عصر ایران - آیا میدانستید برخی خودروهایی که به نظر میرسد از دو دنیای کاملاً متفاوت آمدهاند، گاهی از یک موتور مشترک استفاده میکنند؛ با این وجود، تجربه رانندگی با آنها کاملاً متغیر است؟ این موضوع نشان میدهد که یک پلتفرم پیشرانه چگونه میتواند هم نیروی یک سدان خانوادگی و هم یک ابرخودروی رکوردشکن را تأمین کند.
در ادامه، مثالهایی از موتورهای مشترک میان خودروهای مشهور جهانی آورده شده است:
مرسدس بنز S600 (سال ۱۹۹۳) و پاگانی زوندا C12 (سال ۱۹۹۹):
هر دو از موتور V12 شش لیتری M120 مرسدس بنز بهره بردند. در حالی که قدرت S600 حدود ۳۹۴ اسب بخار بود، زوندا با تیونینگ آن را به ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسب بخار رساند.
لانچیا تما ۸.۳۲ (سال ۱۹۸۷) و فراری ۳۰۸ GTB QV (سال ۱۹۸۲):
هر دو از موتور V8 ۲.۹ لیتری فراری استفاده کردند. سدان تما قدرتی در حدود ۲۱۵ اسب بخار داشت، در حالی که فراری ۳۰۸ GTB QV به حدود ۲۴۰ اسب بخار نزدیک بود.
مینی کوپر (سال ۲۰۱۷) و بامو i8 (سال ۲۰۱۴):
هر دو از موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو بامو استفاده میکنند. نسخه مینی حدود ۱۳۶ اسب بخار قدرت داشت، در حالی که در بامو i8، این موتور ۲۳۱ اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی برای ایجاد قدرت ترکیبی بیشتر تولید میکرد.
رنو اسپاس (سال ۲۰۰۲) و نیسان ۳۵۰Z (سال ۲۰۰۲):
هر دو از موتور VQ V6 ۳.۵ لیتری نیسان استفاده کردند. این موتور در رنو اسپاس ۲۴۱ اسب بخار و در نیسان ۳۵۰Z بین ۲۸۷ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
فورد کراون ویکتوریا (سال ۲۰۰۱) و کونیگزگ CC8S (سال ۲۰۰۲):
هر دو از موتور V8 ماژولار فورد استفاده میکردند. موتور ۴.۶ لیتری کراون ویکتوریا حدود ۲۳۵ اسب بخار تولید میکرد، در حالی که نسخه ۴.۷ لیتری سوپرشارژ کونیگزگ به ۶۵۵ اسب بخار میرسید.
فیات مولتیپلا (سال ۲۰۰۲) و آلفارومئو ۱۵۹ (سال ۲۰۰۵):
هر دو از موتور دیزل ۱.۹ لیتری JTD فیات استفاده میکردند. قدرت مولتیپلا ۱۱۵ اسب بخار بود، در حالی که ۱۵۹ موفق شد ۱۲۰ اسب بخار از آن استخراج کند.
ولوو XC90 V8 (سال ۲۰۰۴) و نوبل M600 (سال ۲۰۱۰):
هر دو از موتور V8 ۴.۴ لیتری یاماها بهره میبردند. ولوو XC90 قدرتی در حدود ۳۱۵ اسب بخار داشت، اما در نسخه توئینتوربو نوبل M600، این موتور به قدرت ۶۵۰ اسب بخار میرسید.
تویوتا کمری (سال ۲۰۰۷) و لوتوس اوورا GT430 (سال ۲۰۱۷):
هر دو از موتور V6 ۳.۵ لیتری تویوتا استفاده میکنند. کمری ۲۷۰ اسب بخار تولید میکرد، در حالی که لوتوس با نصب سوپرشارژر، قدرت آن را به ۴۳۰ اسب بخار رساند.
بامو ۷۵۰i (سال ۱۹۸۷) و مکلارن F1 (سال ۱۹۹۳):
هر دو ریشههای موتور V12 بامو را به اشتراک میگذارند. در حالی که ۷۵۰i قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار داشت، نسخه ۶.۱ لیتری تکامل یافته آن در مکلارن ۶۱۸ اسب بخار تولید میکرد.