شناسهٔ خبر: 75291323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا سالانه فقط 20 کیلومتر راه روستایی در چهارمحال و بختیاری احداث و آسفالت می‌شود؟

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: در شرایط تأمین کامل اعتبار، امکان ساخت سالانه 30 کیلومتر راه روستایی وجود دارد، اما با محدودیت‌های مالی فعلی این رقم به 20 تا 25 کیلومتر کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مهدی مرتضوی‌زاده امروز در جمع خبرنگاران، از اولویت‌بندی آسفالت 324 کیلومتر راه خاکی در روستاهای بالای 20 خانوار استان خبر داد و اظهار داشت: به‌دلیل کمبود اعتبار، اجرای این پروژه‌ها با کندی پیش می‌رود.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های روستایی از مهم‌ترین برنامه‌های راهداری است، افزود: پس از روستاهای بالای 20 خانوار، راه‌های روستاهای دارای بیش از 50 و 100 خانوار نیز در اولویت‌های بعدی آسفالت قرار دارند، اما محدودیت منابع مالی موجب شده است روند اجرای این طرح‌ها با تأخیر مواجه شود.

مرتضوی‌زاده با تشریح وضعیت راه‌های استان گفت: در حال حاضر، چهارمحال و بختیاری دارای 3 هزار و 801 کیلومتر راه اصلی، فرعی، درون‌شهری و روستایی است که بیش از 70 درصد آن را راه‌های فرعی و روستایی تشکیل می‌دهند. از این میزان، 1778 کیلومتر راه روستایی و 284 کیلومتر راه فرعی آسفالته است، در حالی‌که 543 کیلومتر راه خاکی و 95 کیلومتر راه شوسه در سطح استان وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش شدید اعتبارات از سال 1399 اظهار کرد: از آن زمان به بعد، بودجه ساخت و نگهداری راه‌های روستایی تنها از محل اعتبارات تملک دارایی استان تأمین می‌شود و دیگر ردیف ملی برای آن در نظر گرفته نشده است.  در صورت اختصاص اعتبارات ملی، بین 1800 تا 2000 میلیارد ریال به این بخش تخصیص می‌یافت، اما سال گذشته تنها 36 درصد از اعتبارات مصوب پرداخت شد.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی را 75 تا 90 میلیارد ریال و هزینه روکش آن را 20 تا 30 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر مانند بازفت و کوهرنگ این رقم تا 40 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

مرتضوی‌زاده ادامه داد: در شرایط تأمین کامل اعتبار، امکان ساخت سالانه 30 کیلومتر راه روستایی وجود دارد، اما با محدودیت‌های مالی فعلی این رقم به 20 تا 25 کیلومتر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه دوره بازسازی آسفالت در استان از 5 تا 10 سال به حدود 4 تا 6 سال کاهش یافته است، تصریح کرد: کمبود منابع مالی مانع نگهداری منظم راه‌ها شده و در شرایط کنونی، آسفالت کامل 324 کیلومتر راه خاکی روستاهای بالای 20 خانوار، دست‌کم به 10 سال زمان نیاز دارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تجهیز شبکه راه‌های چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های هوشمند خبر داد و گفت: هم‌اکنون 31 دوربین نظارت تصویری در نقاط حادثه‌خیز و برف‌گیر، 38 دوربین ثبت تخلفات، دو دستگاه توزین در حال حرکت، 70 دستگاه ترددشمار و سه دوربین تصویربرداری ثابت در محورهای مختلف استان فعال هستند. نگهداری این تجهیزات هزینه بالایی دارد و 14 دوربین جدید نیز در مرحله اخذ مجوز مناقصه قرار دارد.

انتهای پیام/7540