شناسهٔ خبر: 75193412 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیپلماسی پتروشیمی راهکاری برای تنوع‌بخشی به بازارهای هدف

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: دیپلماسی پتروشیمی نه تنها به عنوان راهکاری برای تنوع‌بخشی به بازارهای هدف و توسعه سبد مشتریان، بلکه به عنوان مسیری برای عبور از چالش‌های ناشی از تحریم و ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران مطرح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حسین علیمراد» مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: توسعه سبد مشتریان نیاز به همکاری مستقیم، نزدیک و هم‌افزایی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تولیدی صادرکننده با دستگاه دیپلماسی کشور دارد و تلاش شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر متنوع‌سازی سبد مشتری‌ها و بازارهای خارجی است.

وی با بیان این که یکی از راهکارها، استفاده از دیپلماسی پتروشیمی به معنای به‌کارگیری روابط دیپلماتیک برای گشودن بازارهای جدید و نوظهور و تثبیت حضور در بازارهای فعلی به منظور رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی است گفت: باید با استفاده از سازوکارهای بانکی، توان لجستیکی و کشتیرانی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین ایجاد تعرفه‌های ترجیحی، هزینه صادرات را به کشورهای هدف کاهش داده و افزایش رقابت‌پذیری قیمتی در بازارهای بین‌المللی جدید ایجاد کرد.

علیمراد تصریح کرد: ظرفیت مطلوبی در صنعت پتروشیمی برای حضور قدرتمند در عرصه رقابت بین‌المللی و منطقه‌ای در صورت بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی همچنان وجود دارد و برای به نتیجه رسیدن این توانمندی چند اولویت کلیدی باید دنبال شود. اولویت نخست تکمیل زنجیره‌ ارزش و توسعه صنایع پایین‌دست و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست. دوم، شراکت راهبردی با کشورهای همسو برای بی اثر ساختن تحریم‌ها و توسعه سبد مشتریان و بازارهای جدید است. سوم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و بهبود بهره‌وری به ویژه بهره‌وری انرژی است. اولویت چهارم سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ها و بهینه‌سازی عملیات تولید و آخر نیز توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک برای کاهش هزینه صادرات و افزایش رقابت‌پذیری قیمتی در منطقه و بازارهای بین‌المللی است.

انتهای پیام/؛