به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر به عنوان طولانیترین مسیر آزادراهی کشور برای اتصال مرکز به جنوب کشور طراحی و اجرا شده است که ۲۱۲ کیلومتر آن حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در مهرماه سال ۱۴۰۲ با تایید پلیس راه کشور به بهرهبرداری رسید. اکنون بخش دیگری از این آزادراه در قطعه هفت به طول ۵/۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیک قرار میگیرد.
قطعه هفتم این آزادراه شامل دو باند رفت و برگشت با شش خط عبوری است و برای اجرای آن ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۲۲۵۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
فرزانه صادق، وزیرراه و شهرسازی در مراسم برخط افتتاح این پروژه گفت: هماهنگی بین دولت و پیمانکاران موجب شده که در گام سوم افتتاح طرحهای عمرانی دولت چهاردهم، بیش از ۵۷ هزار واحد مسکن حمایتی، پروژههای حملونقلی، طرحهای بازآفرینی شهری، پروژههای تکمیل خدمات در شهرهای جدید و طرحهای مرتبط با حوزه هواشناسی امکان بهرهبرداری را پیدا کند. یکی از این پروژهها نیز قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان است.
کارشناسان امیدوارند این پروژه بهعنوان بخشی کلیدی از کریدور شمال - جنوب، در تقویت سهم ایران از ترانزیت منطقهای نقش داشته باشد. محمد حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراهها، با تشریح مسیر این کریدور اعلام کرد: این محور از بندر انزلی آغاز میشود و پس از عبور از رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندربوشهر میرسد. آزادراه شیراز - اصفهان میانبری مستقیم میان دو مرکز استان ایجاد میکند که ضمن تسهیل ترانزیت، موجب کاهش طول مسیر، زمان سفر و هزینههای حملونقل خواهد شد.
به گفته وی، بهرهبرداری از این آزادراه، فاصله میان شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر و زمان سفر را حدود دو ساعت کاهش میدهد.//