فرارو-در دنیایی که خودروهای برقی هر روز گرانتر و پیچیدهتر میشوند، داچیا اسپرینگ هنوز به عنوان نماد سادگی و مقرونبهصرفه بودن در بازار اروپا شناخته میشود. این مدل اقتصادی با ارتقاء چشمگیر قدرت موتور، استفاده از باتری LFP و بهبود سیستم تعلیق و پایداری، حالا بیش از گذشته آماده رقابت در بازار شلوغ خودروهای برقی شهری است.
به گزارش فرارو به نقل از motor1، داچیا اسپرینگ در سال ۲۰۲۴ فیسلیفت بزرگی را پشت سر گذاشته بود. اکنون دو سال بعد نسخهی ۲۰۲۶ این خودروی برقی با تغییرات چشمگیرتری معرفی شده است. مدل پایه که پیشتر ۴۵ اسببخار قدرت داشت، اکنون به موتور ۷۰ اسببخاری مجهز شده و نسخه قوی تر نیز از ۶۵ به ۱۰۰ اسببخار ارتقا یافته است.
این افزایش قدرت بر عملکرد خودرو نیز تاثیر محسوسی گذاشته است؛ بهطوریکه شتاب میان سرعتهای ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در مدل پایه از ۲۶.۲ ثانیه به ۱۰.۳ ثانیه کاهش یافته و در نسخهی قویتر به ۶.۹ ثانیه رسیده است. به گفتهی داچیا، این تغییرات موجب شده تا اسپرینگ در مسیرهای بینشهری نیز عملکردی مطمئنتر و روانتر از گذشته ارائه دهد.
انرژی این خودرو توسط یک باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) با ظرفیت ۲۴.۳ کیلوواتساعت تامین می شود؛ این خودرو نخستین خودروی برقی گروه رنو است که از این نوع باتری بهره میبرد. این باتری اکنون از شارژ سریع DC با توان حداکثر ۴۰ کیلووات پشتیبانی میکند (در مقایسه با ۳۰ کیلووات در مدل قبلی) و میتواند در مدت تنها ۲۹ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.
داچیا برای نخستینبار اسپرینگ را به میله ضد واژگونی مجهز کرده تا پایداری آن در پیچها بهطور محسوسی افزایش یابد. همچنین سیستم تعلیق، کمکفنرها و ترمزها نیز مجدد طراحی شده اند. به گفتهی داچیا، ضریب درگ خودرو از ۰.۷۴۵ به ۰.۶۶۰ کاهش یافته است که به بهبود آیرودینامیک و کاهش مصرف انرژی منجر میشود.
با وجود همهی این بهبودها، داچیا اسپرینگ همچنان در چین تولید میشود. با این حال، داچیا اعلام کرده که در آینده این مدل جای خود را به خودرویی کاملاً جدید و مبتنی بر نسل بعدی رنو توئینگو خواهد داد؛ خودرویی در کلاس A که انتظار میرود با قیمت حدود ۱۸ هزار یورو و طراحی جعبهای شکل، از سال ۲۰۲۶ وارد بازار اروپا شود.