اعلام خبر صدور گواهینامه ویژه موتوسواری برای نوجوانان ۱۶ساله به بالا از سوی پلیس راهور واکنشهای متفاوتی را طی چند روز گذشته در میان مردم داشته و این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۳۲ درصد حوادث رانندگی و بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به رفت و آمد موتورسیکلتسواران است.
به گزارش اطلاعات، به اعتقاد کارشناسان کاهش سن مجاز برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت میتواند خطر حوادث رانندگی و آسیبهای جانی را هم افزایش دهد، آن هم در شرایطی که امکان نظارت کامل بر رفتار ترافیکی موتورسواران وجود ندارد.
اکنون معابر کلانشهرهای ایران به ویژه تهران شاهد رفتارهای غیرقانونی اکثریت موتورسواران است، این متخلفان بزرگسال با زیر پاگذاشتن تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی، همعرض خودروها در معابر و بزرگراهها رفت و آمد میکنند، وارد تونلهای شهری میشوند و جالب این که بسیاری از آنها ضرورت استفاده از کلاه ایمنی را شبیه یک لطیفه میدانند تا وسیلهای برای حفظ جان!
در چنین شرایطی که پلیس امکان و ساز و کار لازم برای ملزم کردن موتورسواران به رعایت قوانین را در اختیارندارد، چگونه میتوان انتظار داشت که فردا نظارت صحیحی بر رفتار ترافیکی نوجوانان موتورسوار اعمال شود و این قشر آموزشها را تا ۱۸ سالگی فرابگیرند؟
دوشنبه هفته جاری حادثهای دردناک در محور اندیشمک- سد کرخه در استان خوزستان روی داد که بر اثر آن ۴ نوجوان ۱۲.۱۳ و ۱۴ساله که سوار بر ۲ دستگاه موتورسیکلت بودند، در سانحهای جان خود را از دست دادند.
این حادثه زنگ خطری است برای خانوادهها و بالطبع جامعه که باید موضوع آموزش فرهنگ ترافیک و ایمنی به طور جدی پیگیری شود و اعطای گواهینامه با چارچوبهای مشخص میتواند نوجوانان را از فعالیتهای پرخطر و استفادههای پنهانی از وسیله پرخطری مانند موتور سیکلت دور نگه دارد.
اعطای گواهینامه ۱۶ساله از ابتدای هفته فراجا
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صدور گواهینامه ویژه موتورسیکلتسواران نوجوان۱۶ساله بالا میگوید: قانون این برنامه ۲ سال قبل به تصویب رسیده است اما با توجه به این که پلیس تأکید داشت تا تمامی جنبههای ایمنی و زیرساختهای فنی از سوی تولیدکنندگان موتورسیکلت باید رعایت شود، اجرای آن به امسال رسید.
وی با اشاره به این که سازندگان موتور سیکلت موظف شدهاند موتور سیکلتی با قدرت و سرعت و همچنین با قدرت مانور محدود تولید کنند تا برای این قشر از نوجوانان کمترین خطر را داشته باشد، میافزاید: پلیس کماکان این مسأله را با حساسیت جدی دنبال میکند، تا خطرات احتمالی برای این رده سنی به حداقل برسد.
حسینی میگوید: بر اساس مصوبه هیات دولت، از ابتدای هفته فراجا امکان صدور گواهینامه برای رانندگان ۲نوع موتورسیکلت با حجم ۵۰سیسی و ۱۲۵سیسی برای رده سنی یاد شده فراهم شده است.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به این که اجرای طرح اعطای گواهینامه برای ۱۶ سالهها و بالاتر خواست بسیاری از آنان هم بوده و امسال با تکمیل مقدمات، این طرح به مرحله اجرا درآمده است، میگوید: از منظر پلیس، آموزش مهارتهای رانندگی ایمن از دوران نوجوانی میتواند به پرورش رانندگانی آگاه و مسئولیتپذیر در آینده بینجامد.
