شناسهٔ خبر: 75064452 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بررسی ریشه‌های شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل و جریان صهیونیسم/ جبهه مقاومت امروز وارد قلب اروپا شده است

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه ادیان مؤسسه امام خمینی(ره) به واکاوی علل پیدایش رژیم جعلی اسرائیل و جریان صهیونیسم پرداخت و به شبهات مطرح‌شده پیرامون حقانیت این رژیم پاسخ گفت.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مرتضی صانعی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به بررسی روند شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل و تفکرات صهیونیسم پرداخت و اظهار کرد: آنچه این روزها در سرزمین وحی فلسطین رخ می‌دهد، دل‌های آزادگان جهان را به درد آورده و موجی از اندوه و تأسف را برپا کرده است؛ اتفاقاتی که محصول تحمیل یک رژیم جعلی است؛ رژیمی که با تکیه بر حمایت قدرت‌های بزرگ، بر سرزمینی تاریخی حاکم شده و ارزش‌های معنوی و انسانی آن را به نابودی کشانده است.

وی افزود: مردم مظلوم این سرزمین، از کودکان تا سالمندان، درگیر خونریزی و اسارت شده‌اند و آنچه امروز شاهد آنیم، مصداق بارز نسل‌کشی‌ای است که وجدان بشریت را به چالش کشیده است.

عضو هیئت علمی گروه ادیان موسسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از شبهات، ادعای بازگشت یهودیان به سرزمین اجدادی‌شان است، مبتنی بر وعده ارض موعود که در منابع دینی آنان، همچون تورات، آمده است و بر این اساس، آنان حق دارند در این سرزمین حکومت تشکیل دهند.

حجت‌الاسلام صانعی ادامه داد: واقعیت آن است که در منابع یهودی مانند تورات و تلمود، بحث ارض موعود مطرح است و در کتاب تثنیه (باب ۱۵ بندهای ۷ و ۱۷ و باب ۱۷ بند ۱۹) به محدوده‌ای از نیل تا فرات اشاره شده که به حضرت ابراهیم و فرزندش اسحاق وعده داده شده است. اما این وعده‌ها ناظر به قوم بنی‌اسرائیل است و نه الزاماً به جمعیت کنونی یهودیان.

وی تأکید کرد: برای درک صحیح موضوع، باید سه اصطلاح مهم را تمیز دهیم: بنی‌اسرائیل، یهود و صهیونیسم و قوم بنی‌اسرائیل فرزندان حضرت یعقوب (که لقب اسرائیل داشت) هستند که ۱۳ فرزند شامل ۱۲ پسر و یک دختر داشتند. این قوم به رهبری حضرت موسی مأمور شدند تا از بند فرعون رهایی یابند و به ارض موعود در کنعان راهنمایی شوند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اصطلاح یهود و یهودیت نیز معنایی متفاوت دارد و صهیونیسم نیز جریان سیاسی‌ای است که قرن‌ها پس از این وقایع شکل گرفته است. تفکیک دقیق این سه مفهوم می‌تواند بسیاری از ابهامات و شبهات را رفع کند.

وی ادامه داد: قوم یهود به حضرت ابراهیم بازمی‌گردد که حدود ۴ هزار سال پیش زندگی می‌کرد و پس از آن حضرت موسی در حدود ۳۵۰۰ سال پیش هدایت این قوم را بر عهده داشت. پس از حضرت موسی، دوره داوران بنی‌اسرائیل آغاز شد که نزدیک به ۲۰۰ سال ادامه داشت و آنان امور قضایی و اجتماعی قوم را اداره می‌کردند.

حجت الاسلام صانعی افزود: در نهایت، این قوم از خدا درخواست کردند که پادشاهی برای آنان بفرستد تا وحدت و امنیت برقرار شود. این مرحله منجر به تشکیل پادشاهی بنی‌اسرائیل با پادشاهانی چون شائول (طالوت در قرآن)، داوود و سلیمان شد.

وی خاطرنشان کرد: اما به مرور زمان، به دلیل نافرمانی و فاصله گرفتن از آموزه‌های الهی، قوم بنی‌اسرائیل با تهدید نابودی مواجه شد. اولین ضربه تاریخی مهم، حمله آشوریان در سال ۷۲۲ قبل از میلاد بود که بخش بزرگی از آنان را به قتل رساند و بسیاری را به اسارت برد.

