مدرسه ساز که معلمان فرهنگ نیکوکاری در جامعه هستند را بهعنوان الگوهای ماندگار معرفی کند.
کاظمی ادامه داد: در تلاشیم آموزش و پرورش را به مساله اول کشور بدل کنیم که خیرین مدرسهساز میتوانند نقش بسزایی در این مسیر داشته باشند. هرچند ساخت مدرسه در جای خود ارزشی بزرگ و ماندگار دارد اما خیران مدرسهساز فقط مدرسه نمیسازند؛ بلکه فرهنگ یک جامعه را میسازند و ارزش ساخت فرهنگ بسیار بالاتر از ساخت مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگرش رئیسجمهوری به تحول در نظام تعلیم و تربیت، بر ارتقای کیفیت است، تاکید کرد: توجه دولت به حوزه تعلیم و تربیت اصلا در سطح شعار نیست؛ دکتر پزشکیان تاکنون بیش از ۵۰جلسه تخصصی در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده که چنین سطحی از تمرکز مدیریتی در هیچ دورهای سابقه نداشته است. دولت علاوه بر فراهم کردن فضاهای آموزشی استاندارد و مطلوب برای دانشآموزان، به تجهیز مدارس با امکانات مدرن و فناوریهای روز دنیا متناسب با نیازهای تربیتی آینده دانشآموزان توجه ویژهای دارد.
کاظمی گفت: توانمندسازی معلمان و مدیران و توجه به دغدغههای آنان، تقویت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و ارتقای هویت ملی، مدرسهسازی، ایجاد امید، نشاط و شادابی در دانشآموزان از اولویتها و برنامههای مهم آموزش و پرورش است و این تحول، زمانی محقق میشود که نگرشها و باورها در آحاد جامعه تغییر کند.
وی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه امکانات سازمان آموزش فنی و حرفهای و سایر امکانات این وزارتخانه را در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار داده است، افزود: تلاش خواهیم کرد تا هر دانشآموز با فراگیری یک مهارت، توانمند و از یک زندگی درست بهرهمند شود و این همکاری به طور حتم تحولات بزرگی را رقم خواهد زد.
۶ راهبرد نظام تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشست مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، افزایش کیفیت عملکرد معلمان، توسعه فضاهای ورزشی، گسترش فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و توانمندسازی مدیران مدارس، ۶راهبرد اصلی نظام تعلیم و تربیت است.
کاظمی افزود: برای توسعه فضاهای آموزشی استاندارد و ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، تاکنون ۲مدرسه با دستور رئیسجمهوری تجهیز شده و آماده بهرهبرداری است و در صورت تائید، این الگو در سایر مدارس اجرا خواهد شد.
وی گفت: برای توانمندسازی معلمان هم نقشه راهی ترسیم و بخش مهمی از آن در نیمه نخست امسال محقق شده است؛همچنین توانمندسازی مدیران مدارس هم در قالب الگوی مدرسه تراز در حال اجراست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت صدا وسیما گفت: دانش آموزی که مثلا در استان کردستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و استان مرزی حضور دارد، باید بتواند از بهترین کلاس درس استفاده کند. مسیر آن صداوسیماست؛ ضریب پوشش صداوسیما در بسیاری از شبکهها ۱۰۰درصد است و این ظرفیت بینظیری است. تجربه خوبی با صداوسیما در دوران کرونا داشتیم، گام بلندی برداشتهایم و تقویم اجرایی برنامه تلویزیونی ایران را آماده کردیم و درسهایی که قبلاً آماده شده، اکنون آماده ارائه برای همه مقاطع تحصیلی است. هیچ مقطعی از چشم ما دور نیست؛ یکی از مهمترین گامها در توسعه عدالت آموزشی همین مدرسه تلویزیونی است که امیدواریم زودتر راه اندازی شود.
بیمه معلمان مدارس غیر دولتی
همچنین رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: معلمان مدارس غیر دولتی در صورت فعالیت ۳۰ساعت در هفته، بیمه کامل دریافت می کنند و اگر ابلاغ آنها کمتر از ۳۰ ساعت در هفته باشد به تناسب آن بیمه و حقوق دریافت خواهند کرد.
احمد محمودزاده همچنین از تصویب طرح راهاندازی مدارس مجازی و اجرای آن تا ۳ماه آینده خبر داد و افزود: کاهش آمار بازماندگان از تحصیل و زیر پوشش قراردادن دانش آموزان ایرانی خارج از کشور برای آموزش رسمی از اهداف این طرح است.
وی گفت: ۲۵درصد از سرفصلهای آموزشی در مقاطع مختلف به آموزش فرهنگ تعاون و کارآفرینی اختصاص مییابد و این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حال پیگیری است.
افتتاح نخستین سالن ورزشی دانشآموزان
بنا به این گزارش وزیر آموزش و پرورش همچنین در سفر به اصفهان، نخستین سالن ورزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور را در مجموعه ورزشی مادر ناحیه پنج شهر اصفهان افتتاح کرد.
این سالن ورزشی حاصل تلاش ۵ ساله دستگاههای مختلف آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است که فرایند ساخت آن از سال ۱۳۹۹آغاز شده بود.
این مجموعه ورزشی با زیربنای بالغ بر ۲۵۰۰متر مربع در ۲طبقه طراحی و ساخته شده و برای احداث آن اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.
در طبقه همکف این مجموعه، کلاسهای درس تربیت بدنی برای دانشآموزان ابتدایی مدارس همجوار و فضاهای بازی مادر و کودک طراحی شده است.
اطلاعات نوشت: علیرضا کاظمی در بیست و هفتمین جشنواره تجلیل از خیران مدرسهساز اصفهان که در سالن همایشهای بینالمللی این استان برگزار شد، افزود: مدرسه، کانون اصلی تحول در جامعه است و آینده جامعه به میزان توجه ما به مدرسه، نظام تعلیم و تربیت، معلمان و نیازهای دانشآموزان بستگی دارد.
وی گفت: پارسال افزون بر ۲۴۰۰پروژه آموزشی در قالب طرح مدرسهسازی به بهرهبرداری رسید و این دستاورد نتیجه همت والای خیرین و مدیران متعهد بود. وجود خیرین، نعمتی الهی برای جامعه است و باید آنان را به دلیل ساختن فرهنگ و ایمان جامعه، بزرگ بشماریم. آموزش و پرورش وظیفه دارد خیرین مدرسه ساز که معلمان فرهنگ نیکوکاری در جامعه هستند را بهعنوان الگوهای ماندگار معرفی کند.
کاظمی ادامه داد: در تلاشیم آموزش و پرورش را به مساله اول کشور بدل کنیم که خیرین مدرسهساز میتوانند نقش بسزایی در این مسیر داشته باشند. هرچند ساخت مدرسه در جای خود ارزشی بزرگ و ماندگار دارد اما خیران مدرسهساز فقط مدرسه نمیسازند؛ بلکه فرهنگ یک جامعه را میسازند و ارزش ساخت فرهنگ بسیار بالاتر از ساخت مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگرش رئیسجمهوری به تحول در نظام تعلیم و تربیت، بر ارتقای کیفیت است، تاکید کرد: توجه دولت به حوزه تعلیم و تربیت اصلا در سطح شعار نیست؛ دکتر پزشکیان تاکنون بیش از ۵۰جلسه تخصصی در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده که چنین سطحی از تمرکز مدیریتی در هیچ دورهای سابقه نداشته است. دولت علاوه بر فراهم کردن فضاهای آموزشی استاندارد و مطلوب برای دانشآموزان، به تجهیز مدارس با امکانات مدرن و فناوریهای روز دنیا متناسب با نیازهای تربیتی آینده دانشآموزان توجه ویژهای دارد.
کاظمی گفت: توانمندسازی معلمان و مدیران و توجه به دغدغههای آنان، تقویت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و ارتقای هویت ملی، مدرسهسازی، ایجاد امید، نشاط و شادابی در دانشآموزان از اولویتها و برنامههای مهم آموزش و پرورش است و این تحول، زمانی محقق میشود که نگرشها و باورها در آحاد جامعه تغییر کند.
