به گزارش ایرنا، "علی دهقان بهابادی"، روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش شبانهروزی مدیران، معلمان و دستاندرکاران مدارس در ایام تابستان افزود: در روزهای پایانی تابستان، مدارس و همکاران ما حتی تا پاسی از شب مشغول برنامهریزی و آمادهسازی فضاهای آموزشی بودند تا دانشآموزان بدون دغدغه و با انگیزه، سال تحصیلی جدید را آغاز کنند این میزان از مسئولیتپذیری و تعهد، مایه خرسندی و افتخار ماست.
وی تصریح کرد: روند ساماندهی نیروهای انسانی، کلاسبندی، صدور ابلاغها و توزیع۲۶۷ هزار کتاب درسی بدون مشکل خاصی انجام شده و مهر را با آمادگی کامل آغاز میکنیم.
دهقان بهابادی افزود: با برگزاری جلسات مستمر، حتی تا نیمهشب، با مدیران شهرستانها و مناطق بهصورت ویدئوکنفرانس، تلاش شد تمامی چالشها شناسایی و در سریعترین زمان ممکن رفع شود، در همین راستا، بخشی از نیروهای جدید نیز بهزودی اعلام و بهکارگیری خواهند شد.
وی تأکید کرد:پروژه مهر پایانپذیر نیست؛ مهر، تنها یک روز در تقویم نیست، بلکه آغاز مسیر رشد و بالندگی نسل آینده است، ما مدرسه را کارگاه انسانسازی میدانیم و معتقدیم که معلم، فردی است که اثر تربیتی گفتار و رفتار او فراتر از محاسبه و اندازهگیری است.
توجه به عدالت آموزشی و دانشآموزان استثنایی
مدیرکل آموزش و پرورش یزد به اقدامات انجام شده در راستای تحقق عدالت آموزشی نیز اشاره کرد و گفت:برای نخستین بار، یک پیشدبستانی دخترانه کودکان استثنایی راه اندازی و ۴۲ زمین چمن مصنوعی افتتاح می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تربیت پیش از آموزش تأکید و گفت: نمیتوان بدون تربیت به دانش و حفظیات پرداخت، اصلی ترین هدف نظام آموزش و پرورش، پرورش انسانهای مسئول، خلاق و اخلاقمدار است؛ آموزش بدون تربیت، ناقص و ناپایدار است.
وی ادامه داد: برخلاف آموزش که میتوان آن را دیکته کرد، تربیت امری عمیق و فرآیندی است که نیاز به برنامهریزی هدفمند، همراهی خانواده و معلم، و تقویت تعلقسازمانی دارد. در همین راستا، امسال با تمرکز بر تربیت نسلی متعهد و مسئول، برنامههای متعددی با همکاری معاونت پرورشی اجرا خواهد شد.
توانمندسازی معلمان، کلید موفقیت نظام آموزشی/ اهمیت نقش رسانهها
مدیر آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه توانمندسازی معلمان گفت:طرحهایی توانا در دوره ابتدایی و یادگیری در دبیرستانها با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی اجرا شدهاند. برای نخستین بار، کلاسهای تربیتی خاص با حضور اساتید متخصص برگزار شده و در حوزه فعالیتهای پرورشی نیز شاهد اقدامات نوآورانهای هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش یزد در ادامه با اشاره به جایگاه رسانهها در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی اظهار داشت: رسانهها برای ما نه تهدید، بلکه فرصت طلایی هستند، آنان چراغ راه آموزش و پرورشاند، بازتابدهنده نقدهای منصفانه، دغدغههای جامعه و تسهیلگر ارتباط میان مردم و مسئولان و به جرأت میگویم رسانهها ستون فقرات دانایی و آگاهی جامعهاند.
وی افزود: معتقدم رسانهها معلم دوم جامعهاند، رسانه میتواند با ترویج تفکر انتقادی و خلاق، به پرورش ذهن دانشآموزان و معلمان کمک کند،اگر گفتمان دانشآموزی و گفتمان معلمی را در فضای آموزش و پرورش گسترش دهیم، رسانهها مهمترین نقش را در نهادینه کردن فرهنگ گفتوگو، پرسشگری و همدلی ایفا میکنند.