نگاهی تاریخی به ریشه‌های رژیم جعلی اسرائیل؛ از تبعید به بابل تا ظهور صهیونیسم

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، با اشاره به تحولات تاریخی قوم یهود گفت: در سال ۵۶۷ پیش از میلاد، جنگی دیگر بر این قوم تحمیل شد؛ جنگی ناشی از نافرمانی آنان نسبت به انبیای خود و تهدیدهایی که پیامبران داده بودند مبنی بر اینکه در صورت انحراف از مسیر الهی، مورد حمله قرار خواهند گرفت که در این زمان، بخت‌النصر یا نبوکد ‌نصر به منطقه حمله کرد و واقعه «جلای بابل» رخ داد.

وی افزود: در این حمله، قسمت شمالی فلسطین که ده قبیله بنی‌اسرائیل در آن زندگی می‌کردند، نابود شدند و بخش جنوبی شامل دو قبیله بنیامین و یهودا به بابل تبعید شدند. این تبعید حدود ۶۰ تا ۷۰ سال ادامه یافت و طی این مدت نسل‌ها تغییر کرد تا اینکه کوروش بزرگ اجازه بازگشت به سرزمین مادری را صادر کرد.

حجت‌الاسلام صانعی تصریح کرد: ظهور پادشاهان بنی‌اسرائیل که اولین آنها طالوت بود و لقب «ماشیح» به وی داده می‌شد، نقطه مهمی در تاریخ آنان بود. حضرت داوود نیز به عنوان مهم‌ترین ماشیح شناخته می‌شود. نکته جالب اینکه کوروش در منابع یهودی به عنوان یکی از ماشیح‌ها معرفی شده است، که نشان می‌دهد ماشیح لزوماً از قوم بنی‌اسرائیل نیست.

وی ادامه داد: پس از تخریب اورشلیم و تبعید، جریان بنی‌اسرائیل عملاً پایان یافت و کسانی که به اورشلیم بازگشتند، به عنوان قوم یهود شناخته شدند. از این پس تعبیر «بنی‌اسرائیل» جای خود را به «یهود» و «یهودیت» داد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: منطقه پس از مدتی تحت سلطه یونانی‌ها و سپس رومی‌ها قرار گرفت و در سال ۷۰ میلادی، حمله رومیان به اورشلیم، باعث نابودی بیشتر قوم یهود شد. پس از آن، تا زمان ظهور اسلام، مسیحیان بر منطقه حکومت کردند و سپس مسلمانان در زمان خلیفه دوم با توافق حاکمان مسیحی بر منطقه مسلط شدند.

وعده‌های ارض موعود در منابع دینی یهودیان، هیچ ارتباطی به حاکمان کنونی رژیم اسرائیل ندارد

وی تأکید کرد: وعده‌های ارض موعود در منابع دینی یهودیان خطاب به بنی‌اسرائیل بوده و هیچ ارتباطی به حاکمان کنونی رژیم اسرائیل ندارد. کسانی که امروز در این سرزمین حضور دارند، نمایندگان جریان صهیونیسم هستند؛ جریانی که از دید بسیاری از یهودیان سنتی نیز مردود است.

حجت‌الاسلام صانعی افزود: صهیونیسم جریانی نوظهور است که به منابع دینی یهودیت پشت پا زده و بدون توجه به آموزه‌های تاریخی و دینی، تشکیل حکومت داده است و رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۴۸ شکل گرفت، از نظر یهودیان سنتی جعلی است؛ چرا که طبق آموزه‌های آنان، تا ظهور ماشیح حقیقی و بازگشت واقعی به ارض موعود، حق تشکیل دولت وجود ندارد.

وی در پایان گفت: جریان سنتی قوم یهود دیگر از اصطلاح بنی‌اسرائیل استفاده نمی‌کند و حتی قوم یهود را بازماندگان پس از تبعید بابل می‌داند. با این حال، رژیم سفاک و کودک‌کش صهیونیستی به رغم این آموزه‌ها و دلایل مختلف دیگر، اقدام به تشکیل دولت کرده است.

