شناسهٔ خبر: 7530457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

"دلواپسان توافق بنای قانع شدن ندارند"

هادی شوشتری از دهها مرتبه حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داد.

صاحب‌خبر -

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از وظیفه ذاتی این کمیسیون متناسب با وزارتخانه های مرتبط با آن از جمله وزارت امورخارجه سخن گفت و افزود: در دولت جدید در دوره ها و مقاطع مختلف مذاکرات -چه در ژنو، لوزان یا وین - هر بار بعد از هر مقطع از مذاکرات چندین نوبت آقایان ظریف، صالحی، عراقچی، تخت روانچی و ... به مجلس آمده و گزارش هایی را از مذاکرات به مجلس ارائه دادند.

به گفته وی، بعد از توافق برجام و اعلامیه وین هم شش جلسه در کمیسیون امنیت ملی برگزار شد که مباحث به صورت تفصیلی بررسی شد و علاوه بر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم دوستان دلواپس و منتقدین برجام نیز در جلسات حضور یافته و اظهار نظر کردند. اعضای تیم مذاکره کننده نیز حضور داشتند و گزارشی از روند مذاکرات ارائه داده و به سوالات پاسخ دادند.

شوشتری در واکنش به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مجلس در بررسی برجام کنار گذاشته نشود» گفت: حتی پیش از این سخنان ایشان نیز تعامل منطقی ای بین تیم مذاکره کننده و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برقرار بود و به نظر می رسد که فرمایش رهبری در این زمینه کاملا محقق شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به اینکه آیا پس از تشکیل کمیسیون ویژه برجام، بررسی مذاکرات و توافق هسته ای در کمیسیون امنیت ملی به قوت خود باقی است؟، اظهار داشت: از زمان تشکیل این کمیسیون جدید، مجلس تعطیل بوده، بنابراین ما دیگر جلسه ای نداشته ایم که بخواهیم به این موضوع بپردازیم.

نماینده قوچان وفاروج که از مخالفان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام بوده و در روز تشکیل این کمیسیون نیز با اخطار قانون اساسی به این موضوع اعتراض کرده بود، همچنان هم تشکیل این کمیسیون را خلاف قانون اساسی می داند و می گوید: بررسی همه آن چیزی که در کمیسیون امنیت ملی صورت گرفته در این کمیسیون جدید نوعی دوباره کاری است و به جز اتلاف وقت برای بررسی مفاهیم تکراری و مضامین مشترک چیزی ندارد.

شوشتری ادامه داد: وقتی هنوز لایحه ای از دولت در این زمینه به مجلس نیامده، تشکیل کمیسیون ویژه بی معنا است. حتی اگر این لایحه هم به مجلس بیاید باید به کمیسیون ذیربط یعنی کمیسیون امنیت ملی بیاید. به گفته وی، معاونت نظارت مجلس نیز مخالف تشکیل این کمیسیون بوده و بر این باور است که توافق برجام باید در شورای امنیت ملی بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی که به ترکیب اعضای کمیسیون ویژه و موضع مخالف اغلب آنها با توافق هسته ای وین اشاره داشت و از تلاش برخی از آنها برای بی طرف معرفی کردنشان یاد می کرد، گفت: بعید می دانم که تغییر ماهوی در موضع انتقادی اعضای این کمیسیون نسبت به برجام شکل گرفته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در پاسخ به اینکه موضع نماینده های دلواپس شرکت کننده در جلسات کمیسیون امنیت ملی چه بوده و آیا از پاسخ های اعضای تیم مذاکره کننده قانع شده اند، یا نه؟، گفت: رویکرد آنها به موضوع مذاکرات کاملا انتقادی است. آنها از اساس موافق مذاکره نبودند و هیچگاه هم به مرحله اقناع درونی نمی رسند. چون وقتی به لحاظ زاویه دید با آنها اختلاف نظر مبنایی دارند، قانع هم اگر بشوند، اقناع صوری است و نه درونی. البته من معتقدم آنها در این فرایند سوال و پاسخ، بنای بر قانع شدن نداشته و ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما