شناسهٔ خبر: 75293688 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ابلاغ دستورالعمل اجرایی شناسایی و رفع گلوگاه‌های فسادخیز

سازمان امور اداری و استخدامی کشور اخیراً بخشنامه‌ای را به منظور شناسایی و رفع گلوگاه‌های فسادخیز و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع منتشر کرده است که اقدامات اجرایی کارگروه‌های آن را در دستگاه‌ها شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیراً سازمان امور اداری و استخدامی کشور شیوه‌نامه اجرایی را جهت شناسایی و رفع گلوگاه‌های فسادخیز و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

این بخشنامه خطاب به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و در راستای تحقق بند 24 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برای تسهیل و ایجاد رویه واحد برای اجرای اقدام اول و سوم از برنامه «شناسایی و رفع گلوگاه‌های فسادخیز و موقعیت‌های تعارض منافع» ذیل محور چهارم برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم (تصویب‌نامه شماره 98844 مورخ 26‏/10‏/1403 شورای عالی اداری) و دستورالعمل اجرایی برنامه یادشده (بخشنامه شماره 107030 مورخ 14‏/11‏/1403)، شیوه‌نامه زیر برای اجراء ابلاغ شده است.

شیوه نامه اجرایی شناسایی و رفع گلوگاه‌های فسادخیز و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع

ماده 1‏- واژگان و اختصارات زیر در این شیوه‌نامه در معانی به این شرح به کار می‌رود:

برنامه: برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم
سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور
کمیته: کمیته مرتبط با موضوع ذیل شورای راهبری تحول اداری دستگاه‌ اجرایی (موضوع مصوبه 206‏/93‏/11852 مورخ 05‏/09‏/1393 شورای عالی اداری با اصلاحات و الحاقات بعدی) و یا کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری (موضوع آیین‌نامه پیشگیری و مقابله نظام‌مند و پایدار با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه مصوب 28‏/12‏/1392).

ماده 2‏- اهداف این شیوه‌نامه عبارتند از:
ارتقای سلامت اداری، پیشگیری از فساد و ایجاد رویه واحد در فرایند اجرا در دستگاه‌های اجرایی از طریق؛
1) استقرار نظام شناسایی و مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی.
2) ایجاد امکان رصد اقدامات صورت گرفته به منظور مدیریت ریسک فساد و مدیریت تعارض منافع و سنجش اثربخشی آن‌ها.

ماده 3‏- استقرار نظام شناسایی و مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی، بر اساس مراحل زیر و با توجه به «راهنمای شناسایی و مدیریت موقعیت‌های ریسک فساد و تعارض منافع» (پیوست)، توسط واحد بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات (یا واحد متناظر) دستگاه با همکاری سایر واحدهای سازمانی ذی‌ربط، صورت می‌پذیرد:

مرحله اول: شناسایی موقعیت‌های ریسک فساد و تعارض منافع
مرحله دوم: اولویت‌بندی و توصیف موقعیت‌های ریسک فساد و تعارض منافع
مرحله سوم: راه‌کاریابی و تشریح اقدامات مدیریت موقعیت‌های ریسک فساد و تعارض منافع اولویت‌دار
مرحله چهارم: ارسال و نهایی‌کردن موقعیت‌های اولویت‌دار، راه‌کارها و اقدامات مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع در توافق با سازمان
مرحله پنجم: تدوین برنامه‌های اجرایی و تصویب آن در کمیته
مرحله ششم: دریافت ابلاغیه سازمان در خصوص برنامه‌های اجرایی
مرحله هفتم: انجام و پایش برنامه‌های اجرایی

ماده 4‏- دستگاه‌های اجرایی موظفند مراحل اول تا سوم مقرر در ماده (3) را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه اجرا نموده و موقعیت‌های اولویت‌دار، راه‌کارها و اقدامات مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع را به انضمام جداول تکمیل شده در پرسشنامه «شناسایی و مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع» به سازمان ارسال نمایند. پس از تعامل (شرکت در جلسات مورد نیاز) و نهایی‌کردن موقعیت‌های اولویت‌دار، راه‌کارها و اقدامات در توافق با سازمان، دستگاه‌های اجرایی موظفند ظرف مدت یک ماه، برنامه‌های اجرایی سه ساله مدیریت ریسک فساد و تعارض منافع را تدوین کرده، پس از تصویب در کمیته برای بررسی و ابلاغ به سازمان ارسال نمایند.

تبصره: در صورت لزوم «برنامه‌ عملیاتی اصلاح نظام اداری» دستگاه‌ها که قبلا ابلاغ شده است، در محور چهارم، اصلاح خواهد شد.

ماده 5‏- لازم است به منظور بهبود کیفیت اجرای این شیوه‌نامه، مدیران و کارشناسان متولی اجرای شیوه‌نامه در دستگاه، دوره‌های آموزشی مربوط به مدیریت ریسک فساد و مدیریت تعارض منافع (موضوع بخشنامه شماره‌ 88636 تاریخ 05‏/11‏/1401سازمان اداری و استخدامی کشور) را قبل از شروع فرایند بگذرانند.

ماده 6‏- دستگاه‌های اجرایی که دارای سازوکار مشابه به منظور اجرای مراحل اول تا سوم مقرر در ماده (3) هستند، مجازند پس از تأیید سازمان، بر اساس آن عمل نمایند.

ماده 7‏- مسئولیت اجرای این شیوه‌نامه، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

برگزاری کارگروه‌های تخصصی برای اصلاح نظام اداری کشور

در حال حاضر دستگاه‌ها مختلف دولتی چه در چارچوب اصلاح نظام اداری و چه در چارچوب مقابله با فساد و تعارض منافع کارگروه‌های مختلفی را در زیرمجموعه خود برگزار می‌کنند.

این کارگروه‌ها عمدتاً با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود و در همین زمینه نیز شاهد پیش‌برد اهداف تعیین شده برای اصلاح نظام ادرای کشور و همچنین مقابله با فساد هستیم.

انتهای پیام/