صهیونیسم سیاسی نه ریشه در دین دارد، نه در قوم یهود/ اسرائیل از دل انحراف تاریخی زاده شد

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، اظهار کرد: اسرائیل در حقیقت، نقطه مقابل همه منابع دینی یهود، اعم از تورات، تلمود، سنت شفاهی، علما، فقها، فلاسفه و عرفای آنان است. هیچ‌یک از این منابع، تأییدکننده ماهیت، رفتار و موجودیت رژیم فعلی نیستند. تفکر صهیونیستی، برخلاف آنچه ادعا می‌شود، ریشه در آموزه‌های دینی ندارد و اگر هم اصطلاحی با عنوان صهیونیسم دینی در منابع یهودی یافت می‌شود، مربوط به دوران آخرالزمان و ظهور «ماشیح» از نسل حضرت داوود است؛ چیزی شبیه به آنچه ما در فرهنگ شیعی به عنوان ظهور امام زمان(عج) باور داریم.

وی ادامه داد: اما آنچه امروز به‌نام صهیونیسم شناخته می‌شود، در واقع یک «صهیونیسم سیاسی» است که تحت تأثیر مسیحیت صهیونیست، و با حمایت آشکار ایالات متحده آمریکا و انگلستان، پدید آمده است و نکته قابل تأمل اینجاست که آغازگر این جریان، فردی روزنامه‌نگار و نه حتی یک شخصیت دینی یا فکری، به نام تئودور هرتسل بود؛ فردی عادی که با نادیده گرفتن تمام سنت‌های دینی، پرچم تشکیل دولت یهودی را برافراشت.

حجت الاسلام صانعی افزود: هرتسل و همفکرانش معتقد بودند که قوم یهود نباید بیش از این در انتظار تحقق وعده‌های کتاب مقدس بنشیند. از نگاه آنان، باید ملت یهودی متحد شود، سرزمینی برایشان تأسیس گردد و از وضعیت پراکندگی در گتوها و اردوگاه‌های اروپا و آمریکا خارج شوند. این تفکر، بدون پشتوانه دینی، اما با شعارهای قوم‌گرایانه و انگیزه‌های سیاسی و نژادی، سرآغاز حرکت‌های سازمان‌یافته برای اشغال سرزمین فلسطین شد.

بخش عمده کسانی که اکنون در سرزمین اشغالی حضور دارند، از اروپا و آمریکا آمده‌اند

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: بخش عمده کسانی که اکنون در سرزمین اشغالی حضور دارند، از اروپا و آمریکا آمده‌اند؛ یهودیانی که در جوامع خود به‌عنوان شهروندان درجه چندم محسوب می‌شدند و حتی برخی از آن‌ها اساساً یهودی نبودند، بلکه به دلایل مالی، رفاهی یا فرصت‌طلبی، به این پروژه مهاجرت پیوستند. در اروپا، این افراد با برچسب‌هایی چون "انگل اجتماعی" شناخته می‌شدند و برای غرب، به معضلی تبدیل شده بودند. به همین دلیل، صهیونیسم مسیحی، تحت عنوان «پیورتن‌ها»، با این ادعا که باید مقدمات ظهور مسیح را فراهم سازیم، طرح بازگرداندن یهودیان به سرزمین مقدس را دنبال کردند.

وی با اشاره به نقش بیانیه بالفور در این مسیر، گفت: در سال ۱۹۱۷، وزیر خارجه وقت انگلستان، بیانیه معروف بالفور را صادر کرد و از همان زمان، خرید زمین از فلسطینی‌ها آغاز شد. فلسطینی‌های ساده‌دل، بی‌اطلاع از توطئه، زمین‌های خود را فروختند. اما پس از آنکه متوجه فریب شدند، با مقاومت از ادامه این روند جلوگیری کردند و درگیری‌ها آغاز شد.

حجت‌الاسلام صانعی با تأکید بر این‌که ادعاهای امروز صهیونیست‌ها درباره ارض موعود و نیل تا فرات هیچ ارتباطی با آن وعده‌ها ندارد، اظهار داشت: حتی اگر بپذیریم که وعده‌ای به بنی‌اسرائیل داده شده، این وعده مشروط بوده است؛ مشروط به ایمان، اطاعت از انبیا و حرکت در مسیر الهی. اما تاریخ نشان می‌دهد که این قوم در هر مقطع، با تمرد از پیامبران، راه شرک و بت‌پرستی را در پیش گرفتند و وعده الهی به دلیل انحراف آنان از بین رفت.

