به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی به مراسم طلیعه حضور حوزه علمیه خواهران استان قم که در شبستان حضرت زهرا (س) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد، پیامی تصویری صادر کردند.
متن پیام به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدللَّه رب العالمین، و وصلاه والسلام خیر خلقه آله الطاهرین، و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
تبریک می گویم به عزیزانی که در کنار مرقد دخت گرامی موسی بن جعفر سلام الله علیهما هستند و ان شاالله از برکات این مرقد همگی بهره مند خواهد بود من هم از دور عرض ادب و سلام می کنم. خداوند همه ما را مشمول شفاعت دخت گرامی موسی بن جعفر قرار بدهد.
انسان در زندگی احتیاج به الگو دارد. عقل انسان های کامل مسئله نیست انسان هایی که مثل من و دیگران هستند که در مراحل اول زندگی نمی دانند راه و چاه چیست.
خداوند منان برای زنان دو الگو معرفی می کند یکی از این الگوها در کمال پاکی، رفعت و عظمت است اما الگوی دیگر نقطه مقابل این ها هستند. این ها برای شما الگو هستند و باید از این الگوهای کمال پیروی کنید.
خداوند میفرماید:«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛ و خدا برای مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است هنگامی که گفت: پروردگارا! برای من نزد خودت خانه ای در بهشت بنا کن ومرا از فرعون وکردارش رهایی بخش ومرا از مردم ستمکار نجات ده.»
خداوند می فرماید زن فرعون برای جامعه با ایمان الگو است. زنی که در دربار کسی است که می گوید ان الله( من خدا) هستم.
این زن مسلما در بهترین کاخ ها و وضعیت زندگی می کند، اما می داند این زندگی دنیوی پایدار نیست سرای دیگر هست در سرای دیگر حساب و کتاب است به همین خاطر میگوید خدایا من این عظمت ظاهری را رها می کنم و تو «ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ» اتاقی در بهشت برای من بساز.
در مقابل همه این کاخ ها اتاقی ساده میخواهد؛ اما رضای خدا در آن است. تا «وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» نجات یابد از دست همسری که ادعای خدایی میکند و فرزندان بنی اسرائیل را می کشد. نه تنها از دست او بلکه از دست وزرا و همه کسانی که با همدست هستند و نسل کشی میکنند و آنها را یاری می کنند.
این یک الگوی براب پاکی است. عجیب است که در خانه کفر یک چنین زنی که الهی به تمام معنا است پرورش پیدا میکند و قرآن می گوید مثل و نمونه است.
«وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ؛ و [نیز] مریم دختر عمران [را مثل زده است] که دامان خود را پاک نگه داشت و در نتیجه از روح خود در او دمیدیم و کلمات پروردگارش و کتاب های او را تصدیق کرد و از اطاعت کنندگان [فرمان های خدا] بود.»
مریمی که پاکدامن بود حتی هنگامی که جبرئیل به صورت یک جوان زیبا در برابرش متمثلشد گفت معاذالله وأَحْصَنَتْ فَرْجَهَا.
خلاف آن جامعه یهودی که مریم را متهم به بعضی از مسائل می کنند.
این هر دو الگویی برای زنان هستند؛ اما برسیم به دو الگوی دیگر. الگوهایی که از نظر زشتی حدی بلی آن وجود ندارد. دو الگویی که در خانه پیامبر بزرگ شدند
همسر فرعون در خانه فرعون بزرگ شد اما پاکدامن بود در حالی که محیطش بد بود. اما این دو الگو عکس این ها هستند به تمام معنا کثیف آلوده هستند در حالی که در خانه دو انبیا بزرگ هستند.
قرآن میفرماید: « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ؛ خدا برای کافران، زن نوح و زن لوط را مثل زده که تحت سرپرستی و زوجیت دو بنده شایسته از بندگان ما بودند، ولی [در امر دین و دین داری] به آن دو [بنده شایسته ما] خیانت ورزیدند، و آن دو [پیامبر] چیزی از عذاب خدا را از آن دو زن دفع نکردند و [هنگام مرگ] به آن دو گفته شد: با وارد شوندگان وارد آتش شوید.»
