به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ناصر فتحی، در نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان برگزار شد، با تقدیر از نقش بیبدیل خبرنگاران در انعکاس حقایق و ایجاد آرامش در جامعه، گزارشی از عملکرد مجمع خیرین نوسازی مدارس و آموزش و پرورش ارائه داد.
مدرسه؛ نهادی مقدس برای ساختن آینده
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان، مدرسهسازی را یک نهاد مقدس خواند و گفت: مدرسه است که ما را به همه جایگاهها از جمله استاندار بودن، رئیسجمهور بودن، وزیر، وکیل، مهندس و پزشک میرساند. همه ما به نحوی با مدرسه در ارتباط هستیم و سرمایهگذاری در این عرصه، هرچقدر هم باشد، کم است.
فتحی با تجلیل از خیرین مدرسهساز عنوان کرد: خیران در این سالها از ما جلوتر بودهاند و جان و شیره وجودشان را برای کمک به دولت در تکمیل، تجهیز و یاری مدارس میگذارند. ما در برابر عملکرد خیرین در کشور و استان، مدیون هستیم.
جزئیات برگزاری جشنواره بیست و هفتم
وی از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان اصفهان در این هفته خبر داد و افزود: این جشنواره همزمان با گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش کشور برگزار میشود و هفته پرجنبوجوش و بسیار خوبی برای آموزش و پرورش استان خواهد بود.
اصفهان؛ رتبه اول در خیرخیزی کشور
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان با اشاره به جایگاه برتر استان در جذب خیرین گفت: استان اصفهان از نظر خیر خیزی، تعداد خیرین (اعم از زن و مرد) و اجرای پروژههای بزرگمقیاس خیری، دارای رتبه اول کشوری است. تکرار سالانه این جشنوارهها خود گواه اهمیت موضوع و قدردانی از این قشر نیکوکار است.
وی خاطرنشان کرد: امسال با رویکردی جدید، علاوه بر خیرین، از دو نفر از اعضای خانواده آنان نیز برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل آمده است.
فتحی به دو ویژگی جدید این دوره از جشنواره اشاره کرد: اولین ویژگی، تقدیر و دعوت از خانوادههای خیرین است تا بدانند که آنان نیز برای ما ارزش و اهمیت بسیاری دارند. دومین ویژگی، برگزاری جشنواره به صورت یک ماهه است. برخلاف سالهای گذشته که جشنوارههای شهرستانی پراکنده داشتیم، امسال با یک نگاه مهندسیشده، برنامههای متنوعی از قبیل کلنگ زنی ها، افتتاح پروژهها، امضای تفاهم نامهها، دیدارهای مستقیم با خیرین در منازل، محل کار و مدارس برای یک ماه کامل تدارک دیدهشده است.
وی تأکید کرد: این رویکرد باعث شده تا بتوانیم تقدیر شایسته تری از تمامی خیرین داشته باشیم. از نظر من، این جشنواره نسبت به ادوار گذشته، ویژگیهای مثبت و بهتری دارد.
کلیات عملکرد در قالب نهضت عدالت آموزشی
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان، محور اصلی جشنواره امسال در سطح کشور و استان را نهضت عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: این یک طرح بسیار زیبا و مهندسی شده بود که توسط رئیسجمهور مطرح و شیوهنامه آن در قالب هفت تا هشت برنامه به استانها ابلاغ شد. هدف، تمرکز بر حل نظام مسائل مهم هر استان است.
وی با بیان اینکه حل تمام مشکلات آموزش و پرورش در زمانی کوتاه ممکن نیست، افزود: این طرح برای رفع مشکلات حاد و مقطعی طراحی شده و در هفت بند شامل پیگیری پروژههای نیمهتمام، سولهها، کانکس ها، مدارس سنگی، پروژههای مسکن مهر و تجهیزات، تعریف شده است.
فتحی به تشریح نحوه اجرای این طرح در استان اصفهان پرداخت و گفت: به دستور استاندار، بیش از 20 جلسه با حضور فرمانداران، بخشداران، مدیران آموزش و پرورش و مجمع خیرین تشکیل شد. برای هر پروژه، یک مسئول پروژه مردمی انتخاب شد. وظیفه این مسئول، گزارشدهی مستمر از روند پیشرفت پروژه از طریق سامانه و همچنین پیگیری و تأمین منابع مالی مورد نیاز با کمک و مشارکت مردم است.
وی خاطرنشان کرد: این رویکرد مردمی، باعث شفافیت و سرعت بخشیدن به تکمیل پروژههای آموزشی شده است.
وی با اشاره به صحنه های زیبای مشارکت مردم گفت: در طول اجرای این طرح، با صحنه های بسیار زیبایی از حضور مردم، دانشآموزان و بانوان برای خدا قوت گفتن به عوامل اجرایی، پختن غذا و تهیه آش روبرو شدیم. این حضور مردمی در بیش از 50 تا 60 درصد پروژهها اتفاق افتاده و مستندات آن آنقدر ارزشمند است که قصد داریم پس از جشنواره، کتابی از این تجربیات منتشر کنیم.