وی اضافه کرد: جالب آن‌که بخش زیادی از کسانی که به سرزمین اشغالی کوچانده شدند، نه‌تنها یهودی واقعی نبودند، بلکه حتی پس از سختی‌ها و تهدیدهای امنیتی، از اعتقادات خود نیز دست شستند. در جریان جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان، برخی از همین افراد که خود را یهودی می‌نامیدند، به خیابان‌ها ریختند و شعار می‌دادند که "می‌خواهیم از این کشور خارج شویم و به سرزمین خود برگردیم". اما با این پاسخ مواجه شدند که: «شما با اختیار آمدید، اما اکنون حق بازگشت ندارید.»

عضو هیئت علمی گروه ادیان موسسه امام خمینی(ره) افزود: جالب‌تر آن‌که برخی از این افراد حتی صراحتاً اعلام کردند که یهودی نیستند، و طبق قوانین کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) که تنها به یهودیان حق شهروندی می‌دهد، حضور آنان غیرقانونی است. اما با بن‌بست امنیتی و اجتماعی این رژیم، به آن‌ها گفته شد که فعلاً باید صبر کنند.

صهیونیست‌های امروز، هیچ نسبتی با بنی‌اسرائیل ندارند

حجت الاسلام صانعی در پایان تصریح کرد: صهیونیست‌های امروز، هیچ نسبتی با بنی‌اسرائیل ندارند. وعده ارض موعود نیز نه تنها مربوط به آنان نیست، بلکه حتی در اصل خود نیز وعده‌ای مشروط بود. اما آنان با تمرد از انبیا، زیرپا گذاشتن تورات و سنت دینی، و با حمایت استعمار و تفکر الحادی، دولتی جعلی بنا کردند که هم در نگاه دینی، هم در دیدگاه تاریخی، هیچ مشروعیتی ندارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، با تشریح مبانی دینی و تاریخی تشکیل رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: وعده‌های خداوند همواره مشروط به حرکت در مسیر مستقیم و اطاعت از دستورات الهی است. حتی در دوران بنی‌اسرائیل نیز به‌سبب پیمان‌شکنی‌های مکرر و تمرد آن‌ها از انبیا، وعده‌های الهی منقضی شد. حال، صهیونیست‌های امروز نه‌تنها نماینده‌ای از بنی‌اسرائیل نیستند، بلکه حتی نمی‌توان آن‌ها را یهودی نامید، زیرا در اصول بنیادین دین یهود نیز اعتقاد بر این است که تا پیش از ظهور ماشیح از نسل داوود، هیچ‌کس حق تشکیل حکومت ندارد.

وی افزود: صهیونیست‌های امروز بر خلاف این آموزه آشکار دینی، به تشکیل دولت مبادرت کردند و این دقیقاً دلیلی روشن بر انحراف آن‌ها از مسیر یهودیت اصیل است. جالب آن‌که تئودور هرتسل، پایه‌گذار صهیونیسم سیاسی، شخصاً با سران غرب از جمله مقامات انگلستان و آمریکا دیدار کرد تا حمایت آنان را برای تشکیل دولتی یهودی جلب کند. در آن زمان فلسطین تحت استعمار بریتانیا بود و دولت انگلستان بی‌هیچ مقاومتی، این سرزمین را در اختیار صهیونیست‌ها گذاشت.

حجت الاسلام صانعی با انتقاد از استدلال و منطق صهیونیست‌ها در خرید خانه از فلسطینی‌ها، گفت: برخی ادعا می‌کنند ما خانه خریده‌ایم، پس حق حاکمیت داریم. مگر می‌شود خرید چند خانه، معادل با به‌دست گرفتن حاکمیت باشد؟ حاکمیت، از آنِ مردمِ آن سرزمین است؛ مردمی که یهودی، مسیحی و مسلمان در کنار هم زندگی می‌کردند. از همان ابتدا، جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که تعیین سرنوشت این سرزمین باید به‌دست ساکنان آن انجام شود. حتی اگر مردم فلسطین رأی دهند که یک یهودی حاکم شود، ما مخالفتی نداریم، اما این شیوه سلطه‌گرایانه صهیونیست‌ها را هرگز نمی‌پذیریم.

