شناسهٔ خبر: 75368765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز مطالعات جامع برای ترسیم نقشه راه حمل‌ونقل و ایمنی در اسلام‌شهر

شهرستان اسلام‌شهر که به عنوان مسیر مواصلاتی بین تهران و شهرستان‌های بهارستان و رباط‌کریم شناخته می‌شود و روزانه شاهد تردد حجم بالایی از خودروهای سبک و سنگین است، میزبان پروژه‌های مطالعاتی گسترده‌ای در حوزه حمل‌ونقل و ایمنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلام‌شهر، شهرستان اسلام‌شهر با موقعیت جغرافیایی خود، حلقه اتصال تهران به شهرستان‌های بهارستان و رباط‌کریم محسوب می‌شود. نزدیکی این شهرستان به دو شریان حیاتی بزرگراه تهران-ساوه و تهران-قم، باعث شده تا روزانه شاهد تردد انبوهی از خودروهای سبک و سنگین در مسیرهای مواصلاتی آن باشد. این موقعیت ویژه، نیاز مبرمی به توسعه راه‌ها و معابر اصلی و برنامه‌ریزی جامع حمل‌ونقلی را برای این شهرستان پرتردد ایجاد کرده است.

در این راستا، پروژه‌های مطالعاتی بزرگی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در دست اجراست که می‌تواند نقشه راه توسعه آتی این شهر را ترسیم کند؛ این پروژه‌ها با هدف به‌روزرسانی وضعیت شهر پس از تغییرات چند سال اخیر و ارائه راهکارهای عملیاتی در حال انجام است.

اخبار اسلامشهر , ترافیک ,

حمیدرضا چابک رئیس سازمان مدیریت و مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اسلام‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، به عمده فعالیت‌های سازمان در حال انجام اسلام‌شهر اشاره و تاکیدکرد: بخش بزرگی از کارهای سازمان در سال‌جاری معطوف به پروژه مطالعات جامع حمل‌ونقل است که هر 10 سال یکبار و متناظر با طرح‌های جامع و تفصیلی شهری انجام می‌شود.

چابک گفت: این پروژه از ابتدای سال شروع شده و کارهای آماربرداری آن با مشارکت 2000 نیرو و در مجموع 24000 نفر-روز، تقریباً به پایان رسیده است. این آماربرداری که شبیه سرشماری نفوس و مسکن است، به ما دید کلانی از وضعیت حمل‌ونقل شهر می‌دهد.

وی افزود: این پروژه اکنون در نیمه راه قرار دارد و کارهای مطالعاتی آن در حال جمع‌بندی است و تا پایان سال جاری وضعیت شهر اسلام‌شهر را پس از تغییرات اخیر به‌روزرسانی کرده و در حوزه‌های مختلفی مانند تقاطع‌های غیرهمسطح، حمل‌ونقل عمومی، بهره‌برداری از مترو، خطوط عابر پیاده، خط‌کشی و دوچرخه‌سواری بررسی خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اسلام‌شهر، تاکیدکرد: خروجی نهایی پس از بررسی در شوراهای ترافیک شهرستان و استان، به شورای عالی ترافیک کشور به ریاست رئیس‌جمهور ارسال می‌شود و مبنای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهر برای 10 تا 20 سال آینده قرار می‌گیرد. این بزرگ‌ترین پروژه مطالعاتی ما در چند سال اخیر است.

چابک در ادامه به پروژه دیگر این سازمان تحت عنوان مطالعات جامع ایمنی شهرستان اسلام‌شهر اشاره کرد و گفت: این پروژه را با پیمانکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشکده تخصصی عمران و حمل‌ونقل آن که از قوی‌ترین مجموعه‌ها در این حوزه هستند، آغاز کردیم و الحمدلله طی 9 ماه گذشته توانستیم دیتابیس‌های بسیار خوبی از داده‌های پلیس استخراج، تحلیل عمقی تصادفات را انجام و معابر را به صورت نقطه‌ای بررسی کنیم که خروجی این فاز، نقشه راه و جزئیات اصلاح معابر بود.

اخبار اسلامشهر , ترافیک ,

رئیس سازمان حمل‌ونقل اسلام‌شهر با اعلام آغاز فاز دوم این مطالعات در سال جاری، تصریح کرد: این پروژه برای اولین بار در سطح شهرهای کشور، حتی کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان انجام می‌شود؛ در فاز دوم قصد داریم با همکاری استانداری تهران، تحلیل عمقی و دقیق‌تری از تصادفات داشته باشیم و در این تحلیل، علل اولیه، واسط و تامه تصادفات بررسی و سهم و مسئولیت هر دستگاه خدمات‌رسان از جمله پلیس راهور، شبکه بهداشت، اورژانس، هلال احمر و آتشنشانی در وقوع یا تشدید تصادفات احراز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آمار تصادفات گفت: بر اساس نشریات، مقالات و تألیفات حوزه ایمنی معتبر، حدود 70 درصد علت تصادفات، خطای انسانی است. اگر راننده هوشیار و سالم باشد، تا 70 درصد از شدت تصادفات کاسته می‌شود. 30 درصد باقیمانده مربوط به سایر عوامل از جمله استاندارد نبودن خودروها و معابر است. یک خودروی استاندارد حتی در بدترین شرایط جاده‌ای می‌تواند تلفات را به صفر برساند، هدف نهایی ما از این مطالعات، کاهش واقعی آمار تصادفات و به صفر رساندن تلفات انسانی است.

به گزارش تسنیم، درحوزه ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات عوامل متعددی دخیل بوده و پاسخگویی مسئولان را در این زمینه می طلبد. به عنوان مثال، قطعی برق روشنایی معابر در پیچ دارالسلام در کمربندی الغدیر به مدت 7 یا 8 ساعت در شب‌های تابستان، به دلیل تاریکی، آن نقطه را به کانون حادثه‌خیز تبدیل کرده بود یا از 20 دوربین ثبت تخلف در سطح معابر، تنها 3 دستگاه به درستی کار می‌کنند و روزانه 9000 رکورد تخلف سرعت ثبت می‌شود.

اگر همه دوربین‌ها فعال بودند، این عدد به حدود 60 هزار تخلف در روز می‌رسید که بازدارندگی قابل توجهی دارد اما تنها کمتر از 15 درصد از ظرفیت دوربین‌ها استفاده می‌شود. در صورت اجرای این طرح‌ها و مطالعات تخصصی نقش و تقصیر هر دستگاه شهرستانی مشخص و زمینه پاسخگویی مسئولان بیشتر فراهم می‌شود.

انتهای پیام/