اطلاعات نوشت: معضل ساختمان های ناایمن تجاری،مسکونی و درمانی از سال ها قبل وجود داشته است و کارشناسان بارها نسبت به وقوع حوادث جبران ناپذیر نظیر ریزش ساختمان پلاسکو اخطار داده اند اما متاسفانه نه فقط توجه ای به این هشدار ها نشده است بلکه هرروز ابعاد آن گسترده تر هم می شود، به نحوی که بر اساس تازه ترین گزارش سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از میان بیش از ۶۴۲۰مدرسه و مهدکودک تهران، فقط ۳ واحد آنها موفق به دریافت تأئیدیه نهایی ایمنی شدهاند!
طی سالهای گذشته، به رغم تاکید کارشناسان بر ضرورت ایمن سازی، مراکز آموزشی و مدارس شهرها و روستاهای مختلف کشورمان شاهد وقوع حوادث ناگوار بودهاند که تداوم بیتوجهی مسئولان ذیربط به آن میتواند بار دیگر به فجایع جبران ناپذیری مانند آتشسوزی مدرسه «شین آباد» پیرانشهر آذربایجانغربی یا آتش سوزی منجر به مرگ چند دانش آموز در زاهدان شود، فجایعی که نه فقط امنیت روانی و فیزیکی دانش آموزان را به خطر میاندازد، بلکه اعتماد عمومی نسبت به ایمنی محیطهای آموزشی را هم خدشه دار میکند.
اکنون عمر مفید ساختمانهای تعداد زیادی از مدارس تهران به پایان رسیده که به دلیل کمبود بودجه یا ضعف نظارت، بازسازی آنها فراموش شده است.از سویی دیگر در بسیاری از مدارس به ویژه مناطق محروم و روستاها، سیستم گرمایشی غیراستاندارد و نبود راههای خروج اضطراری احتمال وقوع حوادث دردناک را افزایش داده است که این معضل بر نابرابری عدالت آموزشی صحه میگذارد.
علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران تهران پیش از این در این باره گفته بود:« مشکل اصلی بیتوجهی مدیران مدارس نیست؛ بسیاری از مدیران از ترس تشکیل پرونده و پیگیریهای قانونی برای ایمنسازی مدارس مراجعه نمیکنند و زمانی که پروندهای تشکیل شود، نهادهای نظارتی ورود میکنند و ممکن است مدیران مدارس را به دلیل اطلاع از ناایمنیها و اقدام نکردن مورد سؤال قرار دهند. بخشی از این موضوع به کمبود منابع مالی و بخشی دیگر به فرهنگ ایمنی در کشور بازمیگردد و متأسفانه در جامعه ما موضوع ایمنی جدی گرفته نمیشود.»
البته موضوع ناایمن بودن بسیاری از مدارس چه از لحاظ بنا و چه موارد دیگر نظیر نبود سیستم گرمایشی استاندارد، فقط مختص تهران نیست بلکه تعداد زیادی از مدارس کشور به ویژه در مناطق روستایی و محروم با این مشکل مواجهند؛ البته این ناعدالتی غیر از وجود مدارس سنگی و کپری است که هنوز جایگزین مدارس ایمن نشده اند.
اما نکته قابل تامل دیگر این که به دلیل بی توجهی مسئولان ذیربط نسبت به ایمنی مراکز آموزشی، متاسفانه برخی مدارس جدید بر اساس اصول صحیح مهندسی ساخته نمیشوند به نحوی که برخی از آنها حتی قبل از بهره برداری و در مراحل ساخت فرو میریزند ! و این همان اتفاق تلخی است که ظهر دیروز در شهرستان ملارد اتفاق افتاد.
شروین تبریزی سخنگوی اورژانس استان تهران در این باره اظهار داشت: این حادثه ظهر دیروز ۱۹ در یک مدرسه پسرانه در دست ساخت در محدوده شهرک جنت ملارد اتفاق افتاد که با اعلام وقوع این حادثه، امدادگران با ۳دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودرو فرماندهی عملیات در محل مورد نظر حضور یافتند.به گزارش فارس، وی افزود: در این حادثه ۳نفر مصدوم شدند که پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط کارشناسان اورژانس، برای ادامه درمان به بیمارستان شهدای سلامت ملارد منتقل شدند.
گزارش آتش نشانی از وضع بغرنج ایمنی مدارس
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عقبماندگی مدارس در حوزه ایمنی، میگوید: از میان بیش از ۶۴۲۰مدرسه و مهدکودک در تهران، فقط ۳ واحد آنها موفق به دریافت تأییدیه نهایی ایمنی شدهاند که ضعف اعتبارات و بیتوجهی به دستورالعملهای ایمنی مهمترین دلایل آن است.
