به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، مانور دورمیزی مدیریت بحران با موضوع ساماندهی مصدومین انبوه به همت سازمان مدیریت بحران شهرداری در بیمارستان امام زمان(عج) اسلامشهر برگزار شد.
در این مانور که با حضور رئیس بیمارستان، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری اسلامشهر، معاون عملیات آتش نشانی، نماینده اورژانس و شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر و پرسنل بیمارستان شامل مدیریت، اورژانس، تاسیسات، روابط عمومی و حراست برگزار شد، واکنش سریع و صحیح به شرایط بحرانی ناشی از ورود همزمان 30 مصدوم به بیمارستان شبیهسازی و بررسی شد.
بیمارستان امام زمان (ع) از آمادگی بسیار خوبی برخوردار است
محمدرضا نوروزی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری اسلامشهر، با بیان این که این مانور با همکاری اورژانس، بهداشت و آتشنشانی برگزار شد، اظهار داشت: بیمارستان از آمادگی بسیار خوبی برخوردار بود و دستگاهها به نقشههای خود کاملاً واقف بودند.
وی با تأکید بر این که یک مانور و تمرین آموزشی خوب در این بیمارستان اتفاق افتاد، افزود: این تمرینها به ما نشان میدهد که چه امکانات بحرانی نیاز است و چه کمبودهایی وجود دارد.
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری اسلامشهر خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر الحمدلله تجهیزات خوبی به شهرستان وارد شده و آتشنشانی ما بهروز و قوی است و پرسنل دورههای آموزشی بهروز را گذراندهاند.
نوروزی ادامه داد: شهرداری و مدیریت شهری تکلیف خود میداند و امکانات را آماده، اورهال و بهروز نگه میدارد و ما همواره در حال انجام تمرینهای مختلف هستیم.
هدف، مدیریت هماهنگ در صورت بروز حادثه بود
در ادامه سیامک کریمی سیگارودی، مدیر بیمارستان فوقتخصصی امام زمان (ع) اسلامشهر، نیز هدف از این مانور را تمرین مدیریت مصدومین انبوه عنوان کرد و افزود: برنامهریزی کردیم تا در صورت وقوع حادثه، خدای نکرده، بتوانیم بهصورت هماهنگ با تمام کادر بیمارستان امام زمان (ع)، هم جلوی این بحران را بگیریم و آن را مدیریت کنیم.
در این مانور سناریوهای مراجعه 30مصدوم به بخش اورژانس، افزایش تعداد فوتی های بستری شده، تجمع و درگیری همراهان بیماران در بخش پذیرش و اورژانس، آتش سوزی در دیگ بخار موتورخانه، نقص در آسانسور حمل بیمار و گرفتار بین طبقات مورد بررسی و واکنش سریع قرار گرفت.
غربالگری و تریاژ مصدومین در اولین مرحله
با اعلام کد بحران و مستقر شدن تیمهای عملیاتی، اولین اقدام، غربالگری و تریاژ مصدومین در سه سطح قرمز (بحرانی و نیازمند اقدام فوری)، زرد (نیازمند درمان با تأخیر) و سبز (سرپایی) انجام شد.
بیماران بر اساس این اولویتبندی به مناطق تعیینشده هدایت شدند تا خدمات درمانی متناسب با وضعیتشان دریافت کنند.
مدیریت منابع و فضای بیمارستان
با توجه به محدودیت 8 تختی بخش اورژانس، بلافاصله بخشهای کمکی در درمانگاه برای انتقال بیماران آماده شد.
از لیست نیروهای چارت بحران نیز برای تقویت کادر درمانی استفاده و به بخشهای مختلف تزریق شدند. برای مدیریت ازدحام و ایجاد آرامش، همراهان مصدومین به محوطه نمازخانه بیمارستان هدایت شدند و لیست کاملی از مصدومین تهیه گردید تا ضمن اطلاعرسانی به خانوادهها، نظم برقرار شود.
هماهنگیهای بینبخشی و انتقال بیماران
با هماهنگی ستاد بحران منطقه، آتشنشانی و اورژانس، برای انتقال بیماران بحرانی به سایر مراکز درمانی اقدام شد.
این هماهنگیها شامل استفاده از آمبولانسها و حتی درخواست بالگرد برای انتقال بیماران ویژه به بیمارستانهای مجهزتر بود.
نقش بیمارستان امام زمان(عج) به عنوان هماهنگکننده خدمات درمانی در بحران پررنگ شد.
مدیریت حادثه آتشسوزی موتورخانه
همزمان با مدیریت مصدومین، حادثه آتشسوزی در موتورخانه بیمارستان رخ داد.
بلافاصله با دستور قطع آسانسورها و بهکارگیری سیستمهای جایگزین سرمایش و گرمایش (مانند کولرهای گازی)، اقدامات لازم برای مهار حادثه، کاهش آسیب و بازگرداندن سیستمهای حیاتی مانند دستگاه اکسیژنساز در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد.
کنترل فضای روانی و اطلاعرسانی صحیح
برای کنترل فضای روانی و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، تیم روانشناسی برای آرامشبخشی به همراهان و کاهش ازدحام مستقر شد.
همچنین با همکاری روابط عمومی، فیلمهای منتشرشده در فضای مجازی که مربوط به بیمارستان امام زمان نبوده و مربوط به گذشته و بیمارستان دیگری بوده، تکذیب و اطلاعرسانی دقیق انجام شد.
مدیریت جانباختگان
در مورد پنج فوتی فرضی گزارششده، با هماهنگی سیستم قضایی و دادستان، اقدامات لازم برای انتقال اجساد به آرامستان اسلامشهر انجام شد.
همچنین تمهیدات لازم برای نگهداری موقت اجساد در صورت نیاز، در خود بیمارستان پیشبینی گردید.
بازگشت به وضعیت عادی پس از مدیریت بحران، با برگزاری جلسهای در دفتر مدیریت بیمارستان و دریافت گزارش از تمام واحدها، اقدامات لازم برای بازگشت بیمارستان به روال عادی و ارائه خدمات معمول به بیماران سرپایی و بستری در دستور کار قرار گرفت. سیستم فراخوان پرسنل بومی نیز برای استفاده در شرایط مشابه فعالسازی شد.
این مانور نشان داد که با برنامهریزی، هماهنگی و اجرای بهموقع دستورالعملهای بحران، میتوان حتی در شرایط پیچیده، خدمات درمانی را با کمترین اختلال ارائه و وضعیت را به سرعت به حالت عادی بازگرداند.
نکته جالب مانور اینجا بود که هریک از مسیولین و خبرنگاران و افراد حاضر تنها چند دقیقه قبل از اجرای مانور دعوت شدند که نشان از سرعت عمل و دقت و توجه به شرایط بحران و تصمیم گیری در لحظه دارد.
انتهای پیام/