به گزارش ایرنا، هادی حق شناس روز پنجشنبه در این نشست که با حضور وزیر راه و شهرسازی در پسیخان رشت برگزار شد، بر ضرورت هم افزایی و تسریع در جهت پیشرفت پروژه یاد شده تاکید کرد.
استاندار گیلان با تأکید بر اهمیت اقتصادی و ملی این مسیر ریلی اظهار کرد: راهآهن رشت – آستارا یکی از اولویتهای کلیدی برای توسعه حملونقل و رونق اقتصادی شمال کشور است و باید با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود.
به گفته حق شناس، این مسیر میتواند زمان حملونقل کالا و مسافر را نسبت به کریدورهای جادهای جایگزین به شکل قابل توجهی کاهش دهد و با اتصال گیلان به شبکه ریلی سراسری، زمینه افزایش تجارت با کشورهای حوزه کاسپین و توسعه حملونقل منطقهای را فراهم کند.
عالی ترین مقام اجرایی استان گیلان همچنین بر لزوم هماهنگی بین دستگاههای مختلف برای رفع موانع اجرایی و تسریع عملیات ساخت تأکید کرد و گفت: برنامهریزیهای لازم برای شتابدهی به عملیات اجرایی و رفع مشکلات موجود در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: احداث این پروژه نه تنها اشتغالزایی میکند، بلکه نقش کلیدی در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.
فرزانه صادق امروز پنجشنبه در سفر یکروزه خود به گیلان از طرح توسعه و استانداردسازی باند فرودگاه رشت، گلزار شهدای رشت، بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان، پروژههای نهضت ملی مسکن در سایتهای گیلان و کارگاه شهید رجایی(پسیخان) برای بررسی روند اجرای خطآهن رشت – آستارا دیدن کرد.
خط آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب قرار دارد و خطوط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در گذرگاه مرزی واقع در منطقه آستارای دو کشور را به هم متصل میکند، در صورت تحقق این خط آهن و با توجه به اینکه مابقی کریدور بین المللی شمال - جنوب وجود دارد امکان انتقال کالا با قطار از هند تا دانمارک از مسیر ایران فراهم خواهد شد.
این خط آهن که هنوز تکمیل نشده است یک تونل به طول هزار و ۹۶۰ متر دارد و هشت ایستگاه برای آن دیده شده است.
این پروژه بخش حیاتی و حلقه مفقوده کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال - جنوب است و نقش بسیار مهم و کلیدی در اتصال ترانزیتی ایران به منطقه قفقاز، روسیه و مناطق اسکاندیناوی و اروپا دارد.