کامران عبدولی، با بیان این که یکی از دغدغههای اصلی سازمان آتشنشانی تهران، ایمنی مدارس و مهدکودکهاست، ادامه میدهد: نسبت به سایر بناها، مدارس در زمینه ایمنی عقبترند و پیشرفت قابل توجهی هم در این زمینه نداشتهاند، در حالی که بناهای جدید درمانی، تجاری و مسکونی اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دادهاند.
وی با اشاره به این که دلیل این عقبماندگی عمدتاً مربوط به کمبود نقدینگی و اعتبارات است، تاکید میکند: امیدواریم با همکاری خیران، مجموعه آموزش و پرورش و سایر منابع مالی، اعتبارات لازم برای ارتقای ایمنی مدارس در نظر گرفته شود.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران در گفتگو با ایسنا، با تأکید بر این که اقدامات ایمنی میتواند مرحلهای انجام شود و سازمان آتشنشانی آمادگی ارائه دستورالعملهای لازم برای این مرحلهبندی را دارد، ادامه میدهد: ۶۴۲۰مدرسه به طور تقریبی شامل ۱۵۰۴مهدکودک و پیشدبستانی، ۲۰۵۰مدارس ابتدایی، ۲۳۸۳ مدرسه متوسطه فنی و حرفهای و کار و دانش و مدارس کودکان و متوسطه استثنایی هم مجموعا ۸۸واحداست که از مجموع این مدارس، ۲۹۱۳واحد غیر دولتی و ۳۱۲۹واحد دولتی هستند.
عبدولی میافزاید: سازمان آتشنشانی تهران طی سالهای گذشته این مدارس را چندین مرتبه بازدید کرده، اخطارها و دستورالعملهای لازم را به آنها داده و تلاش کرده است تا پروندههایی برای ارتقای ایمنی تشکیل شود. با این حال، تاکنون ۴۳پرونده تشکیل شده است و فقط ۳ مورد به تأییدیه نهایی رسیدهاند و بقیه اقدامات مؤثر تاکنون اجرایی نشده است.
وی ادامه میدهد: انتظار میرود با اقدامات کمهزینه مانند آموزش عمومی مربیان و مدیران مدارس و آموزش آتشنشانی داوطلبانه و مراجعه به ایستگاهها، اقدامات ایمنی در مدارس پیشرفت کند. این آموزشها میتوانند به جلوگیری از توسعه آتش در مراحل اولیه کمک و رفتارهای پرخطر را کنترل کند.
عبدولی با اشاره به گزارشهای آتشسوزی در مدارس ،میگوید: بخش عمده حوادث در سالهای گذشته دلایلی مانند اتصالی برق، منابع حرارتی، شعله باز، بخاریها و تجهیزات استاندارد نشده بوده است، همچنین برخی حوادث ناشی از جوشکاری، برشکاری، سقوط از ارتفاع، استفاده نادرست از مواد و چاهها و مشکلات مربوط به آزمایشگاهها، موتورخانهها و انبارداری گزارش شده است که نصب سیستمهای اعلام حریق در مدارس با بیش از ۲ یا ۳ طبقه یا فضاهای پنهان میتواند کمک قابل توجهی به کنترل و اطفای حریق داشته باشد.
وی با اشاره به این که تفاهمنامهای میان سازمان آتشنشانی، اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس تهران وجود دارد که در آن تمامی موارد مربوط به ارتقای ایمنی ساختاری و عملیاتی مدارس مطرح شده و قابل پیگیری است، تأکید میکند: آموزشهای ایمنی مدارس باید جدی گرفته شود و حتی طرح آزمایش آن در منطقه ۱۰تهران اجرا شده است، اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی در ایمنی مدارس مشاهده نشده است. امیدواریم همانطور که در مراکز درمانی موفق شدند پرونده ساختمانهای ناایمن را طی چند سال آینده ببندند، آموزش و پرورش هم اقدامات لازم را در این باره آغاز کند.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی شهرداری تهران تأکید میکند: با توجه به ساختار و تعداد طبقات مدارس، ارتقای ایمنی آنها هزینه کمتری نسبت به سایر ساختمانها دارد و با همکاری همه نهادها در این باره میتوان به نتایج قابل توجهی دست یافت.
وی با تأکید بر این که در ساختمانهای جدیدی که از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و اداره کل آموزش و پرورش ساخته میشوند، باید قبل از بهرهبرداری، ضوابط ایمنی به طور کامل در مرحلههای گوناگون کنترل و بررسی شوند و سازمان آتشنشانی آمادگی همکاری کامل برای آن را دارد، میافزاید: برخی آموزشگاهها، خوابگاههای دانشجویی و موسسات کمک آموزشی در شهر هم شرایط مناسبی از نظر ایمنی ندارند که ساختمان آنها از لحاظ مالی مستقل هستند و لازم است که به جد اقدامات ایمنسازی در آنها انجام شود.
