وی در خصوص جنبه های عرفانی شخصیت حضرت امام خمینی (ره) بیان کرد: چراغ راه ما در این مسیر پرفروغ اخلاق و عرفان، سیره تابناک حضرت امام خمینی(ره) است، ایشان پرورده مکتبی استوار بر قرآن و عترت بود و عرفانی ناب را در آمیختگی با شریعت حقه به نمایش گذاشت.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در مورد فرقه صوفیه توضیح داد: صوفیان، با همه ظاهر فریبندهای که دارند در ورای این پرده، انحرافاتی ژرف در فکر و عمل و نظر به همراه آوردهاند. آنان در بسیاری از موارد پا را از دایره شریعت بیرون نهاده و به نام تصوف، به ریاضتهای نامشروع و بیضابطه روی آوردهاند، حال آنکه فقه، استنباط دقیق و روشمند احکام شریعت است و هرگز مدعی مصونیت از خطا در این مسیر پرپیچوخم نیستیم، اما باید دانست که ریاضت مشروع، در دل تعالیم اسلام جایگاهی رفیع دارد، همانگونه که روزه در گرمای سوزان تابستان، جان را میسوزاند، اما روح را صیقل میدهد و به ملکوت نزدیک میسازد.
رشاد با توضیح کوتاهی در مورد انحراف فرقه ملاتیه صوفیان ادامه داد: از میان فرقههای صوفیه، گروهی با نام «ملامتیه» به چنان انحطاطی گراییدهاند که اعمال خلاف اخلاق را آشکارا انجام میدهند تا مورد سرزنش مردمان قرار گیرند، رویکردی که با کرامت انسانی و اهداف عالیۀ شرع مقدس، هیچگونه سنخیتی ندارد، قرآن کریم با قاطعیتی بیمانند، روش رهبانیت ساختگی مسیحیان را که بدعتی نابجا بود، مردود میشمارد.
وی با بیان روایاتی از اهل بیت(ع) که در خصوص فرقه های انحرافی هشدار دادهاند، تاکید کرد: در لابهلای آیات الهی، هرچند نامی از فرقههای گمراه به صراحت برده نشده، اما اصول و ارزشهایی ناب تبیین گردیده که محکی استوار برای سنجش هر جماعت و مسلکی میباشد، در برابر روایات فراوانی از پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمهی هدی(ع) به دست ما رسیده که به روشنی از ظهور فرقههای گمراه در آینده خبر دادهاند، چنان که رسول خدا(ص) فرمودند "بهزودی گروهی پدیدار میشوند که به گرایشهایی خاص دل میبندند و خود را صوفی مینامند؛ آنان از ما نیستند. "
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با اشاره به عرفانهای نوظهور در عصر حاضر، ابراز کرد: تاریخ زندگی حضرات معصومین علیه السلام، بهویژه امیرالمؤمنین علی علیه السلام، گواه برخوردهای قاطع ایشان با غالیان و مدعیان دروغینی است که پس از اتمام حجت و هدایتگریهای بسیار، در نهایت، برای حفظ کیان اسلام فرمان مقابله با آنان صادر گردید، اکنون نیز شاهد طلوع «عرفانهای نوظهور» و انحرافی هستیم که پروژههایی همچون «معنویت و عقلانیت» را تبلیغ میکنند، طرحهایی که نقدهای دقیق و بیپرده عالمان ربانی و اهل معرفت، سستی بنیانهای آن را آشکار ساخته است.
انتهای پیام/
∎