در خانه دو پیغمبر بودند اما خیانت کردند. خیانت به معنی مسائل جنسی نیست بلکه اخبار این دو پیغمبر را به دشمنانشان منتقل می کردند و جاسوسی می کردند.
با اینکهدر خانه دو پیغمبر بزرگ شده بودند اما این نوع مصاحبت او را نجات نداد. کسانی که خیال می کنن مجرد مصاحبت با انبیات انسان را نجات بدهد این آیه برخلاف آن دلالت دارد که سرانجام شأن دوزخ است.
نسا مومن از مریم و زن فرعون پیروی می کنند اما کافران الگوی شان آن دو زن دیگر(همسر نوح و لوط) است.
این در مقام بیان این است که انسان الگو لازم دارد. این ها الگو زنانی که می خواعند الگو داشته باشند زندگانی مریم و همسر فرعون را در نظر بگیرند و زندگی کنند.
مطلب دوم:
امروز گاهی در فضای مجازی سمپاشی می کنند یعنی چنین معرفی می کنند که اسلام برای زن آن مقام لایق را معرفی نکرده است. این ها انسان هایی هستند که از قرآن مجید و روایات و آیات غافلند.
من کمی نظر قرآن را درباره زن معرفی می کنم؛ چون ظرفیت ما کم است.
قرآن میفرماید:«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.»
ریشه همه انسان ها به دو نفر یعنی ذکر و انثی بر میگردد یعنی موقعیت هر دو یکی است و حقیقت همه بشر این است که فرزندان آدم و حوا هستند.
خداوند میفرماید:«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا؛ ای مردم! از [مخالفت با فرمان هایِ] پروردگارتان بپرهیزید، آنکه شما را از یک تن آفرید و جفتش را [نیز] از [جنس] او پدید آورد.»
در این جا «من» من جنسیت است یعنی از همان جنسی که آدم را آفریدیم همسرش که حوا باشد را هم آفرید و آدم از جنس واحدی هستند این نوع تساوی بسیار مهم است.
کسانی که خیال می کنند نظر قرآن و دین اسلام نسبت به زن کم است با این دلایل این عقیده را زد میکنیم.
اولا عالم آفرینیش به هر دو نفر برمی گردد ثانیا زن هم از همان جنس مرد آفریده شده سوم در مقام اثرگذاری و ارزش گذاری بر عمل است زن مرد یکسان است یعنی اگر مرد نماز می خواند و پذیرفته می شود زن هم نماز بخواند پذیرفته شود هر دو در پیشگاه خدا یکسانند.
خداوند میفرماید:«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد در حالی که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه ای زنده می داریم و پاداششان را بر پایه بهترین عملی که همواره انجام می داده اند، می دهیم.»
این آیه بیان میکند تفاوتی میان عمل صالح زن و مرد نیست و عامل مهم نیست بلکه عمل زیبا و نیست زیبا مهم است.
از نظر ارزش های فضای و مجازی نیز قرآن مجازات زن و مرد را در بسیاری از مراحل یکسان می شمارد.
خداوند میفرماید:«أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ؛ جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است.»
تفاوتی بین چشم زن و مرد، دندان زن و مرد و بینی مرد و زن نیست. این نوع تساوی های در کجای تورات است؟ اگر هم باشد باشد کم است. البته قرآن این مسئله را از تورات نقل می کند.
خداوند در آیه ۷ سوره نساء میفرماید:«لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُرَ ۚ نَصِیبًا مَفْرُوضًا؛ برای مردان از آنچه پدر و مادر و نزدیکان [پس از مرگ خود] به جای می گذارند سهمی است؛ و برای زنان هم آنچه پدر و مادر و نزدیکان به جای می گذارند سهمی است، اندک باشد یا بسیار، سهمی است لازم وواجب.»
