شناسهٔ خبر: 75369520 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زائران محور تصمیم‌گیری‌ها در شهرهای زیارتی هستند

معاون توسعه مدیریت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به مشکلات زائران در حوزه پارکینگ، ترافیک و دسترسی بر ضرورت برنامه‌ریزی شهرداری‌ها و استفاده از تجربیات موفق شهرهای زیارتی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

مهدی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه دوره آموزشی الگوی حکمرانی شهری زیارت محور با تأکید بر نقش محوری شهرداری‌ها در ارائه خدمات به زائران و مسافران مذهبی، اظهارکرد: حجم عمده خدماتی که زائران در شهرهای زیارتی دریافت می‌کنند، عمدتاً توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل شهرداری‌ها نقش کلیدی و راهبردی در کیفیت تجربه زیارت ایفا می‌کنند.

وی افزود: شهرداری‌ها، به عنوان نزدیک‌ترین نهاد اجرایی به شهروندان و زائران، می‌توانند با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل، ساماندهی فضای سبز، مدیریت ترافیک، تأمین پارکینگ، تمیز نگه‌داشتن معابر و ارائه خدمات ارزان‌قیمت، نقش بی‌بدیلی در تسهیل فرآیند زیارت ایفا کنند. این خدمات، به ظاهر شاید ساده به نظر برسند، اما در عمل تعیین‌کننده تجربه واقعی زائر و تأثیرگذار بر رضایتمندی مردم هستند.

برادران با اشاره به اهمیت هم‌افزایی میان شهرداری‌های شهرهای زیارتی بیان کرد: دبیرخانه شهرهای زیارتی می‌تواند به‌عنوان یک نهاد هماهنگ‌کننده، تجربه‌های موفق و مثبت هر شهر را به اشتراک بگذارد و از این طریق به ارتقای استانداردهای خدمات زیارتی در سراسر کشور کمک کند. این هم‌افزایی نه‌تنها موجب انتقال دانش و تجربیات مفید می‌شود، بلکه می‌تواند الگوی واحدی برای خدمات‌دهی به زائران در شهرهای مختلف ایجاد کند.

معاون توسعه مدیریت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد:در حالیکه ارتقای کیفیت زیارت از لحاظ فرهنگی بر عهده نهادهای متولی فرهنگی است، شهرداری‌ها باید تمرکز خود را بر ارتقای کیفیت خدمات عملی و اجرایی قرار دهند. به‌عنوان مثال، مسائل ترافیکی، نبود پارکینگ مناسب، خدمات شهری و بهبود حمل و نقل عمومی در اطراف اماکن متبرکه از اصلی‌ترین دغدغه‌های زائران است. در مشهد، با اقدامات مترو حرم و بهبود دسترسی‌ها، نمونه‌ای موفق ایجاد شده که می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای زیارتی باشد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات شهری مناسب، زیارت را برای مردم آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند، بیان کرد: هنوز بسیاری از شهرهای زیارتی نتوانسته‌اند الگوی مشخصی برای خدمات‌دهی به زائران طراحی کنند و همین موضوع باعث شده که مردم و زائران با مشکلاتی در حوزه پارکینگ، ترافیک و دسترسی مواجه شوند. اگر شهرها بتوانند از تجربیات موفق و پروژه‌های نمونه مانند پروژه‌های مشهد بهره بگیرند، می‌توانند کیفیت زیارت را به شکل چشمگیری ارتقا دهند.

برادران همچنین نقش دبیرخانه شهرهای زیارتی را در هدایت و راهبری سیاست‌های شهری زیارت‌محور بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دبیرخانه می‌تواند نقطه اتصال بین تجربه‌های موفق، دانش تخصصی و مدیریت شهری در شهرهای مختلف باشد. این نهاد می‌تواند با شناسایی نیازهای واقعی زائران و تدوین راهکارهای عملی، به شهرداری‌ها کمک کند تا برنامه‌ریزی‌های خود را با رویکرد زیارت‌محور انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تأکید کرد: شهرداری‌ها نقش اساسی و غیرقابل انکاری در حوزه خدمات زیارت دارند. این نقش شامل همه حوزه‌های اجرایی از جمله حمل و نقل، فضای سبز، مدیریت معابر، پارکینگ، نظافت شهری، خدمات اقامتی و سایر خدمات شهری است که مستقیماً بر رضایت زائران و تجربه آن‌ها تأثیر می‌گذارد. 

برادران خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به زائران یک موضوع کلان و ملی است و نباید محدود به شهر یا نهاد خاص شود. با بهره‌گیری از تجربه‌های موفق، تدوین الگوهای استاندارد خدمات شهری و ارتقای هم‌افزایی میان شهرداری‌های زیارتی، می‌توان تجربه زیارت را برای مردم و زائران ایرانی و خارجی به بهترین شکل ممکن فراهم کرد.

 انتهای پیام/282