اطلاعات نوشت: معضل ساختمان های ناایمن تجاری،مسکونی و درمانی از سال ها قبل وجود داشته است و کارشناسان بارها نسبت به وقوع حوادث جبران ناپذیر نظیر ریزش ساختمان پلاسکو اخطار داده اند اما متاسفانه نه فقط توجه ای به این هشدار ها نشده است بلکه هرروز ابعاد آن گسترده تر هم می شود، به نحوی که بر اساس تازه ترین گزارش سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از میان بیش از ۶۴۲۰مدرسه و مهدکودک تهران، فقط ۳ واحد آنها موفق به دریافت تأئیدیه نهایی ایمنی شدهاند!
طی سالهای گذشته، به رغم تاکید کارشناسان بر ضرورت ایمن سازی، مراکز آموزشی و مدارس شهرها و روستاهای مختلف کشورمان شاهد وقوع حوادث ناگوار بودهاند که تداوم بیتوجهی مسئولان ذیربط به آن میتواند بار دیگر به فجایع جبران ناپذیری مانند آتشسوزی مدرسه «شین آباد» پیرانشهر آذربایجانغربی یا آتش سوزی منجر به مرگ چند دانش آموز در زاهدان شود، فجایعی که نه فقط امنیت روانی و فیزیکی دانش آموزان را به خطر میاندازد، بلکه اعتماد عمومی نسبت به ایمنی محیطهای آموزشی را هم خدشه دار میکند.
اکنون عمر مفید ساختمانهای تعداد زیادی از مدارس تهران به پایان رسیده که به دلیل کمبود بودجه یا ضعف نظارت، بازسازی آنها فراموش شده است.از سویی دیگر در بسیاری از مدارس به ویژه مناطق محروم و روستاها، سیستم گرمایشی غیراستاندارد و نبود راههای خروج اضطراری احتمال وقوع حوادث دردناک را افزایش داده است که این معضل بر نابرابری عدالت آموزشی صحه میگذارد.
علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران تهران پیش از این در این باره گفته بود:« مشکل اصلی بیتوجهی مدیران مدارس نیست؛ بسیاری از مدیران از ترس تشکیل پرونده و پیگیریهای قانونی برای ایمنسازی مدارس مراجعه نمیکنند و زمانی که پروندهای تشکیل شود، نهادهای نظارتی ورود میکنند و ممکن است مدیران مدارس را به دلیل اطلاع از ناایمنیها و اقدام نکردن مورد سؤال قرار دهند. بخشی از این موضوع به کمبود منابع مالی و بخشی دیگر به فرهنگ ایمنی در کشور بازمیگردد و متأسفانه در جامعه ما موضوع ایمنی جدی گرفته نمیشود.»
البته موضوع ناایمن بودن بسیاری از مدارس چه از لحاظ بنا و چه موارد دیگر نظیر نبود سیستم گرمایشی استاندارد، فقط مختص تهران نیست بلکه تعداد زیادی از مدارس کشور به ویژه در مناطق روستایی و محروم با این مشکل مواجهند؛ البته این ناعدالتی غیر از وجود مدارس سنگی و کپری است که هنوز جایگزین مدارس ایمن نشده اند.
اما نکته قابل تامل دیگر این که به دلیل بی توجهی مسئولان ذیربط نسبت به ایمنی مراکز آموزشی، متاسفانه برخی مدارس جدید بر اساس اصول صحیح مهندسی ساخته نمیشوند به نحوی که برخی از آنها حتی قبل از بهره برداری و در مراحل ساخت فرو میریزند ! و این همان اتفاق تلخی است که ظهر دیروز در شهرستان ملارد اتفاق افتاد.
شروین تبریزی سخنگوی اورژانس استان تهران در این باره اظهار داشت: این حادثه ظهر دیروز ۱۹ در یک مدرسه پسرانه در دست ساخت در محدوده شهرک جنت ملارد اتفاق افتاد که با اعلام وقوع این حادثه، امدادگران با ۳دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودرو فرماندهی عملیات در محل مورد نظر حضور یافتند.به گزارش فارس، وی افزود: در این حادثه ۳نفر مصدوم شدند که پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط کارشناسان اورژانس، برای ادامه درمان به بیمارستان شهدای سلامت ملارد منتقل شدند.
گزارش آتش نشانی از وضع بغرنج ایمنی مدارس
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عقبماندگی مدارس در حوزه ایمنی، میگوید: از میان بیش از ۶۴۲۰مدرسه و مهدکودک در تهران، فقط ۳ واحد آنها موفق به دریافت تأییدیه نهایی ایمنی شدهاند که ضعف اعتبارات و بیتوجهی به دستورالعملهای ایمنی مهمترین دلایل آن است.
