شناسهٔ خبر: 75260268 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نرخ معاینه فنی خودرو‌های بنزینی و گازسوز گران شد+مبلغ جریمه دیرکرد

هزینه معاینه فنی خودروها بر اساس نوع وسیله و سال ساخت آن، بین ۵۲ هزار تا ۳۱۷ هزار تومان متغیر است. همچنین، با توجه به شرایط فنی هر خودرو، انجام این معاینه برای برخی وسایل نقلیه یک‌بار در سال و برای برخی دیگر تا چهار نوبت در سال الزامی است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، طبق تبصره یک قانون هوای پاک، دورهٔ معافیت معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیهٔ شخصی و دولتی چهار سال تعیین شده است.

بر این اساس، در سال ۱۴۰۴ تمامی خودرو‌های تولیدی سال ۱۴۰۰ و قبل از آن (مدل ۱۳۹۹، ۱۳۹۸ و پایین‌تر) مشمول معاینه فنی هستند، و خودرو‌های تولید ۱۴۰۱ به بعد همچنان در دورهٔ معافیت قرار دارند. برای خودرو‌های عمومی و خدماتی (تاکسی، اتوبوس، وانت عمومی و…) این دوره بسیار کوتاه‌تر است و معمولاً یک سال پس از تولید باید برای نخستین بار معاینه فنی انجام شود. لازم به ذکر است قیمت معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۴ بسته به نوع آن متغییر است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

معاینه فنی خودرو برای خودرو‌های بنزینی و گازسوز تفاوت دارد. برای خودرو‌های بنزینی و دوگانه سوز سبک (تا ۱۴۰۰ کیلوگرم) ۲۶۵ هزار تومان است. معاینه فنی برای خودرو‌های دوگانه سوز، هزینه‌های اضافی مانند بازرسی چشمی تجهیزات گازسوز (۲۴ هزار تومان) و آزمون مخزن CNG (۲۸ هزار تومان) را هم شامل می‌شود؛ بنابراین هزینه معاینه فنی برای خودرو‌های دوگانه سوز جمعاً ۳۱۷ هزار تومان است.

طبق طرح جدید تمامی موتورسیکلت ها نیز باید دارای معاینه فنی باشند.

اگر در زمان معاینه چند مورد ناقص یا نیازمند تعمیرات باشد، ممکن است نیاز باشد دو یا سه آزمون مجزا انجام شود تا خروجی‌های مختلف معاینه شوند (مثلاً آزمون ترمز + آزمون آلایندگی). در این حالت هزینه مجدد مطابق تعداد آزمون‌ها محاسبه می‌شود.

در صورت مردودی و ارجاع به تعمیرات، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی برای هر بار مراجعه بعدی (ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول) به شرح زیر تعیین می‌شود.

در صورت مردودی و ارجاع به تعمیرات، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی برای هر بار مراجعه بعدی (ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول) به شرح زیر تعیین می‌شود.

مراکز معاینه فنی موظفند تمام خودروهای دارای شماره پلاک فعال را پذیرش کنند، اما پس از رسیدن خودرو به سن فرسودگی، حتی با داشتن معاینه فنی معتبر، ممکن است از تردد در محدوده‌های شهری و صدور بیمه‌نامه جدید جلوگیری شود.

در مصوبه دولت در سال ۱۴۰۱، برای هر وسیله نقلیه سن فرسودگی یا حداکثر عمر مجاز تعیین شده است. برای مثال خودرو‌های سواری شخصی پس از ۲۰ سال، تاکسی‌ها پس از ۱۰ سال و وانت‌ها بعد از ۱۵ سال فرسوده محسوب می‌شوند. شما باید سن فرسودگی دستگاه خود را استعلام کنید.

بر اساس قانون، خودرو‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند باید دوبار در سال معاینه فنی شوند و اگر عمر فرسودگی آنها سپری شود، باید سه بار در سال معاینه فنی شوند. اگر خودروی فرسوده نتواند استاندارد‌ها را کسب کند، از تردد در معابر عمومی منع می‌شود.

معاینه فنی خودرو معمولاً شامل دو دسته اصلی است: آزمون‌های ایمنی و آزمون‌های آلایندگی. در برخی مراجعات، بعضی آیتم‌ها به صورت مجزا یا آزمون اضافی تشخیص داده می‌شوند.

در آزمون‌های عمومی (ایمنی) مواردی شامل سیستم ترمز (قدرت ترمز، توزیع نیروی ترمز)، سیستم فرمان و جلوبندی، وضعیت کمک‌فنرها، سیستم تعلیق، چرخ‌ها و لاستیک‌ها از لحاظ آج، فشار، عدم ترک‌خوردگی، سیستم نور و چراغ‌ها (چراغ جلو، عقب، راهنما، نور بالا، نور مه‌شکن و غیره)، وضعیت بدنه، شیشه‌ها، شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن، نشت روغن یا مایعات از موتور یا گیربکس، الزامات ایمنی مثل کمربند، قفل در‌ها بررسی می‌شوند.

در آزمون‌های آلایندگی اندازه‌گیری میزان گاز‌های خروجی از اگزوز و در خودرو‌های دوگانه‌سوز، تجهیزات گازسوز و نشت گاز، فشار و کیفیت تجهیزات گاز بررسی می‌شوند. اگر خودرو مردود شود، رفع نقص و آزمایش مجدد آن آیتم‌ها درخواست می‌شود.

 بسته به نوع خودرو و سن آن دوره معاینه فنی از یک بار در سال تا ۴ بار در سال متغیر است.

در صورت تردد خودرو بدون معاینه فنی معتبر در معابر عمومی، مالک آن مشمول جریمه و محدودیت‌های قانونی می‌شود. مبلغ جریمه روزانه برای هر روز دیرکرد حدود ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و در برخی موارد، جریمه ثابت نیز تا حدود ۱۰۰ هزار تومان برای نداشتن معاینه فنی معتبر در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، اگر خودرو دودزا باشد یا نقص فنی مؤثر در ایمنی و آلایندگی داشته باشد، ممکن است از سوی پلیس توقیف شود یا برگه اعزام به تعمیرگاه برای آن صادر گردد. در صورت تکرار تخلف و افزایش مجموع جرایم، احتمال توقیف کامل خودرو نیز وجود دارد.

اقتصادآنلاین