اگر پدر و مادر فوت کردند همانطور که فرزندان ذکر ارث میبرند دختران هم ارث میبرند برخلاف آنچه در دوران جاهلیت است که پسرها ارث می بردند و دخترها ارث نمیبردند.
گاهی از اوقات یک اختلافی هست اما این اختلاف جنبه طبیعی دارد مثلا وقتی مرد می میرد زن عده نگه میدارد اما اگر زن بمیرد مرد عده نگه نمیدارد. این تساوی نیست ولی اگر دقت کنیم طبیعت زندگی این را ایجاب می کند. هنگامی که مرد می میرد زن مسئولیتی ندارد باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ اما اگر زن بمیرد مرد زنده بماند مرد می خواهد بیرون کار کند کارهای داخل با کیست؟ مرد نمی تواند هم بازار و کارخانه را اداره کند و هم کار داخل را انجام دهد. به همین خاطر مرد میتواند زن بگیرد ولو اینکه عده نگه ندارد اما زن بعد از آن که عده نگه داشت می تواند اخذ شوهر کند چون مسئولیتی ندارد اما حقی هم دارد که از آن حق استفاده می کند. مرد کارهای روز را انجام می دهد و کارهای خانه بی سرپرست است.
گاهی از اوقات از ارث ایراد می گیرد که قرآن می فرماید «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ؛ مرد دو برابر زن ارث میبرد»
این هم نتیجه زندگی است زن اگر نصف می گیرد این نصف هم در جایی مصرف نخواهد کرد هیچ مسئولیتی ندارد آنچه را از پدر مادر می گیرد برای او ذخیره میشود و هیچ مسئولیتی ندارد اما مرد مسئولیت دارد و زن و زندگی را باید اداره کند و داشتن این مسئولیت سبب شده است که این طرف از نظر مبلغ بیشتر باشد.
از نظر الگو باید از مریم و همسر فرعون الگو گرفت از نظر مساوات نیز اسلام در جاهایی که طبیعت ایجاب مساوات میکند یکسان است.
مطلب سوم:
شما که از خارج یا داخل قم آمده اید و درس می خوانید، قرآن در آیه ۱۲۲ سوره توبه درباره شما میفرماید:«لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ»
شما اولا باید خود را ببسازید و تفقه در دین کنید و عالم بشوید و بعد در قم بمانید؟ خیر باید برگردید و دیگران را تبلیغ کنید.
بنابراین تنها درس خوندن نیست درس خوندن به درد خودتان میخورد باید «وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»
بنابراین شما باید عالم باشید یعنی مصداق «لِیَتَفَقَّهُوا»، مبلغ باشید یعنی مصداق «وَلِیُنْذِرُوا» باشید و این محقق نمیشود مگر اینکه در کنار درس خوندن یک نوع سخنرانی ها را یاد بگیرید یعنی در واقع یک نوع آموزشی داشته باشید، جلساتی داشته باشید و در آن جلسات سخنرانی کنید تا سخنرانی برای شما عادی شود. اگر آموزش و تمرین نداشته باشید نمی توانید به وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ لباس عمل بپوشانید.
از جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین قدرتی خیلی تشکر می کنم که کمال عنایت دارد که این واحدی که تاسیس شده است را سیر خودش را طی کند و به کمال برسد. خوشبختانه مدیر شما کارکرده است یعنی آن چنان نیست که مدیریت اولش باشد مدیریت هایی داشته است، فرهنگی بوده است، در روحانیت بوده، در مسائل دیگر در حوزه یک انسان کارکرده به تمام معنا است و مراقب پیشرفت شما است.
خداوندا ان شاءالله کسانی که در کنار ایشان نسبت به این عزیزان خدمت میکنند موید و منصور بفرما این عزیزانی که الان در کنار مرقد دخت گرامی موسی بن جعفر هستند اینها را هم به حد کمال برسان.
شفاعت اهل بیت علیهم السلام را نصیب بمام بفرما
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
انتهای پیام