شناسهٔ خبر: 75245328 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۵ ‌تا از بهترین خودروهای برقی در ایران برای مسافرت

تسلا ۳ و لوسید ایر هم در مسیر تهران تا بندرعباس حداقل یکبار محتاج توقف اجباری به‌خاطر شارژ باتری می‌شوند

صاحب‌خبر -
تبلیغات

فرارو- خودرو برقی اصلا انگار برای کشوری مثل ایران طراحی نشده است. سوای مشکلات مربوط به کمبود ایستگاه شارژ، بُرد خودروهای برقی می‌تواند بیشتر از هر چیز دیگری روی اعصاب راننده ایرانی باشد.

به‌گزارش فرارو؛ تصور کنید حتی اگر تسلا 3 و لوسید ایر هم داشته باشید در مسیر تهران تا بندرعباس حداقل یکبار محتاج توقف اجباری و شارژ باتری خودرو می‌شوید. به‌همین خاطر در ایران، آواتار یک‌یک که در فاصله هزار و 200 کیلومتری تهران تا بندرعباس، فقط به یکبار توقف و شارژ مجدد احتیاج دارد، می‌تواند از حیث برد باتری بهترین گزینه درجاده‌های طولانی ایران باشد و امثال فولکس‌واگن ID Unyx، آئودی Q5، اسکای‌ول ET5 و هوندا 1eNS در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.‌

آواتار یک‌یک؛ 700 کیلومتر

آواتار 11

آواتار یک‌یک جزو قدرتمندترین خودروهای برقی در ایران است که از دو موتور استفاده می‌کند؛ یکی عقب، یکی جلو. موتور برقی جلو آواتار یک‌یک می‌تواند نیرویی معادل 261 اسب‌بخار قدرت و 280 نیو‌تن‌متر به چرخ‌ها منتقل کند. نیروی خروجی موتور برقی عقب نیز برابر 308 اسب‌بخار قدرت و 370 نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی باشد.

استفاده همزمان از دو موتور برقی منجر به شتاب 4.5 ثانیه خواهد شد. شارژ موتور آواتار یک‌یک در ایستگاه‌های مخصوص خودروهای برقی به یک ساعت نمی‌رسد اما بعد هر بار شارژ تونایی پیمایش مسافتی به اندازه 700 کیلومتر خواهد داشت.

قیمت آواتار یک‌یک‌ صفرکیلومتر در بازار آزاد بین 8.5 تا مرز 10 میلیارد تومان اعلام می‌شود اما شرکت وارد‌کننده از خریدار دست‌‌اول قریب چهار میلیارد و 200 میلیون دریافت می‌کند.    

فولکس‌واگن ID Unyx؛ 620 کیلومتر

آیدی یونیکس

فولکس‌واگن ID Unyx بعد از فولکس‌واگن ID4 دومین محصول غول آلمانی در ایران طی دوره جدید واردات خودرو به‌حساب می‌آید.

فولکس‌واگن ID Unyx توسط شرکت وارد‌کننده با قیمت چهار میلیارد و 465 میلیون به‌فروش می‌رسد اما مصرف‌کننده‌ای که از بازار آزاد اقدام به خرید می‌کند، بین پنج تا پنج میلیارد و 700 میلیون در خرج می‌افتد.

فولکس‌واگن ID Unyx از باتری 80.2 کیلووات ساعت بهره می‌برد که نزدیک 620 کیلومتر برد خواهد داشت. در کمتر از 50 دقیقه شارژ‌ می‌شود و تیپ چهار چرخ متحرک فولکس‌واگن ID Unyx توانایی انتقال 335 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور خروجی را دارد.

آئودی Q5  e‑Tron؛ 550 کیلومتر

کیو 5

آئودی Q5 یکی از اولین خودروهای برقی در ایران به‌حساب می‌آید که از دو سال قبل در بازار حضور دارد. مثل محصولات فولکس‌واگن در ایران، در خط مونتاژ چین تولید شده و نباید گول عبارت آئودی را بخوریم.

آئودی Q5 که بعد از Q4 پا به ایران گذاشت، دارای پک باتری 85 کیلووات ساعت است. می‌تواند نیرویی برابر 204 اسب‌بخار و 310 نیو‌تن‌متر آزاد کند و با هر بار شارژ بین 550 تا 560 متر پیمایش داشته باشد.

قیمت آئودی Q5 از سوی شرکت وارد‌کننده پنج میلیارد و 600 میلیون تومان تعیین شده اما در بازار آزاد بابت همین خودرو ارقامی بین شش میلیارد و 500 تا هفت میلیارد تومان پیشنهاد وجود دارد.

اسکای‌ول ET5؛ 520 کیلومتر

اسکای‌ول

اسکای‌ول ET5 بعد از هر بار شارژ مسافتی نزدیک 500 تا 520 کیلومتر طی می‌کند. باتری 72 کیلووات ساعت اسکای‌ول ET5 تقریبا 204 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد. ظرف 9.5 ثانیه سرعت اسکای‌ول ET5 از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت تغییر می‌کند و نهایت سرعت خودرو نیز تا 165 کیلومتر بر ساعت بالا می‌رود.

اسکای‌ول ET5 مثل خیلی از خودروهای وارداتی که از سال 1402 به این طرف سر از ایران درآورده، چینی است. در دسته ماشین‌های کراس‌اور قرار می‌گیرد و وزنی معادل هزار و 900 کیلو دارد.  

شرکت وارد‌کننده اسکای‌ول ET5، آخرین بار دی‌ماه 1403 اقدام به فروش کرد. قیمت اسکای‌ول ET5 توسط شرکت وارد‌کننده دو میلیارد و 455 میلیون تومان تعیین شد و همین خودرو در بازار آزاد نهایتا سه میلیارد تومان قیمت دارد.

هوندا 1eNS؛ 500 کیلومتر

هوندا

هوندا eNS1 از یک موتور برقی با ظرفیت 68.8 کیلووات استفاده می‌کند. 201 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور خروجی، نتیجه موتور هوندا eNS1 است و بعد از هر بار شارژ، می‌توانیم مسافتی به اندازه حداقل 500 کیلومتر انتظار داشته باشیم.

شتاب هوندا eNS1 7.7 ثانیه است و حداکثر سرعت خودرو تا 150 کیلومتر بر ساعت بالا می‌رود.

شارژ هوندا eNS1 به کمک برق خانگی ممکن است تا 10 ساعت ادامه داشته باشد اما به کمک شارژ سریع این مدت زمان نهایتا به 55 دقیقه تا یک ساعت تقلیل پیدا می‌کند.

قیمت هوندا eNS1 اخیرا توسط شرکت وارد‌کننده، چهار میلیارد و 130 میلیون تومان تعیین شد. در بازار آزاد اما از این خبرها نیست و به‌خاطر اینکه استقبال زیادی از  هوندا eNS1 نشده، یکسری از فروشنده‌ها با نرخی زیر قیمت شرکت‌ وارد‌کننده حاضر به فروش شده‌اند.

تبلیغات

برچسب‌ها: