شناسهٔ خبر: 7502879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

تمدید مجوز دخالت نظامی آنکارا در عراق و سوریه

صاحب‌خبر -

پارلمان ترکیه مجوز دخالت نظامی آنکارا در عراق و سوریه را تمدید کرد.

نمایندگان پارلمان شامگاه پنجشنبه طی جلسه‌ای فوق‌العاده به تمدید مجوز عملیات نظامی در عراق و سوریه رأی مثبت دادند. 

پارلمان ترکیه سال گذشته لایحه دخالت نظامی در عراق و سوریه را تصویب کرد. این مجوز به ترکیه اجازه استفاده از نیروهای مسلح در کشورهای عراق و سوریه را تا 10 مهر می داد. اکنون با تصمیم پارلمان مجوز دخالت نیروهای نظامی ترکیه در دو کشور همسایه برای یک سال دیگر تمدید شده است. 

بر این اساس نیروهای خارجی اجازه می یابند برای انجام عملیات علیه گروه تروریستی داعش از خاک ترکیه عبور کنند. بنا بر مفاد این طرح، به نیروی هوایی امریکا اجازه داده شد تا از پایگاه هوایی اینجرلیک به منظور اجرای حملات هوایی علیه داعش در سوریه استفاده کند.

گفتنی است نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حامی کردها هستند، با تمدید این مجوز در پارلمان مخالفت کردند. اگرچه نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق، مهمترین حزب مخالف دولت و حزب حرکت ملی به این طرح رای مثبت داد.  

دولت انتقالی ترکیه به ریاست «احمد داوداوغلو» این طرح را هفته گذشته به پارلمان تقدیم کرد و آن را گزینه‌ای برای مقابله با «افزایش خطرات و تهدیدات علیه امنیت ملی ترکیه در مرزهای جنوبی» خواند.

آنکارا پس از انفجار تروریستی در شهر سوروچ در اواخر تیر که 32 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت، یک سلسله حملات هوایی را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرد. اما این حملات در عمل مواضع شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در مناطق شمالی عراق و سوریه را هدف قرار گرفت.

آغاز این عملیات به آتش بس شکننده میان دولت ترکیه و شبه نظامیان پ‌ک‌ک که از سال 2013 آغاز شده بود، پایان داد.

 

نظر شما