به گزارش اقتصادنیوز، شورای امنیت سازمان ملل ماشه را چکاند. رای جلسه جمعه شب این شورا بازگشت تحریمهای ششگانهای بودند که تا زمان امضای توافق هستهای ایران و ۱+۵ وضع شده بودند و بر اساس برجام به مدت ۱۰سال بیاثر شده بودند. اگر دیپلماسی بین ایران و طرفهای غربی در چند روز آینده به نتیجه نرسد، سایه تحریمهای شورای امنیت از ۲۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهرماه بر سر ایران سنگینی خواهد کرد.
اقتصادنیوز: حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با «اقتصادنیوز» از ضرورت تغییر راهبردهای ایران در مواجه با دنیا گفت و به تشریح ایده اش درباره «مدل چینی» رابطه با آمریکا پرداخت.
اقتصادنیوز تحلیل وضعیت کنونی را از سیدجلال ساداتیان کاردار پیشین ایران در لندن جویا شده است. او معتقد است که در ایران هم مثل آمریکا باید فرستاده ویژهای برای حلوفصل این پرونده مشخص شود که اذن رهبری و نیز حکم رییس جمهور را داشته باشد.
این دیپلمات پیشین میگوید در این شرایط باید دست به دامان محمدجواد ظریف شد.
مشروح گفتگوی اقتصادنیوز با ساداتیان را در ادامه بخوانید.
***
آقای ساداتیان! از وضعیتی که ایران در آن قرار گرفته و قرار است ۵ مهر تحریمهای سازمان ملل بازگردد، چه تحلیل خوشبینانه و بدبینانهای وجود دارد؟
نگاه خوشبینانه، پیشنهادی است که روسیه و چین برای تمدید ششماهه مکانیسم ماشه با هدف فرصت دادن به دیپلماسی مطرح کردهاند.
سفیر روسیه در همان جلسه شورای امنیت گفت که ما این اقدام را به رسمیت نمیشناسیم. این مسئله از یکسو مثبت است، اما از سوی دیگر میتواند تنشی ایجاد کند که آمریکا و اروپا بخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. در واقع، اگرچه این مقاومت به نفع ایران است، اما قاعدتاً میزان تنش را افزایش میدهد.
اما، نگاه بدبینانه این است که اروپاییها به هیچ شکلی و از هیچ طریقی کوتاه نیایند. یا آمریکا و اسرائیل بخواهند بر اساس این وضعیت آتشبس را نقض کنند. اگرچه این آتشبس چندان جدی نیست، اما انتظاری مبنی بر آتش بس شکل گرفته است که در نگاه بدبینانه میتوانند آن را بشکنند.
همه کشورها موظف به مشارکت در تحریم ایران میشوند
از نظر حقوقی و اجرایی چطور؟
قطعنامههای ششگانهای که به موجب قطعنامه 2231 ــ یعنی برجام ــ ملغی شده بود، بازمیگردند. این شش قطعنامه، بهویژه قطعنامه 1929، همه کشورها را موظف به اجرای تحریمها میکند.
در حالیکه تاکنون به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت، تحریمهای وضعشده علیه ایران، عمدتاً تحریمهای آمریکا و گاه اروپا بودند و بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه یا حتی ترکیه خود را موظف به اجرای آنها نمیدانستند و در نتیجه مراوداتی بین ایران و این کشورها برقرار بود، اما بازگشت تحریمهای سازمان ملل باعث میشود کشورها، حتی بهخاطر اعتبار خودشان هم که شده، در اجرای تحریمها مشارکت کنند. در این صورت، کار برای ایران بسیار سخت خواهد شد.
در شرایط کنونی بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران باید با آمریکا وارد گفتوگو و مذاکره شود. شما چقدر این گزاره را درست میدانید؟
در مذاکرات ایران و اروپا، تروئیکا سه شرط برای تمدید زمان فعالسازی مکانیسم ماشه مطرح کرده بودند: نخست اینکه ایران به بازرسان آژانس اجازه بازرسی دهد؛ دوم، تکلیف ۴۰۹ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد غنیشده را مشخص کند؛ و سوم اینکه با آمریکا مذاکره کند.
بهترین شخص برای مذاکره با آمریکا ظریف است زیرا...
در ارتباط با دو شرط اول، آقای عراقچی با وساطت مصر به قاهره رفت و در آنجا با آقای گروسی گفتوگو کرد و توافقی را امضا کردند، اما از محتوای آن خبری در دست نیست. در مورد شرط سوم، پیشنهاد من این بوده است که همانطور که استیو ویتکاف فرستاده ویژه رئیسجمهور آمریکا است، ایران هم نماینده ویژهای را برای مذاکره با آمریکا تعیین کند. بهترین شخصی که میشناسم آقای دکتر ظریف است که اگر اذن رهبری و حکم ریاستجمهوری را داشته باشند، میتوانند همتای ویتکاف باشند. در این صورت، هم مخالفتهای داخلی فروکش خواهد کرد و هم ایشان بهعنوان نماینده نظام وارد گفتوگو خواهد شد.
آقای پزشکیان بهزودی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت. به نظر شما، او میتواند در گفتوگو با هیأتهای دیپلماتیک زمینهساز تعلیق این تحریمها شود؟
چون این پرونده ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی دارد، قاعدتاً رئیسجمهور نمیتواند وارد جزئیات شود. به همین خاطر است که من پیشنهاد میکنم یک کارشناس خبره برای این کار تعیین شود که بهترین فرد، دکتر ظریف است.
∎