آمار پروژهها و کلاسهای تعریف شده
فتحی به آمار دقیق پروژه ها اشاره کرد و گفت: از بین حدود 450 پروژه در دست اجرا، تعداد 246 پروژه که در اولویت و دارای قابلیت تکمیل در بازه زمانی طرح بودند، در قالب 1495 کلاس درس انتخاب شدند. بیش از 97 درصد این پروژهها، فضای آموزشی بودند.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان از تکمیل و تحویل بخش بزرگی از این پروژهها خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه تا مهرماه امسال، موفق شدیم 128 پروژه را در قالب 660 کلاس درس، با اعتباری بالغ بر 1600 میلیارد تومان از منابع دولتی و خیری، تحویل دهیم.
تأثیر مستقیم بر دانشآموزان و بهبود سرانه فضای آموزشی
وی به نتایج این اقدامات پرداخت و افزود: این پروژهها به 102 هزار متر مربع به فضای آموزشی استان اضافه کرده و حدود 20 هزار دانشآموز از فضای آموزشی ایمن و مناسب بهرهمند شدند. بهویژه در مناطقی مانند ناحیه 4 اصفهان و برخوار که با کمبود سرانه فضای آموزشی مواجه بودند، بهبود چشمگیری حاصل شد.
فتحی در تشریح منابع مالی گفت: منابع این پروژهها از طریق مشارکت دولت و خیرین، کمکهای استانی (اعم از نقدی، سیمان، فولاد) و نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و ذوبآهن تأمین شد. این نهادها، همیاران مدرسهسازی در این نهضت بودند.
وی با اشاره به پروژههای در حال اجرا گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری، 50 درصد از 110 پروژه باقیمانده را تحویل دهیم. پروژههای بزرگمقیاس 12 کلاسه عمدتاً برای نیمه اول سال آینده برنامهریزی شدهاند.
فتحی به صورت خلاصه به سایر اقدامات نوسازی مدارس استان اشاره کرد: در سال گذشته، 290 پروژه طراحی و برآورد اجرایی شده است. همچنین طبق ماده قانونی برنامه هفتم توسعه، طراحی سه مجتمع آموزشی بزرگمقیاس در استان با انتخاب مشاور در دست انجام است.
پیشرفت در استانداردسازی کلاسهای درس
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان با اشاره به روند استانداردسازی کلاسها گفت:در شروع طرح، نزدیک به 23000 کلاس غیراستاندارد در استان داشتیم که با تخصیص منابع از محل عوارض گاز، تاکنون 19000 کلاس استانداردسازی شدهاند. تنها حدود 4000 کلاس باقی مانده که اولویت استانداردسازی آنها بر اساس تراکم جمعیتی و تعداد کلاس، عمدتاً در مناطق ششگانه شهر اصفهان متمرکز است.
فتحی به خرید تجهیزات آموزشی اشاره کرد و افزود:امسال 140 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و 30 میلیارد تومان تجهیزات ورزشی خریداری و به مدارس تحویل داده شد. در بخش هنرستانها با چالش مواجهیم چرا که تجهیزات بسیار گرانقیمت و نیازمند بهروزرسانی مستمر هستند. با توجه به حرکت 50 درصدی دانشآموزان به سمت هنرستانها، نیازمند تلاش بیشتر برای تأمین تجهیزات بهروز هستیم.
وی از احداث هنرستانهای صنعتی با مشارکت خیرین خبر داد و گفت: خوشبختانه هنرستانهای بسیاری در حال احداث است؛ از جمله هنرستان صنعت در نجفآباد توسط آقای رضایی و هنرستان همراه خودرو در سایت شرکت. اغلب این پروژهها تا پایان سال یا سال آینده به بهرهبرداری خواهند رسید.
آسفالت و ایمنسازی مدارس
فتحی در بخش آسفالت مدارس گفت:امسال با استفاده از قیر رایگان دولت، 550000 متر مربع آسفالت در 240 مدرسه انجام شده که با توجه پراکندگی مدارس و مشکلات اجرایی، رقم قابلتوجهی است.
وی به موضوع بهداشت دانشآموزان اشاره کرد و گفت:با اعتباری حدود 110 میلیارد تومان، عملیات بازسازی، تفکیک یا احداث سرویسهای بهداشتی در مدارس استان انجام شده است.
تداوم طرح بهسازی سرویسهای بهداشتی
وی با اشاره به تداوم طرح به سازی سرویسهای بهداشتی گفت: اولویت امسال بر تفکیک سرویسهای بهداشتی مدارس مختلط و تأمین کمبود هاست. اعتبارات این طرح در بودجه دیده شده و انشاءالله با تخصیص به موقع، کار را ادامه خواهیم داد.
فتحی با تشکر از مشارکت گروههای جهادی دانشآموزی و دانشجویی گفت: این گروهها در قالب طرحی ملی، کارهای بزرگی از جمله رنگآمیزی، تعویض کفپوش و تجهیز کارگاهها را انجام دادند. برآورد اولیه نشان میدهد حدود 5000 کلاس توسط این گروهها بهسازی شده است.
وی از اجرای موفقیت آمیز پویش ایران سرفراز خبر داد و گفت: برای اولین بار در تمام مدارس کشور، پرچمها و نقشههای ایران بهروزرسانی شد. این اقدام در ایجاد نشاط و هویت ملی در مدارس بسیار مؤثر بود.
انتهای پیام/174