حسینی درباره این که بسیاری از خانوادهها نگران موتورسواری نوجوانان خود هستند، اظهار میدارد: پلیس راهور به دغدغه بسیاری خانوادهها در این زمینه آگاهی دارد و نباید بدبینانه به این موضوع نگاه شود از منظر دیگر نگاه پلیس بر این است که یک نوجوان با موتور سیکلت کاملا ایمن میتواند رانندگی درست و قانونمند را با این وسیله نقلیه یاد بگیرد و زمانی که به سن ۱۸ سالگی برسد و بتواند گواهینامه رانندگی موتورسیکلت را بدون قید و شرط بگیرید، نسبت به هدایت و مهارت کافی به سطح ایده آل دست یافته است.
وی تأکید میکند: ۲ سال فرصت مناسبی برای آموزش عملی، تخلیه هیجانات و تقویت فرهنگ ترافیکی در نسل نوجوان کشور خواهد بود و آنان در این مدت یاد میگیرند همواره از کلاه ایمنی استفاده کنند و این موضوع مانعی میشود تا نوجوانان بدون گواهینامه با هر موتوری مجاز نیستند رانندگی کنند و هم برای خود و هم دیگران، مشکل ساز شوند.
محدودیت رفت و آمد موتورسواران به تونلها و بزرگراهها
از سویی دیگر محدود کردن ترددموتورسواران در مسیرهای پرخطر مانند تونلها و بزرگراهها نشان دهنده تمرکز بر ایمنی و پیشگیری از حوادث جدی رانندگی و کمتجربگی راکبان نوجوان در شرایط سرعت بالا و مسیرهای پیچیده میتواند خطر حوادث مرگبار رانندگی را افزایش دهد
. کارشناسان معتقدند این محدویت در کنار آموزشهای رانندگی ایمن و رعایت قوانین رانندگی میتواند به تدریج به کاهش حوادث رانندگی کمک کند، در حالی که امکان استفاده امن از موتور سیکلتها در مسیرهای شهری هم برای موتورسواران فراهم خواهد شد.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور با بیان این که نوجوانان ۱۶ساله به بالا که گواهینامه ویژه رانندگی دارند، فقط مجاز به استفاده از موتورسیکلتهای سبک ۲ یا ۳ چرخه هستند، گفت: ورود به بزرگراهها، تونلهای شهری، مسیرهای بارانی و شرایط نامساعد جوی برای موتورسواران یاد شده ممنوع است.
سردار محمدباقر سلیمی معاون عملیات ترافیک پلیس راهور هم درباره جزییات صدور گواهینامه ویژه رانندگی موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ساله از تغییرات مهم در مقررات صدور گواهینامه ویژه رانندگی موتورسیکلت خبر میدهد و میگوید: بر اساس مصوبه هیأت وزیران صدور گواهینامههای رانندگی موتورسیکلت در ۴ دسته تعریف شده است و سن مجاز دریافت مجوز برای موتورسیکلتهای سبک، با حجم کمتر از ۵۰سیسی یا توان برقی زیر ۴کیلووات و حداکثر سرعت ۴۵کیلومتر، از ۱۸سال به ۱۶سال کاهش یافته است.
وی با بیان این که حدود ۱۴میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد، میافزاید: آموزشهای نظری و عملی ویژه گروه سنی نوجوان طراحی و بومیسازی شده است و متقاضیان باید مراحل آزمون آییننامه، تست سلامت جسم و روان و دورههای عملی را پشت سر بگذارند.
سلیمی با بیان این که برخورداری از مزایای بیمهای هم مانند امتیازات دریافت این گواهینامه است، با تأکید بر نقش خانوادهها در فرهنگسازی استفاده ایمن از موتورسیکلت ادامه میدهد: ساختار این وسیله نقلیه کمترین حفاظت را دارد و رعایت مقررات و استفاده از کلاه ایمنی تا ۷۵درصد از خطرات رانندگی با موتورسیکلت را کاهش میدهد.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور هشدار میدهد: حدود ۳۲درصد جانباختگان حوادث رانندگی در کشور موتورسیکلتسواران هستند و در برخی شهرها این آمار به ۶۰درصد هم میرسد.
اواخر هفته گذشته سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی فراجا از آغاز ثبتنام و صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ساله پسر، با موتورهای ۵۰سی سی و ۱۲۵سی سی خبر داده بود.