به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام والمسلمین علی خورشیدی در خطبههای این هفته نماز جمعه بیجار، با استناد به آیه شریفه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجًا»، تقوا را کلید گشایش در زندگی دانست و اظهار داشت: پرهیزگاری نهتنها انسان را از لغزشها حفظ میکند، بلکه در سختترین شرایط، راه نجاتی از سوی خداوند برای او فراهم میسازد.
وی تقوا را سپری در برابر آسیبهای روحی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: اعتماد به خداوند و رعایت دستورات الهی، آرامشی درونی به انسان میبخشد که او را در برابر مشکلات مقاومتر میسازد.
فلسفه جهاد در قرآن؛ دفاع از حق، دفع فتنه و پاسداری از توحید
امام جمعه بیجار در خطبه اول، به تبیین فلسفه جهاد در قرآن پرداخت و با اشاره به آیات متعدد، گفت: جهاد در اسلام نه برای کشورگشایی، بلکه برای دفاع از مظلومان، مقابله با فتنه و حفظ مراکز توحیدی مشروعیت دارد.
وی با استناد به آیه «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»، تأکید کرد: اجازه جهاد زمانی صادر میشود که ظلمی آشکار رخ داده باشد و نصرت الهی در گرو حرکت مؤمنانه است.
خورشیدی افزود: هدف از جهاد، برچیدن بساط شرک و فساد است، نه انتقامجویی یا سلطهطلبی. اسلام اهل تجاوز نیست، اما در برابر ستمکاران، با قدرت و عدالت ایستادگی میکند.
وی همچنین با اشاره به آیه «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ...»، دفاع از مراکز عبادی را یکی از اهداف جهاد دانست و گفت: اگر مؤمنان در برابر ظلم سکوت کنند، حتی مساجد و عبادتگاهها نیز از گزند دشمنان در امان نخواهند بود.
خطبه دوم؛ زیست عفیفانه، حق مسلم و مسئولیت اجتماعی
در بخش دوم خطبهها، حجتالاسلام خورشیدی با اشاره به اهمیت عفاف و پاکدامنی در جامعه اسلامی، زیست عفیفانه را نهتنها یک وظیفه شرعی، بلکه حقی مسلم برای همه افراد جامعه دانست.
وی با استناد به آیه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ»، هشدار داد که پیروی از شیطان مساوی با گسترش فحشا و منکر است و در مقابل، زندگی پاک و عفیف، هدیهای الهی برای سعادت بشریت است.
امام جمعه بیجار تأکید کرد: بانوی مسلمان با رعایت حجاب و حریمهای اخلاقی، نهتنها به وظیفه فردی خود عمل میکند، بلکه مسئولیتی اجتماعی را در راستای تحقق اراده الهی بهجا میآورد.
وی افزود: زیست عفیفانه باید بهعنوان یک حق فرهنگی و اجتماعی شناخته شود؛ حقی که شامل کرامت انسانی، معنویت، حضور سالم در جامعه و برخورداری از خانوادهای پایدار است.
در پایان، حجت الاسلام خورشیدی از همه اقشار جامعه خواست تا با ارتقاء سطح فرهنگی و دینی، زیست عفیفانه را مطالبهگری کنند و آن را بهعنوان یک اصل بنیادین در سبک زندگی اسلامی نهادینه سازند.
انتهای پیام/
∎
وی تقوا را سپری در برابر آسیبهای روحی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: اعتماد به خداوند و رعایت دستورات الهی، آرامشی درونی به انسان میبخشد که او را در برابر مشکلات مقاومتر میسازد.
فلسفه جهاد در قرآن؛ دفاع از حق، دفع فتنه و پاسداری از توحید
امام جمعه بیجار در خطبه اول، به تبیین فلسفه جهاد در قرآن پرداخت و با اشاره به آیات متعدد، گفت: جهاد در اسلام نه برای کشورگشایی، بلکه برای دفاع از مظلومان، مقابله با فتنه و حفظ مراکز توحیدی مشروعیت دارد.
وی با استناد به آیه «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»، تأکید کرد: اجازه جهاد زمانی صادر میشود که ظلمی آشکار رخ داده باشد و نصرت الهی در گرو حرکت مؤمنانه است.
خورشیدی افزود: هدف از جهاد، برچیدن بساط شرک و فساد است، نه انتقامجویی یا سلطهطلبی. اسلام اهل تجاوز نیست، اما در برابر ستمکاران، با قدرت و عدالت ایستادگی میکند.
وی همچنین با اشاره به آیه «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ...»، دفاع از مراکز عبادی را یکی از اهداف جهاد دانست و گفت: اگر مؤمنان در برابر ظلم سکوت کنند، حتی مساجد و عبادتگاهها نیز از گزند دشمنان در امان نخواهند بود.
خطبه دوم؛ زیست عفیفانه، حق مسلم و مسئولیت اجتماعی
در بخش دوم خطبهها، حجتالاسلام خورشیدی با اشاره به اهمیت عفاف و پاکدامنی در جامعه اسلامی، زیست عفیفانه را نهتنها یک وظیفه شرعی، بلکه حقی مسلم برای همه افراد جامعه دانست.
وی با استناد به آیه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ»، هشدار داد که پیروی از شیطان مساوی با گسترش فحشا و منکر است و در مقابل، زندگی پاک و عفیف، هدیهای الهی برای سعادت بشریت است.
امام جمعه بیجار تأکید کرد: بانوی مسلمان با رعایت حجاب و حریمهای اخلاقی، نهتنها به وظیفه فردی خود عمل میکند، بلکه مسئولیتی اجتماعی را در راستای تحقق اراده الهی بهجا میآورد.
وی افزود: زیست عفیفانه باید بهعنوان یک حق فرهنگی و اجتماعی شناخته شود؛ حقی که شامل کرامت انسانی، معنویت، حضور سالم در جامعه و برخورداری از خانوادهای پایدار است.
در پایان، حجت الاسلام خورشیدی از همه اقشار جامعه خواست تا با ارتقاء سطح فرهنگی و دینی، زیست عفیفانه را مطالبهگری کنند و آن را بهعنوان یک اصل بنیادین در سبک زندگی اسلامی نهادینه سازند.
انتهای پیام/