شناسهٔ خبر: 74935010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری:

توسعه و تجهیز هنرستان‌ها از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: توسعه و تجهیز هنرستان‌ها یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است و هدف‌گذاری شده تا سهم دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تا پایان برنامه هفتم به 50 درصد برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، بهمن خدادادی امروز_شنبه بیست‌ونهم شهریور_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: پروژه مهر به مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ اطلاق می‌شود که با هدف رقم زدن مهر باشکوه برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید طراحی شده است. این پروژه، ستون فقرات آمادگی آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی محسوب است.

وی افزود: این پروژه در ابعاد مختلفی از جمله نیروی انسانی، نقل و انتقالات، سازماندهی و ساماندهی کارکنان، انتخاب مدیران مدارس، تأمین کتب درسی و لباس فرم دانش‌آموزان، ابعاد گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: پروژه مهر، با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، شش ماه پیش از آغاز سال تحصیلی شروع شده و تا پایان ماه مهر ادامه خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که کلیه تمهیدات لازم انجام شده است.

خدادادی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید حدود ۲۰۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم در سطح استان مشغول به تحصیل شوند، از این تعداد، ۱۱۳ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی، و ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر کلاس اولی خواهند بود.

وی تصریح کرد: با وجود حدود دو هزار کلاس درس، نزدیک به ۱۵ هزار و ۶۰۰ همکار آموزشی و اداری، پشتیبانی لازم رابرای این تعداد دانش‌آموز فراهم خواهند کرد، فرآیند نقل و انتقالات آموزش و پرورش، با رویکردی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، با هزار و ۷۴۶ متقاضی همراه بود.

مدارس غیردولتی موظف به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: از این تعداد، ۷۶۱ نفر در داخل استان، ۲۲۴ نفر به خارج از استان و ۲۶۹ نفر از خارج استان به داخل منتقل شده‌اند که ورود این نیروها به جبران کمبود نیروی انسانی کمک کرد، در مجموع، ۵۱.۲ درصد نقل و انتقالات به صورت استانی و برون استانی انجام شده که نشان‌دهنده موفقیت در این زمینه و رضایت نسبی همکاران است.

خدادادی با بیان اینکه سازماندهی نیروی انسانی به دو شیوه کلی و ترمیمی در مناطق مختلف استان انجام شد، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های محوری کشوری، نهضت توسعه عدالت در فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی است که استان نیز در راستای آن، ۱۵۴ پروژه فضای آموزشی را در قالب این نهضت تعریف کرده است.

وی تاکید کرد: بیش از شش میلیارد تومان برای تجهیزات ورزشی و همچنین بسته‌های تجهیزات اداری و آموزشی برای هزار و ۳۰۰ مدرسه در سراسر استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای مدیران، رهبران آموزشی، دبیران و آموزگاران با هدف آمادگی کامل کادر آموزشی برای سال تحصیلی جدید انجام شده است.

خدادادی اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی در منطقه منظریه، به ویژه برای دانش‌آموزان متوسطه دوم، مورد پیگیری قرار گرفته و مصوباتی در شورای آموزش و پرورش با حضور استاندار به تصویب رسیده است.

وی افزود: به کلیه مدیران مدارس دولتی ابلاغ شده است که به جز هزینه کتاب درسی و بیمه، هیچ‌گونه وجهی تحت عنوان شهریه از اولیا دریافت نکنند، هرگونه کمک مالی از سوی اولیا به مدارس، باید کاملاً اختیاری و پس از تشکیل انجمن اولیا و مربیان و تصویب آن در جلسات رسمی انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: با هرگونه دریافت وجه اجباری از اولیا یا تخلف از دستورالعمل‌های وزارتی برخورد قاطع خواهد شد و موارد گزارش شده به صورت جدی از طریق واحد ارزیابی عملکرد پیگیری می‌شوند، مدارس غیردولتی نیز موظف به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی در کنار برنامه‌های آموزشی هستند و در صورت ضعف در این زمینه، تحت نظارت دقیق قرار خواهند گرفت.

خدادادی ادامه داد: توسعه و تجهیز هنرستان‌ها یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است و هدف‌گذاری شده تا سهم دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تا پایان برنامه هفتم به ۵۰ درصد برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۱ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند و تلاش می‌شود این رقم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

برنامه‌های فرهنگی با هدف شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب طراحی شده‌اند

ذوالفقار علیخانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری نیز اظهار کرد: همزمان با تلاش‌های داخلی برای پروژه مهر، شبکه‌های خارجی‌نشین نیز پروژه‌ای مشابه را آغاز کرده‌اند. این شبکه‌ها، با ساخت مستندهایی در تلاشند تا نظام تعلیم و تربیت و جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

وی افزود: در این جنگ رسانه‌ای، همکاران آموزشی وظیفه دارند تا ضمن مقابله با سیاه نمایی، اهداف معنوی، ارزشی و برنامه‌های محتوایی را تبیین کرده و تلاش خود را برای دفاع از کشور و نظام تعلیم و تربیت مضاعف کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: یکی از برنامه‌های شاخص پروژه مهر، پویش غبارروبی از نمازخانه‌ها است که با هدف نوسازی، بهسازی و زیباسازی فضاهای نمازخانه برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی احساس خوشایندی داشته باشند.

علیخانی با بیان اینکه در سال‌جاری طرح نماز، الفبای تربیت در تمام مدارس اجرا می‌شود، ادامه داد: بیش از ۳۰۰ نفر از طلاب خواهر و برادر در قالب طرح‌های امین و هجرت سازماندهی شده‌اند تا در روز اول مدرسه در کنار دانش‌آموزان و مربیان به فعالیت‌های تربیتی بپردازند.