وی با اشاره به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: برخی با توجیه «دفاع مشروع» تلاش می‌کنند جنایات اسرائیل را تبرئه کنند و می‌گویند حماس با عملیات «طوفان الاقصی» آغازگر درگیری بود. اما واقعیت این است که اسرائیل خود چند روز پیش از آن، طرح حمله گسترده به غزه را آماده کرده بود. جبهه مقاومت با حمله‌ای پیش‌دستانه، دست آن‌ها را خواند و معادلاتشان را برهم زد.

حجت الاسلام صانعی ادامه داد: اگر امروز اسرائیل فقط بمباران می‌کند و توان حمله زمینی ندارد، به دلیل ضربه سنگینی است که از مقاومت دریافت کرده است. بسیاری از فرماندهان نظامی آن‌ها در همان حمله نخست، اسیر یا کشته شدند. این سؤال مطرح است که این فرماندهان چه می‌کردند؟ در مناطق مرزی نوار غزه چه مأموریتی داشتند؟ جز این‌که برای حمله‌ای قریب‌الوقوع آماده می‌شدند؟

غزه امروز نماد ایستادگی است

وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب درباره «مظلومیت مقتدر غزه»، افزود: غزه امروز نماد ایستادگی است. تمام دولت‌های غربی به جنب‌وجوش افتاده‌اند تا اسرائیل را نجات دهند؛ رژیمی که در یک سال، چهار بار دولتش تغییر کرده و اکنون کاملاً در بحران به‌سر می‌برد. حضور مقامات غربی در اسرائیل، تنها برای دلگرمی به نخست‌وزیر شکست‌خورده‌ای است که در آستانه فروپاشی قرار دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) همچنین اظهار کرد: در تاریخ رژیم جعلی اسرائیل، هیچ‌گاه چنین ضربه سهمگینی از مقاومت نخورده بود. امروز، بسیاری از افسران ارشد اسرائیلی یا در اسارت مقاومت‌اند یا کشته شده‌اند. بمباران بی‌هدف غزه، ناشی از این عصبانیت است، نه دفاع مشروع. به‌روشنی باید گفت: اسرائیل یک رژیم جعلی است؛ برخلاف منطق قوم یهود و برخلاف اصول دین یهود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حتی در جریان مذاکرات اولیه تشکیل رژیم صهیونیستی، پیشنهادهایی نظیر سکونت در اوگاندا، آرژانتین و صحرای سینا مطرح بود. این نشان می‌دهد که اساساً ارض موعود برای آن‌ها هیچ‌گونه قداست دینی نداشت و صرفاً یک بهانه سیاسی برای تمرکز جمعیت یهودی و کنترل مسلمانان بود. نهایتاً تصمیم گرفتند که اورشلیم و فلسطین را انتخاب کنند؛ نه از سر باور دینی، بلکه برای سلطه سیاسی و امنیتی بر قلب جهان اسلام.

حجت الاسلام صانعی افزود: در طول تاریخ، بنی‌اسرائیل فقط دو حکومت داشتند که مجموعاً به ۸۰ سال نرسید. حال، این رژیم جعلی که ۷۵ سال از عمرش گذشته، امیدواریم به ۸۰ سال نرسد که تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» در حال تحقق است؛ مشروط بر آن‌که ملت‌ها بیدار و هوشیار باشند.

جبهه مقاومت امروز از مرزهای آسیا عبور کرده و وارد قلب اروپا شده است

او با اشاره به راهپیمایی‌های بزرگ حمایت از فلسطین در پایتخت‌های اروپایی مانند لندن، گفت: جبهه مقاومت امروز از مرزهای آسیا عبور کرده و وارد قلب اروپا شده است. راهپیمایی عظیم لندن، آن‌چنان تأثیرگذار بود که نخست‌وزیر انگلیس و برخی نمایندگان مجلس این کشور، خواهان محدودسازی چنین تجمعاتی شدند. دشمنان فهمیده‌اند که جبهه مقاومت تنها یک منطقه جغرافیایی نیست، بلکه موجی جهانی و در حال گسترش است.