کامران عبدولی، با بیان این که یکی از دغدغههای اصلی سازمان آتشنشانی تهران، ایمنی مدارس و مهدکودکهاست، ادامه میدهد: نسبت به سایر بناها، مدارس در زمینه ایمنی عقبترند و پیشرفت قابل توجهی هم در این زمینه نداشتهاند، در حالی که بناهای جدید درمانی، تجاری و مسکونی اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دادهاند.
وی با اشاره به این که دلیل این عقبماندگی عمدتاً مربوط به کمبود نقدینگی و اعتبارات است، تاکید میکند: امیدواریم با همکاری خیران، مجموعه آموزش و پرورش و سایر منابع مالی، اعتبارات لازم برای ارتقای ایمنی مدارس در نظر گرفته شود.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران در گفتگو با ایسنا، با تأکید بر این که اقدامات ایمنی میتواند مرحلهای انجام شود و سازمان آتشنشانی آمادگی ارائه دستورالعملهای لازم برای این مرحلهبندی را دارد، ادامه میدهد: ۶۴۲۰مدرسه به طور تقریبی شامل ۱۵۰۴مهدکودک و پیشدبستانی، ۲۰۵۰مدارس ابتدایی، ۲۳۸۳ مدرسه متوسطه فنی و حرفهای و کار و دانش و مدارس کودکان و متوسطه استثنایی هم مجموعا ۸۸واحداست که از مجموع این مدارس، ۲۹۱۳واحد غیر دولتی و ۳۱۲۹واحد دولتی هستند.
عبدولی میافزاید: سازمان آتشنشانی تهران طی سالهای گذشته این مدارس را چندین مرتبه بازدید کرده، اخطارها و دستورالعملهای لازم را به آنها داده و تلاش کرده است تا پروندههایی برای ارتقای ایمنی تشکیل شود. با این حال، تاکنون ۴۳پرونده تشکیل شده است و فقط ۳ مورد به تأییدیه نهایی رسیدهاند و بقیه اقدامات مؤثر تاکنون اجرایی نشده است.
وی ادامه میدهد: انتظار میرود با اقدامات کمهزینه مانند آموزش عمومی مربیان و مدیران مدارس و آموزش آتشنشانی داوطلبانه و مراجعه به ایستگاهها، اقدامات ایمنی در مدارس پیشرفت کند. این آموزشها میتوانند به جلوگیری از توسعه آتش در مراحل اولیه کمک و رفتارهای پرخطر را کنترل کند.
عبدولی با اشاره به گزارشهای آتشسوزی در مدارس ،میگوید: بخش عمده حوادث در سالهای گذشته دلایلی مانند اتصالی برق، منابع حرارتی، شعله باز، بخاریها و تجهیزات استاندارد نشده بوده است، همچنین برخی حوادث ناشی از جوشکاری، برشکاری، سقوط از ارتفاع، استفاده نادرست از مواد و چاهها و مشکلات مربوط به آزمایشگاهها، موتورخانهها و انبارداری گزارش شده است که نصب سیستمهای اعلام حریق در مدارس با بیش از ۲ یا ۳ طبقه یا فضاهای پنهان میتواند کمک قابل توجهی به کنترل و اطفای حریق داشته باشد.
وی با اشاره به این که تفاهمنامهای میان سازمان آتشنشانی، اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس تهران وجود دارد که در آن تمامی موارد مربوط به ارتقای ایمنی ساختاری و عملیاتی مدارس مطرح شده و قابل پیگیری است، تأکید میکند: آموزشهای ایمنی مدارس باید جدی گرفته شود و حتی طرح آزمایش آن در منطقه ۱۰تهران اجرا شده است، اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی در ایمنی مدارس مشاهده نشده است. امیدواریم همانطور که در مراکز درمانی موفق شدند پرونده ساختمانهای ناایمن را طی چند سال آینده ببندند، آموزش و پرورش هم اقدامات لازم را در این باره آغاز کند.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی شهرداری تهران تأکید میکند: با توجه به ساختار و تعداد طبقات مدارس، ارتقای ایمنی آنها هزینه کمتری نسبت به سایر ساختمانها دارد و با همکاری همه نهادها در این باره میتوان به نتایج قابل توجهی دست یافت.
وی با تأکید بر این که در ساختمانهای جدیدی که از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و اداره کل آموزش و پرورش ساخته میشوند، باید قبل از بهرهبرداری، ضوابط ایمنی به طور کامل در مرحلههای گوناگون کنترل و بررسی شوند و سازمان آتشنشانی آمادگی همکاری کامل برای آن را دارد، میافزاید: برخی آموزشگاهها، خوابگاههای دانشجویی و موسسات کمک آموزشی در شهر هم شرایط مناسبی از نظر ایمنی ندارند که ساختمان آنها از لحاظ مالی مستقل هستند و لازم است که به جد اقدامات ایمنسازی در آنها انجام شود.