وی تصریح کرد: شروع مدارس همزمان با هفته دفاع مقدس، با نشاط و آکنده از ارزش‌های دینی و انقلابی خواهد بود و عطر نام شهدا فضای مدارس را فرا خواهد گرفت، برکات و آثار تربیتی دفاع مقدس، به‌ویژه جنگ ۱۲ روزه تبیین خواهد شد و مدارس با المان‌ها و یادمان‌های شهدا فضاسازی شهدایی خواهند داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: برنامه‌های ابلاغی برای تمام مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است و تفاوتی بین آنها نیست. مشارکت مدارس غیردولتی در مسابقات و جشنواره‌ها نیز قابل توجه است.

علیخانی عنوان کرد: در مورد آسیب‌های اجتماعی، ۱۸ مرکز مشاوره با تجهیزات و نیروی آموزش‌دیده در حال فعالیت هستند. طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) در راستای پیشگیری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب با همکاری نهادهای مختلف مانند نیروی انتظامی و دادگستری اجرا می‌شود.

معلمان برند موظف به تدریس نیمی از ساعات خود در مدارس دولتی عادی هستند

عبدالرضا خسروی معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری نیز در این نشست اظهار کرد: مدارس غیردولتی بر اساس قوانین و مقررات و با توجه به نرخ تورم سالانه، شهریه دریافت می‌کنند. این شهریه‌ها توسط شورای تعیین شهریه مناطق ابلاغ می‌شود و مؤسس موظف به چاپ و نمایش آن در محل دید اولیا است.

وی افزود: در سال‌جاری، شورای تعیین شهریه منطقه موظف شده است که شهریه مدارس غیردولتی را بر اساس امکانات، تجهیزات، اجاره‌بها و حقوق و بیمه معلمان، از یک تا شش درصد افزایش دهد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: در مدارس هیئت امنایی، خود هیئت امنا با تشخیص نیاز دانش‌آموزان برای کلاس‌های فوق برنامه (تا شش یا هشت ساعت در هفته)، این موضوع را به مدیر مدرسه اعلام می‌کند.

خسروی ادامه داد: شورای آموزش و پرورش استان مصوبه‌ای را برای مدارس نمونه داشت که طبق آن، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۱۹% افزایش نسبت به سال گذشته و با توجه به تورم ۳۹.۵ درصدی برای کلاس‌های فوق برنامه از دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: مدارس سمپاد نیز طبق آئین‌نامه، بخشی از هزینه‌های فوق برنامه و سایر هزینه‌ها را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. این مبلغ معمولاً کمتر از نصف میانگین هزینه‌های مدارس غیردولتی است و مستند به بخشنامه است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: برای تحقق عدالت آموزشی، معلمانی که به اصطلاح برند یا چهره هستند، موظف شده‌اند که نیمی از ساعات موظفی خود را در مدارس دولتی عادی تدریس کنند تا دانش‌آموزان این مدارس نیز از تجربه آن‌ها بهره‌مند شوند.

خسروی عنوان کرد: مدیران مناطق این اختیار را دارند که تجهیزات مازاد و انبار شده در یک مدرسه را به مدارس نیازمند دیگر منتقل کنند تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی سال جاری، توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی است؛ به طوری که ۵۵ درصد در رشته‌های نظری و ۴۵ درصد در رشته‌های فنی و حرفه‌ای (بدون رشته کاردانش) ثبت‌نام کنند. این تلاش‌ها برای جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌هاست تا در کنار تحصیل، مهارت نیز کسب کنند و تا پایان برنامه هفتم، این نسبت به ۵۰-۵۰ برسد.

ثبت‌نام دانش آموزان تا پایان شهریور انجام شده است

نصرت‌الله محمودی معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری نیز در ادامه اظهار کرد: در مورد ترک تحصیل دانش‌آموزان، بررسی علت‌های این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیران مدارس موظف به پیگیری این مسائل هستند، آموزش و پرورش با همکاری دادستانی، در تلاش است تا حقوق کودکان را حفظ کند و بهترین عملکرد را در سطح کشور داشته باشد.

وی افزود: طبق آمار، ۰.۷ درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارند که ۲۵ درصد از این تعداد در سال گذشته جذب شده‌اند.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: دستگاه‌های حمایتی نظیر بهزیستی باید خدمات لازم را به دانش‌آموزان بازمانده به ویژه برای افرادی با مشکلات جسمی و حرکتی یا اختلالات ذهنی ارائه دهند، آموزش و پرورش نیز توانسته است با جذب دانش‌آموزان نیازمند، خدمات آموزشی را به آن‌ها ارائه دهد و در این راستا تلاش می‌کند.

محمودی ادامه داد: کارگروه ثبت‌نام و کیفیت آموزش ابتدایی امسال بالاترین نرخ ثبت‌نام را تجربه کرده است، برای اطلاع‌رسانی به والدین، پیامک‌هایی به آن‌ها ارسال شده و همکاران آموزش و پرورش با والدین به صورت اتفاقی تماس می‌گیرند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با استفاده از شبکه‌های اطلاع‌رسانی و صداوسیما سعی کرده است تا اطلاعات لازم را به والدین منتقل کند، تا پایان سی و یکم شهریور، ثبت‌نام دانش‌آموزان بازمانده باید نهایی شود و آموزش و پرورش در این زمینه آماده خدمت‌رسانی است.