موج تازهای از گرانی، بازار آبمیوههای خارجی و وارداتی را در ایران دربر گرفته است؛ بهگونهای که قیمت آنها نسبت به سال گذشته با جهشی ۸۰ درصدی روبهرو شده است. در همین حال، افزایش ۳۰۰ درصدی بهای میوه در بازار تهران، تقاضای مصرف را به شدت کاهش داده است، تا جایی که گرانی میوههای وارداتی دیگر چندان به چشم نمیآید.
به گزارش اقتصاد 24، با این حال، رشد قیمت آبمیوههای وارداتی بیش از هر زمان دیگری برجسته شده است. در کنار این وضعیت، آبمیوههای طبیعی نیز از موج گرانی در امان نماندهاند و هر لیوان آبمیوه «لاکچری» با تورمی بیش از ۱۰۰ درصدی عرضه میشود.
امسال آبمیوههای لاکچری شاید مشتریان چندانی در بازار نداشته باشند، اما گرانی آنها بهطور مستقیم بر قیمت سایر آبمیوهها نیز اثر گذاشته است. امروز بهای هر لیوان آب آناناس، آلوئهورا، رامبوتان، سیب ستاره، جکفروت، پشنفروت یا لیچی، معادل حقوق یک هفته یک کارگر تمام میشود. این در حالی است که در سال ۱۴۰۴، حداقل حقوق کارگران ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۹۶۸ تومان و دستمزد روزانه ۳۴۶ هزار و ۳۶۵ تومان تعیین شده است.
اکنون خرید تنها یک لیوان از این آبمیوههای خاص بین یک میلیون تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ یعنی تقریباً برابر با درآمد یک هفته یک کارگر. شاید این پرسش مطرح شود که همه از این آبمیوهها استفاده نمیکنند، اما واقعیت آن است که گرانی یک بخش، بهصورت دومینویی سایر بخشهای بازار را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.