لیلا شریف | روزنامهنگار
هوش مصنوعی چنان جای پایش را در زندگی روزمره مردم سراسر جهان محکم کرده است که بیشتر صاحبان گوشیهای هوشمند، دیگر برای رسیدن به جواب سؤالهایشان سراغی از نزدیکان و دوستان نمیگیرند و اولین گزینهشان برای حل مشکلات، جمله تکراری «از چت جیپیتی بپرس» است. حالا که همزمان اطلاعات آماری داخلی و جهانی از هوش مصنوعی منتشر شد، تصویری واضحتر از گره خوردن این چتبات با زندگی روزمره مردم سراسر جهان عیان شده است.
گزارشی تازه از OpenAI نشان میدهد که کاربران زن بیش از مردان از این ابزار استفاده میکنند و همزمان در ایران هم بر پایه نظرسنجی ایسپا، اعلام شد که2/54درصد افراد 15 تا 29سال که به عنوان نسلz شناخته میشوند، علاقه خاصی به هوش مصنوعی دارند. میزان استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره بیانکننده این واقعیت است که دایره اثرگذاری و اثرپذیری این ابزار محدود به دنیای فناوری نیست و میزان برش و نفوذ آن در زندگی مردم عادی نشان میدهد که این ابزار با اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی همراه شده است.
شیفتگی زنانه
تجربه نشان داده که تکنولوژیها بیشتر از سوی مردان مورد اقبال قرار میگیرند اما در مورد هوش مصنوعی ماجرا متفاوت است. پایه چنین تحلیلی به گزارش 62 صفحهای شرکت اوپنایآی که سازنده ChatGPT است، برمیگردد. این گزارش آمار خودش را از تحلیل 1.58 میلیون پیام کاربران در فاصله زمانی مه 2024 تا ژوئن 2025 گرفته است. با تکیه بر اطلاعات منتشر شده در این گزارش مهم، باید گفت که هر چند در سالهای2022و2023 که اولین قدمها برای آشنایی با هوش مصنوعی برداشته شده بود، 80 درصد کاربرها مرد بودند اما آمار ماههای اخیر(ژوئن2025) نشان میدهد که زنان 52 درصد کاربران را تشکیل میدهند.
رفیق گرمابه و گلستان
کم نیستند کاربرانی که رفاقتی با هوش مصنوعی رقم زدهاند و برای گرفتن جواب سؤالهایشان سراغ این ابزار میروند؛ از بازیگری که سال گذشته هوش مصنوعی را به عنوان بهترین دوستش معرفی کرد تا آماری که در روزهای اخیر منتشر شد. تمام این اطلاعات رسمی و غیررسمی نشان میدهند که بسیاری برای گرفتن اطلاعات عمومی، با سرعت بالا به سراغ آیکون هوش مصنوعی روی گوشی هوشمند خود میروند. آمار جهانی نشان میدهد که 73 درصد حجم استفاده از هوش مصنوعی مربوط به استفاده شخصی و غیرکاری است. این روند برای ایرانیها هم صدق میکند و براساس گزارش ایسپا، 4/54درصد کاربران ابزارهای هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات عمومی، 8/27درصد برای آموزش و مهارتآموزی و 7/26درصد برای پژوهش و کارهای علمی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. از دیگر زمینههای مورد استفاده کاربران از هوش مصنوعی میتوان به تولید محتوا و طراحی، توسعه نرمافزار و برنامهنویسی، زبان و ترجمه، برنامهریزی زندگی، مشاوره و راهنمایی حرفهای، مشاوره پزشکی، مشاوره حقوقی و کارهای قضایی اشاره کرد. در این سؤال پاسخگو میتوانست بیش از یک گزینه را انتخاب کند، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ است.
علاقه نسل z به زندگی با هوش مصنوعی
در کنار آمار بالای حضور زنان در این میدان، نمیتوان از حجم پیامهایی که میان نسلZ و هوش مصنوعی رد و بدل میشود، چشمپوشی کرد. بر اساس اطلاعات جهانی منتشرشده، نیمی از تمام پیامهای ارسالشده به این چتبات مربوط به زیر 25سالههاست. این آمار در مورد ایرانیها هم صدق میکند چرا که 2/54درصد از افراد 15 تا 29سال به ایسپا اعلام کردهاند که با ابزارهای هوش مصنوعی کار میکنند و بنابراین باید قبول کرد که هوش مصنوعی در میان نسلZ ساکن ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است.
زنان با هوشمصنوعی رفیقترند
هوش مصنوعی چنان جای پایش را در زندگی روزمره مردم سراسر جهان محکم کرده است که بیشتر صاحبان گوشیهای هوشمند، دیگر برای رسیدن به جواب سؤالهایشان سراغی از نزدیکان و دوستان نمیگیرند و اولین گزینهشان برای حل مشکلات، جمله تکراری «از چت جیپیتی بپرس» است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین
صاحبخبر -