وی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه امکانات سازمان آموزش فنی و حرفهای و سایر امکانات این وزارتخانه را در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار داده است، افزود: تلاش خواهیم کرد تا هر دانشآموز با فراگیری یک مهارت، توانمند و از یک زندگی درست بهرهمند شود و این همکاری به طور حتم تحولات بزرگی را رقم خواهد زد.
۶ راهبرد نظام تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشست مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: توسعه فضاهای آموزشی استاندارد، ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، افزایش کیفیت عملکرد معلمان، توسعه فضاهای ورزشی، گسترش فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و توانمندسازی مدیران مدارس، ۶راهبرد اصلی نظام تعلیم و تربیت است.
کاظمی افزود: برای توسعه فضاهای آموزشی استاندارد و ارتقای تجهیزات و فناوری مدارس، تاکنون ۲مدرسه با دستور رئیسجمهوری تجهیز شده و آماده بهرهبرداری است و در صورت تائید، این الگو در سایر مدارس اجرا خواهد شد.
وی گفت: برای توانمندسازی معلمان هم نقشه راهی ترسیم و بخش مهمی از آن در نیمه نخست امسال محقق شده است؛همچنین توانمندسازی مدیران مدارس هم در قالب الگوی مدرسه تراز در حال اجراست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت صدا وسیما گفت: دانش آموزی که مثلا در استان کردستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و استان مرزی حضور دارد، باید بتواند از بهترین کلاس درس استفاده کند. مسیر آن صداوسیماست؛ ضریب پوشش صداوسیما در بسیاری از شبکهها ۱۰۰درصد است و این ظرفیت بینظیری است. تجربه خوبی با صداوسیما در دوران کرونا داشتیم، گام بلندی برداشتهایم و تقویم اجرایی برنامه تلویزیونی ایران را آماده کردیم و درسهایی که قبلاً آماده شده، اکنون آماده ارائه برای همه مقاطع تحصیلی است. هیچ مقطعی از چشم ما دور نیست؛ یکی از مهمترین گامها در توسعه عدالت آموزشی همین مدرسه تلویزیونی است که امیدواریم زودتر راه اندازی شود.
بیمه معلمان مدارس غیر دولتی
همچنین رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: معلمان مدارس غیر دولتی در صورت فعالیت ۳۰ساعت در هفته، بیمه کامل دریافت می کنند و اگر ابلاغ آنها کمتر از ۳۰ ساعت در هفته باشد به تناسب آن بیمه و حقوق دریافت خواهند کرد.
احمد محمودزاده همچنین از تصویب طرح راهاندازی مدارس مجازی و اجرای آن تا ۳ماه آینده خبر داد و افزود: کاهش آمار بازماندگان از تحصیل و زیر پوشش قراردادن دانش آموزان ایرانی خارج از کشور برای آموزش رسمی از اهداف این طرح است.
وی گفت: ۲۵درصد از سرفصلهای آموزشی در مقاطع مختلف به آموزش فرهنگ تعاون و کارآفرینی اختصاص مییابد و این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حال پیگیری است.
افتتاح نخستین سالن ورزشی دانشآموزان
بنا به این گزارش وزیر آموزش و پرورش همچنین در سفر به اصفهان، نخستین سالن ورزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور را در مجموعه ورزشی مادر ناحیه پنج شهر اصفهان افتتاح کرد.
این سالن ورزشی حاصل تلاش ۵ ساله دستگاههای مختلف آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است که فرایند ساخت آن از سال ۱۳۹۹آغاز شده بود.
این مجموعه ورزشی با زیربنای بالغ بر ۲۵۰۰متر مربع در ۲طبقه طراحی و ساخته شده و برای احداث آن اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.
در طبقه همکف این مجموعه، کلاسهای درس تربیت بدنی برای دانشآموزان ابتدایی مدارس همجوار و فضاهای بازی مادر و کودک طراحی شده است.