شناسهٔ خبر: 75188299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

برج آفتاب بندر تاریخی هندیجان، نیازی برای افزایش امنیت و رونق گردشگری دریایی

با توجه به کمبود فضا در انتهای اسکله و همچنین نبود فانوس دریایی که مورد استفاده صیادان در شب باشد و همچنین نبود نور کافی در آن حدود که محل تجمع عمده گردشگران است، همگی این اسکله را ملزم به افزایش ایمنی و توسعه امکانات رفاهی نموده است که یکی از اصلی‌ترین این نیازها تامین نور کافی برای همه گروه‌هاست. پیشنهاد می‌شود یک برج نوری شهری که امروزه در سطح شهرها بسیار کاربرد دارد تهیه و بر راس آن برج نوری یک گنبد فلزی طلایی رنگ مطابق تصویر قرار داده شود و در قسمت انتهایی اسکله نصب شود.

صاحب‌خبر -

فرشید گشتی، فعال میراث‌فرهنگی و گردشگری و محیط زیست شهرستان بندر هندیجان در یادداشتی برای میراث آریا نوشت: شهرستان بندر «هندیجان» به دلیل همجواری با خلیج‌فارس و همچنین قرارگیری در شمال این پهنه آبی، با دارا بودنت سابقه کهن، دوره‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

بندر هندیجان نقش مهمی در گذر زمان ایجاد نموده و در واقع می‌توان گفت یکی از بنادر باستانی معروف و پر اهمیت ایران در دوره ایلامی، اشکانی، ساسانی و اسلامی بر اساس آثار بدست آمده است.

این بندرگاه پر سابقه که عظمت تاریخ گذشته آن امروزه در زیر خروارها خاک و ماسه و صدف مدفون گشته روزگاری لنگرگاه پر رفت و آمد کشتی‌هایی بوده است که جهانگردانی همچون «ناصر خسرو قبادیانی» از آن عبور نموده است. به گفته مورخان و سفرنامه‌نویسانی همچون دکتر «احمد اقتداری»، صاحب کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب، «حمدالله مستوفی» و دیگر منابع تاریخی، این بندر با نام تاریخی مهروبان، از بنادر مشهور ایران در روزگار قبل و بعد از اسلام بوده است که علاوه بر تجارت دریایی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند، چین و دیگر کشورها، محل حمل مسافرانی بوده است که از فارس و خوزستان به مقصد عراق امروزی در این بندر سوار بر کشتی شده و به بصره عزیمت می‌نمودند. طبق گفته «امیر تیمور گورکانی» صاحب کتاب بحر الانساب یکی از اشخاصی که از راه دریا و سوار بر کشتی چوبی در این بندر پیاده شده «میر حسن هندیجان» است که امروزه در هندیجان به امامزاده بدرالدین شهرت دارد.

این پهنه جغرافیایی در گذشته به دلیل‌ قرارگیری بر سر شاهراه اصفهان به مهروبان و تردد شناورها و تاجران و بازرگانان و مسافران بسیار، دارای موقعیت اقتصادی و نظامی قابل اهمیتی برای شاهان و سلاطین گذشته ایران بوده است که از عوارض گمرکی این بندر استفاده چشمگیری داشته و به همین خاطر جهت تامین امنیت راه های جنوب در این منطقه آثاری همچون فانوس دریایی، قلعه‌های تاریخی، کاروانسرا و غیره احداث نموده بودند که صاحب کتاب المسالک و الممالک و همچنین ناصر خسرو قبادیانی از جمله کسانی هستند که از سازه‌های این محدوده نام برده‌اند.

 بندر هندیجان امروزه پس از گذر از هزاران سال فراز و نشیب در همسایگی شهرهای با سابقه دیلم (سینیز) و بهبهان (ارگان) که هر کدام خود دارای سرگذشتی چند هزار ساله هم زمان با بندر مهروبان بوده‌اند، میراث خوار چند هزار سال سابقه تمدنی مردمان گذشته خود است که همچون قدیم از بنادر مهم جنوب ایران محسوب شده و علاوه بر نقش تجارت دریایی و صیادی و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای در حوزه نفت و گاز بهره‌مند است.

بنادر سجافی و بحرکان که پایه‌های اقتصاد دریا محور در جنوب شهر هندیجان هستند محل لنگرگاه شناورهای بزرگ و کوچک صیادی و تجاری است که در طول شبانه‌روز علاوه بر جایگاه تردد ماهیگیران و تاجران، محلی برای امور گمرکی و بارانداز و حمل کالاهای صادراتی و وارداتی و همچنین محل تردد حجم کثیر گردشگران و مسافران مشتاق در این حوزه است‌.

اسکله بندر بحرکان که از اسکله‌های طویل و معروف ایران در حوزه گردشگری است، محل لنگرگاه و موج‌شکن قایق‌های صیادی محسوب می‌شود که، در نزدیکی سکوهای نفتی هندیجان و بهرگانسر قرار دارد که سالانه آمار بالایی از صید ماهی و میگو خوزستان بر روی این اسکله پیاده و به بازار عرضه می‌شود و محل تردد گردشگران بسیاری در روزهای تعطیل سال است که برای ماهیگیری و گشت دریایی و گشت و گذار خانوادگی به این نقطه سفر می‌نمایند.

این اسکله گردشگری و صیادی با توجه به پیشروی که در پهنه آبی خلیج‌فارس دارد و همچنین تعداد بالایی از صیادان که در حاشیه این اسکله لنگر می‌اندازند و گردشگران بسیاری که بر روی آن تردد می‌کنند در قسمت انتهایی اسکله نیازمند افزایش ایمنی است که یکی از مهمترین این موارد تامین نور کافی در خور محیط انتهایی آن است.

با توجه به کمبود فضا در انتهای اسکله و همچنین نبود فانوس دریایی که مورد استفاده صیادان در شب باشد و همچنین نبود نور کافی در آن حدود که محل تجمع عمده گردشگران است، همگی این اسکله را ملزم به افزایش ایمنی و توسعه امکانات رفاهی نموده است که یکی از اصلی‌ترین این نیازها تامین نور کافی برای همه گروه‌هاست. پیشنهاد می‌شود یک برج نوری شهری که امروزه در سطح شهرها بسیار کاربرد دارد تهیه و بر راس آن برج نوری یک گنبد فلزی طلایی رنگ مطابق تصویر قرار داده شود و در قسمت انتهایی اسکله نصب شود.

 این اثر با ارتفاع بلند و چهره مناسبی که دارد تلفیقی از برج نوری برای تامین روشنایی محیط انتهای اسکله و همچنین چراغی روشن و پر نور برای هدایت و راهنمایی صیادانِ در دریا به‌سمت اسکله است که به عنوان یک فانوس دریایی بلند و درخشان بر روی آب‌های خلیج‌فارس قد علم می‌کند و همانند خورشید تابان در شب علاوه بر چراغ راهنمای صیادان، محلی امن برای حفاظت از قایق‌ها و تردد گردشگران خواهد بود.

این برج مرتفع نوری به عنوان ایده‌ای تلفیقی از فانوس دریایی و برج روشنایی با نام برج آفتاب است که سه نیاز اساسی تامین نور مطابق نیاز گردشگران، فانوس دریایی برای صیادان و افزایش ایمنی جهت حفاظت از شناورها در طول شب را بر عهده دارد.

تاکید می‌شود که مسئولین هندیجان، این طرح کم هزینه و آسان و پر کاربرد را در طول سال جاری به مرحله اجرایی رسانیده و پروژه پیشنهادی برج آفتاب را به بهره برداری برسانند.

انتهای پیام/