شناسهٔ خبر: 75191845 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح تدریس زبان‌ مادری در مدارس کشور چرا ناکام ماند؟

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس از نقش مستقیم معاون پارلمانی معزول رئیس‌ جمهور در ناکامی طرح تدریس زبان‌های مادری در مدارس کشور پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، رد طرح «تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور» در اسفند 1403 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، موجی از واکنش و اعتراض را در میان نمایندگان آذربایجان‌شرقی برانگیخت. این طرح که به‌استناد اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور آموزش ادبیات زبان‌های قومی در کنار زبان فارسی پیشنهاد شده بود، با مخالفت نماینده دولت و همراهی اکثریت نمایندگان مواجه شد و به تصویب نرسید.

در پی این اقدام، جمعی از نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ضمن ابراز تأسف از رفتار دولت و مجلس، آن را «بی‌اعتنایی آشکار به وعده‌های انتخاباتی، اصول قانون اساسی و هویت فرهنگی ملت ایران» دانسته بودند.

نمایندگان استان با تأکید بر اینکه زبان مادری یکی از ارکان هویت اجتماعی و فرهنگی هر ملت است، هشدار دادند که نادیده گرفتن حقوق زبانی اقوام ایرانی، نه‌تنها مغایر با روح قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، بلکه به تقویت جریان‌های تفرقه‌افکن و رسانه‌های معاند منجر خواهد شد. آنان با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور فعلی در سال‌های گذشته خود منتقد محدودیت در آموزش زبان‌های محلی بوده است، از دولت پرسیدند چگونه امروز در جایگاه قوه مجریه، در مسیر اجرای اصل 15 ایستاده و آن را به حاشیه می‌برد.

واکنش نمایندگان آذربایجان‌شرقی به رد این طرح، نشان‌دهنده حساسیت افکار عمومی در استان نسبت به مسئله زبان مادری است؛ موضوعی که از نگاه بسیاری، نه صرفاً مطالبه‌ای قومی، بلکه گامی در جهت عدالت فرهنگی، تقویت همبستگی ملی و تحقق واقعی آرمان‌های انقلاب اسلامی در پاسداشت تنوع و وحدت ایران بزرگ به شمار می‌رود.

افشاگری متفکرآزاد از نقش دبیری در رد طرح تدریس ادبیات زبان‌های مادری

متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگویی رسانه‌ای، نقش دبیری، معاون پارلمانی معزول رئیس‌جمهور در تصویب نشدن طرح تدریس زبان‌های مادری را افشا کرد.

به گزارش تسنیم، همزمان با آغاز سال تحصیلی و گرم شدن تنور مطالبه در زمینه اجرای اصل 15 قانون اساسی، روح‌الله متفکر آزاد، نماینده تبریز و از مدافعان طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی در مدارس، طی گفت‌وگو با یک رسانه محلی، به تشریح چرایی رأی نیاوردن کلیات طرح مذکور در صحن علنی مجلس علیرغم مسیر پنج‌ساله پیگیری توسط وی و همکارنش پرداخت و مخالفت نماینده دولت و قصور شهرام دبیری، معاون پارلمانی معزول رئیس جمهور را عامل اصلی نرسیدن آرای موافق به حد نصاب لازم دانست.

وی با انتقاد از موضع‌گیری‌های عجیب دبیری و همکارانش، تصریح کرد: تابوی موجود در زمینه اجرای این اصل مغفول قانون اساسی را شکستیم و امیدواریم این مهم در آینده محقق شود.

انتهای پیام/