عصر ایران- برای یک خودروساز با تاریخچه و اصالت مرسدس بنز، ایجاد تعادل بین میراث برند و خلق چیزی جدید و تازه میتواند یک چالش طراحی باشد. مرسدس در حال حاضر خود را برای آینده ای الکتریکی بازتعریف میکند و پس از شروع ناموفق از نظر طراحی با مدلهای EQE و EQS که ظاهری شبیه به قطره داشتند، این برند رویکردی سنتی تر را در پیش گرفته که شاسی بلند الکتریکی جدید GLC نمونه برجسته آن محسوب می شود.
اما اکنون مرسدس از مدل Vision Iconic (ویژن آیکونیک) رونمایی کرده است؛ پدیده ای که الهام گرفته از گذشته پرافتخار برند است و در عین حال به آینده نگاه میکند.
طراحی شوم و تجملی
ویژن آیکونیک در بحث طراحی ظاهری گویا از مدل های مرسدس بنز دهه ۱۹۳۰ مانند SSK و 500K الهام گرفته شده است. تناسبات آن چشمگیر و دلهره آور است، با درپوش موتوری به طول یک زمین فوتبال، سقفی با شیب ملایم، جلوپنجره ای کوتاه و چرخهای غول پیکر!
مرسدسبنز
در پروفایل دماغه، جلوپنجره جدید خانواده مرسدس الکتریکی را مشاهده می کنید که در تمام شکوه نورانی خود جلوه گر است. درست مانند GLC الکتریکی، حاشیه کرومی این جلوپنجره صدها چراغ مربع کوچک را در بر میگیرد که هرکدام روی پنلی قرار دارند که با تیغه هایی از یک ستون نورانی جدا شدهاند. Vision Iconic یک قدم فراتر میرود و نشان سه پر مرسدس که روی درپوش موتور قرار دارد را نیز روشن می کند.
چراغ های جلو نیز با طرح سه پر مرسدس مطابقت دارند و درون قاب باریک و نوک تیزی با تیغه های عمودی قرار گرفته اند. این طراحی در مدل های تولیدی مرسدس از جمله GLC EV جدید، کلاس CLA و بازنگری آتی کلاس S مرسدس دیده می شود. جلوی درها دو دریچه خمیده قرار دارد و تنها تزئینات دیگر در طول بدنه نوار کرومی روی رکاب و حاشیه براق پنجرههای باریک است. عقب خودرو بیشتر از مدل 300 SL دهه 1950 الهام گرفته، با چراغ های عقب LED ساده که بدنه خمیده را تکمیل می کنند.
ویژن آیکونیک
مرسدس ادعا میکند کابین ویژن آیکونیک «راحتی مانند سالن نشیمن» برای عصر رانندگی خودکار فراهم می کند، اما این کابین هنوز بسیار سنتی تر است و مانند برخی کانسپتهای دیگر مرسدس مثل Vision V یک اتاق نشیمن متحرک نیست. فرمان بزرگ چهارشاخه شبیه چیزی است که در کشتیهای بادبانی قرن نوزدهم پیدا می شود و پشت آن یک صفحه عقربه ای مکانیکی است که شباهت زیادی به مکانیزم پیچیده ساعت های لوکس دارد.
صفحه ابزار بیشتر شبیه یک محفظه شیشه ای است که مرسدس آن را «زیپلین» نامیده، احتمالا به دلیل شکل بیضی آن که یادآور کشتیهای هوایی اوایل قرن بیستم است. ساختارهای شیشه ای ظریف دو طرف داشبورد را پوشانده و نور آبی ساطع می کنند، در حالی که نوار LED باریکی در پایه شیشه جلو و درها کشیده شده است. در مرکز یک نوار ساعتهایی وجود دارد که یکی از آنها نشان مرسدس را دارد و ظاهرا به عنوان «همراه هوش مصنوعی» عمل میکند.
زیپلین
داخل زیپلین، چیزی شبیه یک بطری فلزی بزرگ قرار دارد که به نظر میرسد نمایی توپوگرافی از کوه ها روی آن نقش بسته باشد؛ مرسدس توضیح نداده این چیست، اما حس شبیه به «گالری» رولزرویس های مدرن است که آثار هنری را روی داشبورد سمت سرنشین نمایش می دهد. درها با تزئینات شیک صدف مروارید و دسته های درب برنجی که با چراغ های کوچک آبی پشتیبانی شدها ند، مزین شده اند. صندلیها با مخمل آبی تیره پوشانده شده و کف خودرو با الگوی آبی زیبا تمام شده است.
آینده رانندگی
ویژن آیکونیک فقط درباره طراحی نیست. مرسدس می گوید در حال تحقیق روی ماژول های خورشیدی بسیار نازک است که می توانند روی بدنه خودروهای برقی نصب شوند تا انرژی اضافی از خورشید گرفته و برد خودرو افزایش یابد. مرسدس ادعا می کند سطح 11 متر مربعی که گفته میشود سطح یک شاسی بلند متوسط را پوشش می دهد، می تواند در شرایط ایده آل تا 12 هزار کیلومتر به برد خودرو در سال اضافه کند. این سطح فعال فوتوولتائیک به راحتی بازیافت میشود، بدون فلزات کمیاب ساخته شده و حتی زمانی که خودرو خاموش است نیز انرژی تولید می کند.
اگرچه ویژن آیکونیک فرمان دارد، مرسدس همچنان روی رانندگی خودکار بدون دخالت انسان تمرکز دارد. این کانسپت رانندگی خودکار سطح 2 در شهر و رانندگی خودکار سطح 4 در بزرگراه را در نظر گرفته است. مرسدس می گوید در هوش مصنوعی پیشرفت کرده و محاسبات نورومورفیک (که کامپیوتر شبیه مغز انسان عمل میکند) می تواند محاسبات هوش مصنوعی را بسیار کم مصرف تر و سریع تر کند. این فناوری می تواند مصرف انرژی پردازش داده ها برای رانندگی خودکار را تا 90 درصد کاهش داده و سیستم های ایمنی را سریع تر واکنش دهد.
فرمان نرم
ویژن آیکونیک همچنین از سیستم فرمان بدون اتصال فیزیکی بین فرمان و چرخ های جلو استفاده میکند. مرسدس می گوید این امکان ادغام نرم تر با فرمان پذیری چرخ عقب را فراهم میکند که برای کنترل بهتر یک خودرو بلند در فضاهای تنگ حیاتی است و پارک کردن را آسان تر می کند چون نسبت فرمان می تواند برای مانورهای با سرعت پایین برنامه ریزی مجدد شود و راننده نیازی به چرخاندن زیاد فرمان نداشته باشد.
احتمالا Vision Iconic هرگز به تولید انبوه نمی رسد و از مرسدس نیز انتظار نمی رود در آینده نزدیک خودرویی کوپه با تم نوستالژیک عرضه کند. اما ترکیب سبک مدرن و کلاسیک به همراه فناوری های آینده نگر این کانسپت قطعا روی نسل بعدی خودروهای برقی مرسدس تاثیر خواهد گذاشت.