شناسهٔ خبر: 75023132 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازار خودرو پس از نیویورک؛ تورم سیاسی، موتور قیمت‌ها را روشن کرد

پس از حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل، بازار خودرو ایران با رشد ۳ تا ۵ درصدی قیمت‌ها در مدل‌های داخلی، مونتاژی و وارداتی مواجه شد که نشان‌دهنده تأثیر مستقیم انتظارات تورمی و تحولات سیاسی بر این بازار است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، بازار خودرو ایران که در هفته‌های گذشته نوسانات محدودی را تجربه می‌کرد، پس از حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد، با شوک تازه‌ای مواجه شد. فضای سیاسی و گمانه‌زنی‌ها درباره آینده روابط بین‌الملل، بار دیگر به محرکی برای افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد تبدیل شد.

در گروه خودروهای داخلی، دنا پلاس توربو اتومات از ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون به ۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان رسید؛ یعنی افزایش حدود ۳ درصد. تارا V4 نیز با رشد ۳.۴ درصدی، به قیمت ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک بیشترین افزایش را در بین خودروهای داخلی تجربه کرد و با رشد ۴.۴ درصدی به قیمت ۱ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رسید.

در برند سایپا نیز روند صعودی ادامه یافت؛ به‌طوری‌که مدل سهند از ۷۷۵ میلیون به ۸۰۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد (۳.۹ درصد) و شاهین پلاس با عبور از مرز ۱ میلیارد تومان، به قیمت ۱ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان رسید (۴.۱ درصد رشد). کوییک نیز که همواره به عنوان گزینه‌ای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، ۴.۶ درصد گران شد و به ۵۷۰ میلیون تومان رسید. همچنین رانا با قیمت ۷۴۵ میلیون و سورن با نرخ ۸۵۰ میلیون تومان، رشد ۳.۵ و ۴.۳ درصدی را ثبت کردند.

افزایش قیمت فقط به خودروهای داخلی محدود نشد. در بازار خودروهای مونتاژی، چری تیگو ۸ پرو به ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسید و رشدی معادل ۴.۶ درصد را ثبت کرد. همچنین ام‌وی‌ام X22 پرو از ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون به ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید؛ افزایشی برابر با ۵.۷ درصد.

در بین وارداتی‌ها نیز مزدا ۳ با عبور از مرز ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان، و تویوتا کرولا با ثبت قیمت بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، رشد قیمتی بیش از ۴ درصد را تجربه کردند. این افزایش قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها، نشان‌دهنده تأثیرپذیری همه‌جانبه بازار از فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.

افزایش هم‌زمان قیمت در بخش‌های مختلف بازار خودرو نشان می‌دهد که انتظارات تورمی، نبود برنامه جامع برای کنترل قیمت‌ها و فضای بی‌ثبات سیاسی، به یکی از عوامل اصلی رشد قیمت خودرو تبدیل شده‌اند. این شرایط باعث شده دلالان و سفته‌بازان، فعال‌تر از همیشه در بازار حضور داشته باشند، در حالی که مصرف‌کنندگان واقعی در تأمین نیازهای خود با فشارهای روزافزون روبه‌رو هستند.