به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فریدالدین عبدیزدان در نشست خبری بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان با قدردانی از همراهی اصحاب رسانه در انعکاس فعالیتهای خیران گفت: بیش از 26 سال فعالیت مداوم خیران استان منجر به ساخت و تحویل بیش از 14 هزار کلاس درس به آموزش و پرورش شده است و بخش مهمی از این موفقیت، حاصل همکاری مردم و رسانههاست.
وی افزود: جشنواره بیستوهفتم ماهیت ملی دارد و جشنوارههای شهرستانی نیز با همت مجامع فعال در شهرستانها برگزار شده است. در استان اصفهان با توجه به تعدد خیران، دفاتر نمایندگی در نواحی ششگانه شهر اصفهان راهاندازی شده تا ارتباط با خیران تسهیل شود.
از «مدرسهسازی» تا «مدرسهداری» و «مدرسهیاری»
عبدیزدان با اشاره به تحول نقش خیران مدرسهساز در سالهای اخیر بیان کرد: امروز خیران تنها سازنده فضاهای آموزشی نیستند، بلکه در فرآیند مدرسهداری و مدرسهیاری نیز مشارکت دارند. آنان عضو انجمن اولیا و مربیان و هیئت امنای مدارس هستند و در تصمیمگیریهای آموزشی نقش مؤثر ایفا میکنند.
وی گفت: خیران بر این باورند که کیفیت آموزش، حلقه مفقوده نظام آموزشی امروز است و لازم است علاوه بر توسعه فضاهای فیزیکی، در ارتقای کیفیت آموزشی نیز سرمایهگذاری شود.
هوشمندسازی مدارس و توانمندسازی معلمان و دانشآموزان
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان به برنامههای جدید مجمع اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 300 کلاس درس با مشارکت یکی از بنیادهای نیکوکاری هوشمندسازی شده است. همچنین طراحی دورههای ویژه توانمندسازی معلمان و دانشآموزان در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: مجمع در حوزههای مختلف از جمله طراحی پلتفرمهای آموزشی، نصب پنلهای خورشیدی، و برنامهریزی برای احداث مدرسه تخصصی هوش مصنوعی فعالیت دارد.
انرژی خورشیدی، منبع درآمد پایدار برای مدارس
عبدیزدان درباره پروژه نصب پنلهای خورشیدی در مدارس گفت: هر پنل پنج کیلوواتی میتواند ماهیانه 2.5 تا 3 میلیون تومان برای مدرسه درآمدزایی داشته باشد. بر همین اساس، تفاهمنامهای میان مجمع خیرین و شرکت توزیع برق استان برای نصب 2500 پنل خورشیدی امضا شده است که با وجود برخی کندیها، در حال پیگیری جدی است.
احداث مدرسه تخصصی هوش مصنوعی در دستور کار
وی برنامهریزی برای احداث نخستین مدرسه تخصصی هوش مصنوعی را از اولویتهای آینده مجمع دانست و گفت: هوش مصنوعی امروز به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه کشور مطرح است و ما امیدواریم با حمایت خیران بتوانیم گامی مؤثر در تربیت نسل آینده برداریم.
شکلگیری کارگروههای تخصصی و انتقال فرهنگ نیکوکاری
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان با اشاره به تأسیس کمیسیونها و کارگروههای تخصصی گفت: کمیسیون فنی، کمیسیون مدرسه و زیستبوم، کارگروه جوانان و سلامت و تربیت بدنی از جمله ساختارهای جدید مجمع هستند. هدف از این کارگروهها، احیای فضای سبز مدارس، انتقال فرهنگ نیکوکاری از نسل قدیم به نسل جوان و بهرهگیری از ظرفیتهای نو در حوزه سلامت و تربیت بدنی است.
نقد به صنایع و مطالبهگری خیران
عبدیزدان با انتقاد از کمتوجهی صنایع و کارخانجات به مسئولیت اجتماعی خود اظهار داشت: صنایع باید باور کنند که نیروی انسانی آموزشدیده، پایه رشد و پویایی صنعت است. انتظار میرود واحدهای صنعتی بخشی از درآمد خود را به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص دهند تا چرخه آموزش و صنعت به هم پیوسته شود.
وی ادامه داد: خیران گلایه دارند که بسیاری از وظایف دولتی در حوزه تأمین فضای آموزشی به دوش آنان افتاده است. در حالی که دولت باید از ظرفیتهای قانونی مانند مولدسازی املاک مازاد آموزش و پرورش برای تأمین منابع بهره گیرد.
450 پروژه در دست اجرا با مشارکت 80 درصدی خیران
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان در ادامه به آمار پروژههای در حال ساخت اشاره کرد و گفت: هماکنون حدود 450 پروژه مدرسهسازی در استان در دست اجراست که نزدیک به 80 درصد آنها با مشارکت خیران پیش میرود. اصفهان در تعداد و کیفیت مدارس ساخته شده توسط خیران، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
اجرای ظرفیتهای قانونی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام
عبدیزدان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: طبق قوانین موجود، صنایع و کارخانجات میتوانند با تکمیل پروژههای نیمهتمام آموزشی، از معافیتهای مالیاتی برخوردار شوند اما متأسفانه اجرای این ظرفیت قانونی بهطور کامل دنبال نمیشود. وی خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی دستگاههای دولتی شد.
عبدیزدان در پایان ضمن قدردانی از خیران و اصحاب رسانه، گفت: استمرار فرهنگ نیکوکاری و توسعه آموزش کیفی، نیازمند همافزایی مردم، خیران، صنعت و دولت است و رسانهها میتوانند نقش مؤثری در تحقق این هدف ملی ایفا کنند.
انتهای پیام/170/